• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Lameller hugger

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
På min 2,3 multijet från 2011, hugger kopplingen ibland vid start på 1:ans växel eller backväxeln. Tydligast vid kall motor, men förekommer även vid varm. Märker ingen slirning på kopplingen vid gaspådrag.
Är kopplingen sliten eller är det något annat i görningen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite svårt att sia om :D, men du har förmodligen ett dubbelmassesvänghjul i din bil. D.v.s. att det finns inga ryckutjämningsfjädrar i själva lamellcentrumet utan svänghjulet består av flera delar med ryckutjämning inbyggt i den konstruktionen. Det är inte så ovanligt att den konstruktionen börjar och glappa och stöka. Det finns många som undrar det klassiska "var det inte bättre förr", kanske kanske inte.
En nackdel är väl att när man ändå byter det ena så är det lika bra att byta det andra, alltså både svänghjul och komplett koppling och för säkerhets skull kanske också slavcylindern till kopplingen som sitter mitt i allt detta.

Det kan ju ev. vara något annat, så någon som kan, behöver troligen testa och känna lite.

M.v.h. JANKRO.
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Hej, lite svårt att sia om :D, men du har förmodligen ett dubbelmassesvänghjul i din bil. D.v.s. att det finns inga ryckutjämningsfjädrar i själva lamellcentrumet utan svänghjulet består av flera delar med ryckutjämning inbyggt i den konstruktionen. Det är inte så ovanligt att den konstruktionen börjar och glappa och stöka. Det finns många som undrar det klassiska "var det inte bättre förr", kanske kanske inte.
En nackdel är väl att när man ändå byter det ena så är det lika bra att byta det andra, alltså både svänghjul och komplett koppling och för säkerhets skull kanske också slavcylindern till kopplingen som sitter mitt i allt detta.

Det kan ju ev. vara något annat, så någon som kan, behöver troligen testa och känna lite.

M.v.h. JANKRO.
Tack för din ingående förklaring.
Om det nu är svänghjulet, är det risk för plötsligt ”ras” eller kommer det bara bli värre och värre, tro?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kan bli som för mig, du kan inte lägga i en växel med startad motor ( byta växel i en korsning med stopp exempelvis ) du måste starta bilen med växel i det blir lite svårkört när det inte kopplar ur men jag tog mej hem ca 70 mil men undvek större städer där risken var större att få stanna, men om så var fallet så stänga av motorn lägga i ettan starta och åka iväg igen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag fick ju vatten på kopplingen splinsen kan rosta kopplingsplattan kan rosta osv. men om kopplingen blir helt låst och manöverarmen rör sej som den ska har jag ju svårt att det beror på vanliga förslitningsskador. Har en bekant som delade på koppling och mototor och fick in lite verktyg. Men så gör man nog inte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, med tanke på Montreal's inlägg, så har en del Ducato husbilar en tendens att i alla fall tugga på backväxeln p.g.av att de är lite för högt växlad om bilen är tung, så jag/vi undrar nog om du har haft bilen länge och den har börjat med dumheterna på senare tid eller om den varit så från början sedan den var ny, eller sedan du köpte bilen i alla fall.

Som du märkt på din fråga om ev. ras, kan ske, eller bara värre och värre törs man inte svara klart. Att ras kan ske har du redan fått svar på, men det blir säkert inte heller bättre, men ganska säkert i bästa fall "bara" sämre och sämre. Risken finns och kan troligen vara rätt stor att efter det långsamt blivit värre så händer något mer plötsligt.
Jag kan inte mer om dessa svänghjul än vad jag sett några gånger och har läst om dem. Ofta så är det de långa fjädrarna som slappnat eller någon som gått av så det är för mjukt motstånd och även glappar för mycket, men det finns nog kraftigare problem än det som kommer med tiden.

Men som sagt, någon som kan bedöma att svänghjulet verkligen är felet (vilket tyvärr är troligt om felet har smugit på) är nog bäst att börja med.

