• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lampan i kylskåpet släcks inte, Bürstner Ixeo I 744 -18

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Köpte i år en Bürstner Ixeo I 744 årsmodell 2018 (ny).
Lampan i kylskåpet släcks inte alltid då man stänger dörren. Detta signalerar kylskåpet varannan minut med åtta rätt så irriterande tjut.
Det hjälper inte heller att tejpa över sensorn.

Dessvärre vet jag inte kylens beteckning. Men det är ett kylskåp med 145 liter inkl. ugn. Tror det är ett Thetford N3000.

Är det någon mer som har samma problem och hur har ni i så fall eventuellt fixat det?
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har haft liknande problem. I mitt fall var det oxid på ”blecket” som skall släcka lyset när man stänger dörren. Kylskåpet trodde att dörren var öppen och började därför larma. Kolla om du har oxid. I så fall försök att skrapa bort den försiktigt. Det kan vara så att du måste ta bort plasthöljet där blecket sitter för att komma åt blecket. Om så får du vara försiktig så att inte höljet spricker. Se till så att höljet är varmt innan du börjar bända.
Vet inte om detta hjälper dig?
Kjell
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Har du en "knapp" som släcker lampan? Förstår inte det där med blecket. Eller är det en detalj mellan lampan och fotocellen som bryter ljuset och har ett bleck?
Jag tycker mig se att jag har en fotocell som känner av ljuset.
Bilen står ju i vinterförvar nu, så jag har dessvärre ingen bild.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du har nog en annan kyl/frys. Jag har Dometic RMD 8555.
Tror du får bättre svar om du skriver vilken kyl du har.
Kjell
 
Senast ändrad:

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har haft din kyl i min förra bil med samma fel. är fotocellen som felar. Löses genom att hela den rampen med lyser och fotocell byts sitter med typ 4 skruv. Tog ut en ny hos dometic på garanti bytte själv max 5 min tog det. Vill du lösa problemet i väntan på ny del lossa skruvarna som håller ljusarumaturen bakom där sitter en kontakt lossa den monetar åter då slipper du larmet dock saknar du även då ljuset i kylen. Mvh Ulf
 
Toppen