• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

lampbyte.

Sv: lampbyte.

Jag har bytt på min Hymer B514SL - 2007 års modell. Om det är samma konstruktion på din är det enkelt att byta. En makeupspegel för att se runt hörn kan också hjälpa. Jag gjorde dock jobbet för några månader sedan så jag kan ha glömt något, t ex dimensioner på skruvar och bultar.

Metod 1:
* Drag bort gummitäcklocket bakom strålkastaren.
* Lossa kontakten på den vinklade lampsockeln.
* Vrid lampan så att "bajonettsockeln" lossnar. (Den här typen av lampa är enklare att byta än de som har låsfjädrar eftersom det bara är att vrida och sedan dra ut.)
* Montera i omvänd ordning.

De problem som kan uppstå är att ens armar har för få leder och att de är för korta. Eller att vi även ska byta positionsljuslampan (parkeringsljus) i insatsen.

Då övergår vi till metod 2:
Enligt denna metod demonterar vi hela lampinsatsen (Hella) för att bekvämt kunna byta alla lampor i insatsen. Detta är mycket enkelt. Dock kräver det att man inte lyft för mycket skrot och fått för stora muskler. Smala armar behövs.
* Demontera det övre ventilationsgallret (djupt liggande skruvar nås utifrån).
* Nu är insexbultarna synliga som håller insatsen.
* Den bult som sitter längst upp är den knepigaste. Det finns nämligen en mutter på insidan som man måste hålla med en fast nyckel (eller polygriptång). Stick in armen och lokalisera muttern. Ta tag med polygripen om muttern och lossa bulten med insexnyckeln.
* Ta sedan de andra bultarna på samma sätt.
* Insatsen kan nu lyftas ut. Var försiktig med de två justeringsbultarna som kommer i dagen så att de inte vrids och ljusbilden blir felaktig.
* En samlingskontakt innehåller samtliga kablar till lamporna. Tryck med en skruvmejsel på låsblecket så att kontakten kan dras isär.
* Byt lamporna bekvämt i lugn och ro.
* Obs! De små lamporna, för t ex parkeringsljus etc bör man byta när man ändå har isär den. De är omöjliga att byta med monterad isats.
* Montera tillbaks i omvänd ordning. Passa på att behandla bultarna med t ex kopparpasta. Om bilen är vinterkörd kan de lätt drabbas av korrosion och vara nästan omöjliga att lossa nästa gång.

Är det fortfarande problem kan jag kolla lite hur det ser ut ifall jag glömt något...
 
Sv: lampbyte.

Det enda omständiga var på vänstersidan och då gjorde jag även bytet med högerhanden och stod då med armen vinklad bakåt .

Nu har jag plockat lamporna upp och ner , ut och in så nu reagerar jag inte på det , just nu sitter xenonen i ++++ .
Vill du ha i det så kan jag hjälpa dej med monteringen .

Det är ju H7 original och man börjar ju med att ta loss kablaget och sen gummitutan sen är det ju bara lossa på "fjädern" som håller lampan .
Sen MÅSTE man se till så lampan kommer rätt i hållaren annars blir ljusbilden kass .
 
Senast ändrad:
Sv: lampbyte.

Bytte den vänstra på vår BC544 i helgen, tog en halvtimme. Gjorde bytet underifrån (liggunderlag och tålamod mina "verktyg") men fick tre gånger dyka ner i motorutrymmet ovanifrån med digitalkamera och kolla så att lampan passade korrekt in spåren.

Annars blir det garanterat som herr Linder skriver: ljusbilden blir åt h-e och allt måste göras om igen.
Alltså: plåta med blixt och kameran på närbildsinställning.
Tidigare har jag bytt två gånger från ovan vilket jag tycker är betydligt svårare. Se upp, förstås, så att du inte nuddar lampans glasdel med fingrarna.
Lycka till!

... och ladda med plåster. Det är lätt att man skrapar sönder underarmarna
 
Sv: lampbyte.

Fantastiskt forum där man får bättre hjälp än på verkstan sen kan man undra när dom konstruerar dom integrerade bilarna vad man börjar med är det månne glödlampan och sen bygger man en bil runt den utan tanke på att den kan gå sönder.
 
Tillbaka
Toppen