• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Lambdasond

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Någon som vet om det finns en säkring för lambdasonderna på Fiat Ducato 2018.
Tacksam för svar. //Benny
Vet ej,
men förmodar att en avsäkring skulle vara för sondens uppvärmning isåfall. Den är väl ansluten till ECM, Engine Control Module. Det finns några säkringar i motorrummets säkringsbox som associerar till den modulen. Säkringarnas "namn" kanske pekar på att de alla avser mer än en (1) funktion?:

F11, 15 A, motorstyrsystem (sekundärlaster)
F17, 10 A, motorstyrsystem (primärlaster)
F22, 20 A, motorstyrsystem (primärlaster)

Jag kan hitta en grundläggande beskrivning av lambdasystemet och något kopplingsschema också, men båda är för modellerna innan 2015. Vill inte publicera dem här för att inte HBK skall på copyright-problem, skicka meddelande om du är intresserad.
 
Senast ändrad:

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Vet ej,
men förmodar att en avsäkring skulle vara för sondens uppvärmning isåfall. Den är väl ansluten till ECM, Energy Control Module. Det finns några säkringar i motorrummets säkringsbox som associerar till den modulen. Säkringarnas "namn" kanske pekar på att de alla avser mer än en (1) funktion?:

F11, 15 A, motorstyrsystem (sekundärlaster)
F17, 10 A, motorstyrsystem (primärlaster)
F22, 20 A, motorstyrsystem (primärlaster)

Jag kan hitta en grundläggande beskrivning av lambdasystemet och något kopplingsschema också, men båda är för modellerna innan 2015. Vill inte publicera dem här för att inte HBK skall på copyright-problem, skicka meddelande om du är intresserad.
Du får gärna skicka beskrivning och kopplingsschema.
 
Toppen