• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga mat i gasolugn?

MariaoBjörn

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
21169
Medlemskap
2024
Hej! Vi har precis köpt en ny husbil och i den finns en gasolugn. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag använder den?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Laga mat i gasolugn?

Jag vet inte vilken ugn du har men på vår SMEV med underkantshängd lucka är det en speciell tändningsprocedur. Luckan måste vara helt öppen när gasen släpps på och tänds. Sedan kan luckan halvstängas till det "vädringsläge" som finns under fyra till fem minuter varefter luckan kan stängas helt. Stängs luckan helt direkt efter tändning kommer lågan att slockna efter en stund.

Vi använder ugnen en del till matlagning som rotfrukter i ugn, potatisgratäng, bakning och ibland någon färdigrätt. Ofta vänder jag maträtten efter cirka halva tiden för att få lite jämnare färg.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laga mat i gasolugn?

Vi har aldrig öppen lucka under matlagning, däremot folie ovanför så maten inte bränns med en gång.
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Laga mat i gasolugn?

Det gäller bara när du har grill funktionen på. Enligt vår instruktions bok till spisen. Förklarade mig nog lite otydligt. Lite för snabb med tangenterna☺️
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Laga mat i gasolugn?

undrar om man kan baka bullar i aluminiumformar i en gasugn?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laga mat i gasolugn?

Man kan göra det mesta som man kan göra i ugnen hemma. Vi brukar göra bl.a gratiner & suffle'er. Bullar brukar vi köpa bake up & bara grädda.

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laga mat i gasolugn?

Jag gjorde kanelbullar en gång som blev ganska bra. Testade först med den bakre bännaren men fick brännskador på dom innersta bullarna. Startade grill-brännaren i taket på ugnen med folie över bullarna och då blev det betydligt bättre.
Nå'n vecka senare satte jag in en sten (Norsk takpanna) på plåten som förvärmdes till ca 240 grader vilket blev succé. Nu fick jag färg på kanelbullarna även underifrån. Gäller att testa sig fram som med all annan konst. Belöningen kommer som brev på posten.

image.jpeg
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Laga mat i gasolugn?

Hej...Det är säkert inget speciellt du ska tänka på....Jo... säkerhetsföreskrifterna......Kan bara säga att gasolugn i husbil kan du säkert klara dig utan för att under dom åren i husbil som vi har haft är ugn det mest onödiga..överskattade prylen som du kan klara dig utan.Fel av mig...Dom som bor i husbil 365 dagar om året så är ugn ett måste...:)Sommarcampare funkar nog bäst med grill och kockplatta för potatisen bäst...Du bestämmer själv..:spinny:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Laga mat i gasolugn?

Vi är alla olika. I vår första husbil köpt 1988 fanns ingen ugn. I nästa fanns det men vi använde den aldrig till annat än brödskrin, fråga mig inte varför. I vår nuvarande, köpt 2008 finns det ugn och vi bestämde oss för att prova den.

Nu använder vi den mycket. När vi är på kontinenten brukar vi köpa bröddeg på konservburk som vi bakar. Färska, hembakade frallor med vallmofrön till frukost är fantastiskt. Eftersom vi lagar 99% av det vi äter själva så är ugnen ett utmärkt sätt att skapa variation.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Laga mat i gasolugn?

Värma pizza i husbilens ugn funkar kanon. Likaså att göra potatisgratäng eller pommes.:mcride:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laga mat i gasolugn?

Den absoluta favoriten för oss är dock potatisgratäng. Ugnen fungerar olika under olika perioder, beroende på var vi är. I Frankrike t.ex. köper vi baguetter & mycket annat, då är ugnen bara förvaringsbox för baguetter. 99% av vår mat tillagas i husbilen och enda problemet kan vara fisktillagning pga "lukten". Norska fiskkakor är inte så lämpliga att tillaga i stekpannan eller att värmas i ugnen, då får man faktiskt gå ut o starta grillen...
Pizza, ja, mums! Dom få gångerna vi gör det pga alla kalorier så är det med vår egen surdeg och betydligt mindre ost/mozarella. Köper aldrig färdig!

Håller med famseve, ugn passar troligen bäst för tidsmijonärer med förkärlek för matlagning från grunden :swoon:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Laga mat i gasolugn?

Hej...Det är säkert inget speciellt du ska tänka på....Jo... säkerhetsföreskrifterna......Kan bara säga att gasolugn i husbil kan du säkert klara dig utan för att under dom åren i husbil som vi har haft är ugn det mest onödiga..överskattade prylen som du kan klara dig utan.Fel av mig...Dom som bor i husbil 365 dagar om året så är ugn ett måste...:)Sommarcampare funkar nog bäst med grill och kockplatta för potatisen bäst...Du bestämmer själv..:spinny:

Helt fel av dig, är det bästa tillbehöret i husbilen. Vi använder det i princip varje helg när vi är ute. Ugnen är väl använd och har vänner med husbil med samma uppfattning som oss..
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Laga mat i gasolugn?

Fixa lite matlådor i förväg (eller köp färdigmat), skicka in dom strax innan hungern sätter in, fortsätt att köra. När doften ger sig till känna är det dags att ta ett matstopp. Om doften blir för frän har du kört för länge utan paus... ;)

/Tommy
 
Toppen