• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lampor till extraljus

Rossine

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35697
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en Husbil Peugeot Laika som är klassad som lastbil. Vi måste nu byta lampa på Xtra ljusen och det har varit 100W. Det står på nätet att det är endast lagligt att ha 100W om det är ett arbetsfordon. Vi funderar på att sätta dit 55W och då byter ut båda som brukligt är.
Är det någon som har kännedom om vilket som är rätt ?

Mvh Rossine
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en Husbil Peugeot Laika som är klassad som lastbil. Vi måste nu byta lampa på Xtra ljusen och det har varit 100W. Det står på nätet att det är endast lagligt att ha 100W om det är ett arbetsfordon. Vi funderar på att sätta dit 55W och då byter ut båda som brukligt är.
Är det någon som har kännedom om vilket som är rätt ?

Mvh Rossine
Det är riktigt att 100W lampor är för "offroad" körning alltså inte lagliga på landsväg,trots det säljs många lampor ,ingen kontrollerar vad du har monterat i extraljusen vid besiktning.
Ska du följa lagen använd en godkänd 55W istället
 

Rossine

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35697
Medlemskap
2024
Det är riktigt att 100W lampor är för "offroad" körning alltså inte lagliga på landsväg,trots det säljs många lampor ,ingen kontrollerar vad du har monterat i extraljusen vid besiktning.
Ska du följa lagen använd en godkänd 55W istället
Tack snälla för svaret! Nu kan man känna sig trygg att sätta in 55W
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har berättat det tidigare, men på min satt det 100 W lampor i normalstrålkastrna, dvs hel och halvljus.
Ett halvljus slocknade, och jag skulle byta H4 lampan. dne satt fast, kontakten hade smält och det såg ut att ha brunnit rejält.
Fick bort till slut och kunde konstatera att tidigare ägare hade satt ditt 100 W H4.
När bilbrand där.
Varken kablage eller kontakten till glödlampan är dimensionerad för strömmen en 100 W drar.
Fick lösa det provisoriskt och skaffa ny sockel vid hemkomsten, Biltema har faktiskt de trepoliga kontakten till H4 lampan.

När det gäller extraljus så kan även de vara specade för max effekt och det gäller förstås kablarna från extraljusen.
I alla fall med högre strömförbrukning med 100 W lampa så blir spänningsfallet större om man inte installerat med rejäla ledningar, dvs inte så mycket mening med 100 W.

Roysan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har alltid på mina gamla bilar kört med 100W , både ordinarie och extraljus inte haft Roysan,s problem, numer gäller LED eller Xeon
 
Senast ändrad:
Toppen