• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laga plast

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025
På min Knaus har stötfångaren och sidokjolen, båda i plast, glidit isär på höger sida. Plasten har spruckit i falsen. Av limrester att döma verkar det som det gjorts en lagning tidigare, innan jag köpte bilen. Är det någon som har erfarenhet av liknande skada?
Ska man limma med något superlim eller funkar det att plasta inifrån med remsor av glasfiber eller måste man skaffa nya delar? Skickar med två bilder.
Tacksam för tips och idéer.
/Sture

Bilagor

• P1080044.JPG
    P1080044.JPG
    3,9 MB · Visningar: 14
  • P1080049.JPG
    P1080049.JPG
    4,2 MB · Visningar: 11

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laga plast

Det finnes et spesiallim for ABS plast, mulig at det kan brukes for å laga den svarte delen som tydelig er delt i to. Best er det å demontere delen før reperasjon, ser ut til at denne er limt til resten med sikaflex eller tilsvarende.

En kan og kontrollere hva delene koster nye - om de kan skaffes fra fabrikken.

F

F.d. 53078

Guest

Jag skulle nog ta det billigare alternativet och limma fast denmed sikaflex.
Tejpa skärmen med tejp för att inte kladda på lacken ika så på plasten.
Lämmna ett mellanrum på några mm där limmet blir synligt.

Gör noga rent det gammla limmet och slipa gärna med sandpapper

Limma fast delarna med sikaflex och jämna ut strängen med en rå bit potatis så ser det ut som det vore fabrikslimmat.
Om det är svårt att hålla plastbiten på plats så parkera bilen nära en vägg och kapa några träbitar som du kan sätta i klämm mellan bilen och väggen.

Tänk bara att den som vill ha loss den i framtiden får slita.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag håller med sikaflex är ett underbart hjälp medel hel fantastiskt bra vidhäftning ,håkan

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Det där med potatisen lärde jag mig när dom kom och bytte min framruta

Dom kom i en lastbil med alla tänkbara hjälpmedel och verktyg. När jag såg att dom använde en potatis så blev jag verkligen förvånad, men dom berättade att det var det bästa hjälpmedlet för den håller sig lagom fuktig och sikaflexet kan man bearbeta utan att det klibbar.

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Tack för tipsen! Kommer nog att göra ett försök med Sikaflex efter noggrann rengöring och uppruggning av ytan.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Velg den sorte, den blir minst synlig i dette tilfellet. Om du og får fatt på SIKA sin primer for sikaflex så får du best vedheft. Først vanlig rengjøring og putsing, deretter avvasking med primer - vente 20 til 25 minutter og så på med sikaflex og passe mye press. fjerne overskytende sika og vent til det herder, minst 4 timer ved mer enn 20 grader. Er det kaldere så la det stå under press i ett døgn. Full gjennomherding kan ta noen døgn.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det där med potatisen lärde jag mig när dom kom och bytte min framruta

Dom kom i en lastbil med alla tänkbara hjälpmedel och verktyg. När jag såg att dom använde en potatis så blev jag verkligen förvånad, men dom berättade att det var det bästa hjälpmedlet för den håller sig lagom fuktig och sikaflexet kan man bearbeta utan att det klibbar.
Så brukar inte de som jobbar med Sika göra. Normalt maskerar men på båda sidor om tätningen och sedan trycker man dit Sikan. Därpå jämnar man till fogen med ett finger doppat i lite vatten med diskmedel i. Denna metod har vi använt på hundratals järnvägsvagnar i Kalmar. Inga potatisar så långt ögat kan nå. Vatten med diskmedel och bort med maskeringen direkt efter att man jämnat till med diskmedelsfingret.

F

F.d. 2621

Guest

Sikaflex´ eminenta egenskaper kommer bara till sin rätt om de aktuella ytorna är tillräckligt rengjorda, på ett eller annat sätt. Därför - dra isär bitarna så gott det går för att komma åt ordentligt att skrapa, peta och tvätta med lösningsmedel el dyl.

Om det finns möjlighet så använd klämmor, skruvar, tejp eller annat för att efter appliceringen hålla ihop ytorna. Lycka till!

Toppen