Här har du en bra förklaring (på broken english) om "bara" ökat glapp med dåliga fjädrar.

Som vanligt är det nog också så.......... Om man kan köpa delarna från Tyskland och meka själv så går det an.
Skall man betala verkstadspris både på delarna och arbetet så svider det rejält tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag hade Passat diesel 2001från ny. Bytte bil efter 15 år och 38 000 mil. Efterhand högg den också på ettan och backen då och då. Jag märkte att problemet blev mindre ju mer bestämd jag var med kopplingen. Men ibland måste man ju smyga vid start. Och då var det bättre att smyga mycket. Så antingen eller gällde för den.
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Jag hade Passat diesel 2001från ny. Bytte bil efter 15 år och 38 000 mil. Efterhand högg den också på ettan och backen då och då. Jag märkte att problemet blev mindre ju mer bestämd jag var med kopplingen. Men ibland måste man ju smyga vid start. Och då var det bättre att smyga mycket. Så antingen eller gällde för den.
Exakt så uppför sig min också! …men gått bara 8000 mil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nej, men skall kanske prova det…
Var kan man läsa om detta fån Fiat?
Jag hade samma problem med hugg/vibrationer speciellt vid backning. Jag klagade på Fiat-verkstaden då bilen var nästan ny.
De visade då ett service meddelande från Fiat som sa att man inte skulle backa med mindre varvtal än 1200 rpm och att problemet inte ansågs vara ett fel.
Så det blir att slira lite på kopplingen.
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Hej igen, med tanke på Montreal's inlägg, så har en del Ducato husbilar en tendens att i alla fall tugga på backväxeln p.g.av att de är lite för högt växlad om bilen är tung, så jag/vi undrar nog om du har haft bilen länge och den har börjat med dumheterna på senare tid eller om den varit så från början sedan den var ny, eller sedan du köpte bilen i alla fall.

Som du märkt på din fråga om ev. ras, kan ske, eller bara värre och värre törs man inte svara klart. Att ras kan ske har du redan fått svar på, men det blir säkert inte heller bättre, men ganska säkert i bästa fall "bara" sämre och sämre. Risken finns och kan troligen vara rätt stor att efter det långsamt blivit värre så händer något mer plötsligt.
Jag kan inte mer om dessa svänghjul än vad jag sett några gånger och har läst om dem. Ofta så är det de långa fjädrarna som slappnat eller någon som gått av så det är för mjukt motstånd och även glappar för mycket, men det finns nog kraftigare problem än det som kommer med tiden.

Men som sagt, någon som kan bedöma att svänghjulet verkligen är felet (vilket tyvärr är troligt om felet har smugit på) är nog bäst att börja med.

Här har du en bra förklaring (på broken english) om "bara" ökat glapp med dåliga fjädrar.

Som vanligt är det nog också så.......... Om man kan köpa delarna från Tyskland och meka själv så går det an.
Skall man betala verkstadspris både på delarna och arbetet så svider det rejält tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
JANKRO
Vi har haft bilen i ett år, problemet uppstått precis nyligen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, åter utan att veta :confused: , men det man har funderat på sedan klagomål började höras när sexväxlade lådan kom, om vibrationer vid backning och för hög utväxling i kombination med maxvikt för bilarna när de hela tiden är en tung husbil och inte bara har ett tomt flak bakom hytten, är om bilen är så tung att dubbelmassesvänghjulets fjädrar är/var för klena för en tung husbil som skall snurra igång.
Klagomålen verkar ha lugnat ner sig lite, men jag vet inte om Fiat har gett något klart besked eller åtgärdat felet på något sätt, mer än att man skall vara både lite aggressivare men försiktigare vid backning, vilket kan vara svårt om man skall upp på klossar.
Om man tittade in i en sådan sexväxlad låda så verkade det i alla fall i efterhand nästan omöjligt att växla om en låda som hade för hög utväxling på backväxeln, för drivande drevet var fräst direkt i ingående axeln och kunde i princip inte bli mindre, men det finns/fanns kanske andra vägar att gå....

