• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lappland-Norge juli 2012

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Tack för fina bilder!:msn_sun:
Imorgon drar vi också uppåt. Kommer att köra östra kusten upp till Piteå, sen vidare till Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Abisko och ut på Lofoten. Längtar..............
Har du fina fricamping-tips så tar vi tacksamt emot.
Ha en fortsatt trevlig resa!


Helene & Micke
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Fricampingtips utefter vår körväg:

Höga Kustenbron norra sidan, finns med i HBK-listan. Häftigt ställe, men naturligtvis en del buller från E4, men det var det värt. Finns en väldigt fin lekplats längst upp vid hotellet.

I Luleå stod vi vid Gammelstad Kyrkstad, finns med i HBK:listan. Toppenställe!

Vi körde den större vägen till Jokkmokk (väg 97), den var rak, bred och fin, inga större tjälskador. Inga åksjuka barn bak i bilen.
Strax utanför Jokkmokk, norrut på 45:an finns fina rastplatser vid sjön.
Besök gärna Samemuséet i Jokkmokk samt Jokkmokkstenn.

I Kiruna stod vi på den här parkeringsplatsen, centralt i stan och mitt emot den fina kyrkan i Kiruna.
I Kiruna får man inte missa gruvturen till LKAB:s gruva. Handla renkött på Thorneus renprodukter. Se min separata tråd under Markisen om det.
Fin hantverksbutik med mycket sameslöjd finns inte långt från parkeringsplatsen. Dom är inte dyrare än de andra butikerna, men de har största utbudet.

Soptunnor och latrintömning finns det på de flesta rastplatserna utefter E45 samt E10.

Sedan finns det ett flertal fina övernattningsplatser utefter E10 mot Riksgränsen.

Vi står nu i Abisko, på andra sidan järnvägen mitt emot turiststationen.
Parkera INTE på turiststationens parkeringsplats, dom är ute varje dag och jagar bort parkerade husbilar. Man får alltså inte ens dagparkera där. Kör in under vägporten under järnvägen, sväng vänster. Där finns en stor grusplan att parkera på. Visserligen en skylt med ett överkorsat tält "No Camping"....men det är ju som vanligt....
Här står en hel del husbilar.
Alla sköter sig snyggt, inget skräp, inga möbler eller markiser. Å andra sidan ger det sista sig självt.....är det fin
väder och vindstilla är även myggen framme.
Ta en tur med linbanan upp på fjället Njuolla, tre dagar i veckan går den även upp på natten så man kan se midnattssolen. Dock dyrt....

/Ludde
 
Senast ändrad:

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Förra året stod vi bl.a vid Tornehamn, finns i vår ställplatslista
Värt att ta en promenad längs rallarvägen och besöka Tornehamns kapell & Rallarkyrkogården

Och ni som åker vägen mellan Jokkmokk & Gällivare, stanna gärna till i Porjus och besök kraftverket. De har gratis guidad visning, och fråga gärna efter att få se film från rallartiden

:) Carina & Gunnar
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Tack för fina bilder Annette.

Stor kram och hälsningar från Tobbe och familjen :):):)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Fina bilder!
Bra till att visa för min fru också :)
Hon brukar grymta och protestera redan vid orden "norrut kanske" och resor norr om dalälven har jag gett upp för länge sen, men nu visade jag henne dina bilder och hon gillade dem! det kanske finns hopp om att se sig om lite "norrut" i alla fall.
Tack :D

mvh jocke
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Ludde

På bilden från Eggum står bilar utanför den egentliga parkeringen,vad gäller ?
Är det avgift idag ? När vi var där 08 så fick man stå kilometervis längs kusten,men när vi var där för två år sedan var det förbjudet.
Tack för fina bilder :)

Jojje
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Tack Ludde !
"Jättefina bilder, vi är på väg upp till Lofoten !
Gick ni långt på Kungsleden ???

Lasse......:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Ludde

På bilden från Eggum står bilar utanför den egentliga parkeringen,vad gäller ?
Är det avgift idag ? När vi var där 08 så fick man stå kilometervis längs kusten,men när vi var där för två år sedan var det förbjudet.
Tack för fina bilder :)

Jojje

Överallt där bilarna står på bilden fick man parkera, det är grusunderlag. Det är bara tillåtet att parkera precis strax efter kiosken. Kostar 100NOK + 20NOK för bomvägen. Toa och vatten finns.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lappland-Norge juli 2012

Visst är Lofoten med omnejd ett drömställe vid vackert väder om man uppskattar naturscenerier och ljusa nätter.
Myggfritt är det också!

Vi träffade en Lofotenbo som flydde Lofoten varje sommar - dom hade ett sommarställe vid Kukkolaforsen.
"Det går inte att va på Lofoten sommartid - Alla husbilar plus turistbussar från alla kryssningsfartyg (30 per säsong med ca 3000 passagerare på varje - och alla ska ut och åka buss!)! Korkar igen alla vägar!"

Inte alla som gillar oss däruppe..... Fast vi märkte inget av den attityden när vi var där - utom möjligen prissättningen på ställplatsen i centrala Solwaer. Den platsen stod vi gärna över.
 
Toppen