• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Lameller hugger

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
På min 2,3 multijet från 2011, hugger kopplingen ibland vid start på 1:ans växel eller backväxeln. Tydligast vid kall motor, men förekommer även vid varm. Märker ingen slirning på kopplingen vid gaspådrag.
Är kopplingen sliten eller är det något annat i görningen?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
PÅ tal om bättre förr. Jag hade en Opel kadett från början av 80-talet som jag bytte koppling på, utan att ta dän växellådan. Man tog väck en liten täcklucka bak på vx-lådan och drog ut en stickaxel som gick genom lamellcentrumet och var ingående axel i lådan. Sedan tog man bort en kåpa under kopplingshuset och kom då åt att lossa skruvarna som höll kopplingen till svänghjulet en efter en genom att vrida motorn och sen ta ner hela paketet.
Sån servicevänlighet verkar tillverkarna alldeles glömt bort idag!
Jag byte lamellerna på en NSU med luftkyld 4 cylinder motor som satt bak.
Var uppbyggt på liknande sätt som din Opel. Ut med axeln. Det tog inte många minuter. Busenkelt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan det vara så att många blir lite överförsiktiga när de ofta på äldre dagar börjar köra ett stort och dyrt fordon av en typ som de aldrig har hanterat förut, det kanske blir väldigt mycket körning på riktigt låga varv och det är ju då dubbelmassesvänghjulet får jobba som hårdast.
Jag kan inte påminna mej att jag har sett några av de här klagomålet på ett stort plåtisforum som jag är med på, där är ju ägarna i huvudsak lite yngre, och kanske lite frejdigare i körningen.
Hejsan, samtidigt så skall ju då inte dubbelmassesvänghjulets fjädrar orka dra/eller rättare sagt trycka iväg .... ibland över fem ton. En fundering är ju om Fiat har starkare fjädrar numera i de svänghjul som kommer att hamna i tunga husbilar.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, samtidigt så skall väl då inte dubbelmassesvänghjulets fjädrar dra/eller rättare sagt trycka iväg .... ibland över fem ton. En fundering är ju om Fiat har starkare fjädrar numera i de svänghjul som kommer att hamna i tunga husbilar.

M.v.h. JANKRO.

Det är väl tveksamt om husbilstillverkarna i förväg anger till Fiat vilken vikt husbilen de skall bygga på det specifika chassiet har, då skulle vi ju inte heller se alla halv och helintegrerade bilar som står på näsan p.g.a. alltför svaga framfjädrar i förhållande till påbyggnadens vikt.
Och även om man hade monterat hårdare fjädrar i svänghjulet hade ju de så småningom mattats ut av eventuell felaktig användning.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej men de bilar som kommer att bli relativt tunga med påbultad bakdel levereras/levererades till husbiltillverkarna med två nakna kompletta hytter/framdelar bultade med baken mot varandra för att få fyra hjul så de gick att flytta utan annan hjälp.

Ja f.'n vet, och många grundproblem verkar försvinna efter ett tag på många bilfabrikat ofta utan någon förklaring..... Kan ev. kanske ha att göra med att de som köpte de första exemplaren inte då kan komma och kräva gratis uppgradering av konstruktionsmissar i början av en bilmodell.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej men de bilar som kommer att bli relativt tunga med påbultad bakdel levereras/levererades till husbiltillverkarna med två nakna kompletta hytter/framdelar bultade med baken mot varandra för att få fyra hjul så de gick att flytta utan annan hjälp.

Ja f.'n vet, och många grundproblem verkar försvinna efter ett tag på många bilfabrikat ofta utan någon förklaring..... Kan ev. kanske ha att göra med att de som köpte de första exemplaren inte då kan komma och kräva gratis uppgradering av konstruktionsmissar i början av en bilmodell.

Men det har ju byggts både lätta och tunga husbilar på ALKO-Chassie liksom på olika varianter av FIAT-Chassiet så det kan knappast användas för urvalet. Däremot har jag sett att vissa husbilstillverkare har haft kraftigare framfjädrar som tillval på vissa modeller, så då får kunden nöjet att betala det som borde varit original på bilen en gång till? :wideeyed:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
PÅ tal om bättre förr. Jag hade en Opel kadett från början av 80-talet som jag bytte koppling på, utan att ta dän växellådan. Man tog väck en liten täcklucka bak på vx-lådan och drog ut en stickaxel som gick genom lamellcentrumet och var ingående axel i lådan. Sedan tog man bort en kåpa under kopplingshuset och kom då åt att lossa skruvarna som höll kopplingen till svänghjulet en efter en genom att vrida motorn och sen ta ner hela paketet.
Sån servicevänlighet verkar tillverkarna alldeles glömt bort idag!
Säkert ett arv från motorsporttiden Ragge Eklund kan varit inblandad
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Min teori ( utan att trampa någon på benen ) att montera en helt vanlig gammaldags koppling ( anpassad för ändamålet ) skulle spara en massa onödiga jobb och även pengar för gemene man, jag förstår att ni som kör rakt fram på stora vägar från A till B att ni inte har några problem men vi andra som ger oss in på alla konstiga "kostigar" där en traktor vore lämpligare det är då som dom dåliga komponenterna visar sig.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kan det vara så att många blir lite överförsiktiga när de ofta på äldre dagar börjar köra ett stort och dyrt fordon av en typ som de aldrig har hanterat förut, det kanske blir väldigt mycket körning på riktigt låga varv och det är ju då dubbelmassesvänghjulet får jobba som hårdast.
Jag kan inte påminna mej att jag har sett några av de här klagomålet på ett stort plåtisforum som jag är med på, där är ju ägarna i huvudsak lite yngre, och kanske lite frejdigare i körningen.
Gäller nog inte alla som fått problem, men jag förstår ditt resonemang Montreal :yes:
 
Toppen