Om nu ditt problem har att göra med svänghjulet och kommit nyligen så är det ju mycket möjligt att det beror på att fjädrarna har börjat mjukna eller en gått sönder om felet kom plötsligt, så spelet börjar bli större och fjädrarna lite slappare, ungefär som på filmen som jag la in ovan.
Det kan ju också ev. vara idé att kolla upp så att alla motorfästen/gummikuddar är hela och ok.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hade ju önskat att det gick att montera ett "gammaldags" svänghjul med fjädrarna i lamellen istället och slavcylinder som en enhet istället för en kombination med urtrampningslager , förr bytte man nästan aldrig svänghjul utan det höll bilens livslängd ut, nu ingår svänghjulet i kopplingssatsen vilket inte gjort delarna billigare precis, lyckligtvis är det ett 5min jobb att byta svänghjulet när allt är isärplockat tänk bara på att ni måste byta bultarna också.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
PÅ tal om bättre förr. Jag hade en Opel kadett från början av 80-talet som jag bytte koppling på, utan att ta dän växellådan. Man tog väck en liten täcklucka bak på vx-lådan och drog ut en stickaxel som gick genom lamellcentrumet och var ingående axel i lådan. Sedan tog man bort en kåpa under kopplingshuset och kom då åt att lossa skruvarna som höll kopplingen till svänghjulet en efter en genom att vrida motorn och sen ta ner hela paketet.
Sån servicevänlighet verkar tillverkarna alldeles glömt bort idag!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
PÅ tal om bättre förr. Jag hade en Opel kadett från början av 80-talet som jag bytte kopplingen ..................... tillverkarna alldeles glömt bort idag!

Snälla du, att kunna byta en enkel och billig 900:- koppling på 35min. är väl inget som ens skulle täcka upp verktygsslitaget i dagens läge :(.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, åter utan att veta :confused: , men det man har funderat på sedan klagomål började höras när sexväxlade lådan kom, om vibrationer vid backning och för hög utväxling i kombination med maxvikt för bilarna när de hela tiden är en tung husbil och inte bara har ett tomt flak bakom hytten, är om bilen är så tung att dubbelmassesvänghjulets fjädrar är/var för klena för en tung husbil som skall snurra igång.
Klagomålen verkar ha lugnat ner sig lite, men jag vet inte om Fiat har gett något klart besked eller åtgärdat felet på något sätt, mer än att man skall vara både lite aggressivare men försiktigare vid backning, vilket kan vara svårt om man skall upp på klossar.
Om man tittade in i en sådan sexväxlad låda så verkade det i alla fall i efterhand nästan omöjligt att växla om en låda som hade för hög utväxling på backväxeln, för drivande drevet var fräst direkt i ingående axeln och kunde i princip inte bli mindre, men det finns/fans kanske andra vägar att gå....

Om nu ditt problem har att göra med svänghjulet och kommit nyligen så är det ju mycket möjligt att det beror på att fjädrarna har börjat mjukna eller en gått sönder om felet kom plötsligt, så spelet börjar bli större och fjädrarna lite slappare, ungefär som på filmen som jag la in ovan.
Det kan ju också ev. vara idé att kolla upp så att alla motorfästen/gummikuddar är hela och ok.

M.v.h. JANKRO.

Kan det vara så att många blir lite överförsiktiga när de ofta på äldre dagar börjar köra ett stort och dyrt fordon av en typ som de aldrig har hanterat förut, det kanske blir väldigt mycket körning på riktigt låga varv och det är ju då dubbelmassesvänghjulet får jobba som hårdast.
Jag kan inte påminna mej att jag har sett några av de här klagomålet på ett stort plåtisforum som jag är med på, där är ju ägarna i huvudsak lite yngre, och kanske lite frejdigare i körningen.
 
Toppen