• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laga stenskott själv

F

F.d. 27875

Guest
Hej Forum
Under resa från Kyrkenäs hemmåt mötte jag en Mersa med högerhjulen utanför asfaltskanten och han gav vindrutan en 5 mm blemma mitt under backspegeln. Det stör inte förarens synfält, men måste fixas så rutan inte spricker mer.
Såg att Jula säljer ett kit för självreparation (sök stenskott på Julas web). Är det någon som provat detta och kan dela sin erfarenhet här?

J

Jarn

Guest
Sv: Laga stenskott själv

Jag har LF Skåne. 0:- i självrisk vid lagning.

F

F.d. 5322

Guest

Hmmm. Vi har LF Kronoberg och det kostar 200 i självrisk. Lustigt att det är olika.
Vet någon om det fungerar? Vi fick också ett på väg hem. :mad:

F

F.d. 25109

Guest

Jag har för mig att LF generellt har 0 kr självrisk för sina kunder. Åtminstone annonseras det så.

F

F.d. 50069

Guest

LF är ett antal fristående bolag under en paraplyorginisation!
Så reglerna kan variera lite från plats till plats. I grunden lika med små skillnader.

Anders

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Lokal glasmästare fixade ett stenskott i min vindruta för 150 spänn och int fxn blev det nå bätter int, skadan bara ändrade utseende och har nu börjat växa igen! Det kanske var Julas grejer dom använde! :D

Jappe

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Har lagat ett flertal stenskott hos dom som är proffs på detta, alltid med ett bra resultat. Kostnad 100 - 200 kr.
Får jag ett stenskott så sätter jag en tejpbit på, håller bort vatten och smuts, sedan till glasmästaren snarast.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej Forum
Under resa från Kyrkenäs hemmåt mötte jag en Mersa med högerhjulen utanför asfaltskanten och han gav vindrutan en 5 mm blemma mitt under backspegeln. Det stör inte förarens synfält, men måste fixas så rutan inte spricker mer.
Såg att Jula säljer ett kit för självreparation (sök stenskott på Julas web). Är det någon som provat detta och kan dela sin erfarenhet här?

Hoppas du är nöjd med svaren:wideeyed:

Är lika intresserad som dig hur det fungerar för att slippa åka till en glasis.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Har fått lagat rutan efter stenskott vid tre olika tillfällen, två på husbil och ett på personbil. Alla utförda hos Ryds glas i Halmstad. Alla med utmäsrkt resultat trots att det ena var större än vad som borde kunna lagas. LF har tydligen slutat med sin rabatt under det senaste året och därför kostade det senaste 200:-. Samtliga lagningar har innefattat en garanti under det kommande året om skadan förvärras.
Viktigt att tejpa över skadan så att inte fukt och smuts kryper i mellan glasskärvorna. Silvertejp är utmärk även här.
EssoJ

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025

Hej,det finns stenskotts-plåster att beställa på nätet att ha i handsfacket,kommer ej ihåg va firman heter,sök på google !!!!! :twitcy::mcride:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Ja jag har lgat stenskott på husbilen med gott resultat. Skadan syns inte.
Fick ett stenskott på motorväg i Italien, hade ingen repsat med i bilen, hemma i Sverige
Sprack rutan från stenskottet. Har numer alltid med en repsats från Jula, glasmästare finns inte alltid till hands.

Jägarn

F

F.d. 25023

Guest

Vi har använt CarGlass i Spanien, Portugal och Sverige (många stenskott har det blivit), proffsigt och jättebra resultat. Nu sist i juni i Stockholm.

Och kostnad 0:-, varje gång, CaravanClub-försäkring (Codan) betalar, ingen självrisk.

Givetvis får man betala själv utomlands (120€ i Portugal (kort) t.ex., men man får pengarna tillbaka i Sverige sedan mot kvitto). Här hemma behövdes inga pengar, CarGlass kollade i sin dator, "ingen självrisk, allt klart!

Tar c:a 20 minuter, ring o boka tid innan, främst att de kan ta in bilen in i hallen, gör man det bra så får det inte regna, inte heller vara för soligt. Tejp på direkt är viktigt, så inget vatten eller annat går in i glaset.

hälsning
jyrki

F

F.d. 5322

Guest

Om man inte tejpar (vilket vi inte hade en aning om) - går det att laga ändå eller är det en ny ruta som gäller?

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Vi hade inte heller nån aning att tejp fanns.
Men blev upplysta om detta när vi lagade personbilenför några år sen.
Och det gick fast vi hade kört omkring i ett halvår med stenskott och utan tejp.
Fick tejp med oss till nästa gång:twitcy:
Husbilen lagade vi oxå 200 kr hos glasmästaren
Gun&Ronny

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hej,det finns stenskotts-plåster att beställa på nätet att ha i handsfacket,kommer ej ihåg va firman heter,sök på google !!!!! :twitcy::mcride:

Det går lika bra med vanlig tape!

"Plåstret" man får av glasfirmorna är en rund tapebit stor som en fem-krona. Om stenskottet är större och inte täcks av tapen så anser man det för stort att fylla igen/laga.

Gunnar /medlem

F

F.d. 55397

Guest

Har också lagat på Ryds, billigt, syns nästan inte o så fick vi en 1/2 års glasförsäkring "gratis" (dvs den gällde hela vintern när vi har avställt..).

Har man en "stjärna" så är ett sätt att med 1-2mm borr borra ett litet hål mitt i, går inte att laga efterår men rutan spricker inte.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Inför resa till Ammarnäs i påskas satte jag på strålkastarskydd mot stenskott.
Safe sight
Lyktorna klarade sig bra - men inte vindrutan - fick ett stenskott av en "xxxxx" som körde om på en 50-meters grussträcka. Lagade på Ditec.
--------------------
En bekant fick ett stenskott på kylaren till ACn - kostade mycket pengar att laga det. Den kylaren sitter visst under ordinarie kylare.
Verkstan sa att det var för glest eller inget galler/skydd för stenskott - mot kylare för motor och AC på många husbilar.
Ska sätta på ett gallerskydd vid höstservicen. :)

F

F.d. 27875

Guest

Tack för alla svar. Jag har tidigare ochså låtit laga rutor hos glasmästaren, men då husbilen (i enlighet med de nya reglerna) åkt på statt om 7.500:- har det blivit lite av en principsak att ställa av den så snart den inte används. Mitt sätt att knyta näven i byxfickan ...
Jag vill inte heller komma med ett försäkringskrav til LF efter att bara haft bilen försäkrad tre veckor.
Tänkte därför att ett jör det själv-kit hadde varit perfekt dä jag kan hålla försäkringshistoriken ren och kan fixa stenskottet då det passar mig uten att boka tid eller fara till verkstad.

Ni som använt Julas (eller liknande) kit, borrade ni i glaset eller fylde ni bara igen stjärnan?

/Mikael

Toppen