• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga en sprucken vask

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt handfat i toan har haft tre sprickor som jag limmade med snabblim för många år sedan, och det har hållit bra i många år, men nu ser jag att limmet i ena sprickan börjar släppa.
Så då kom tanken om att jag kanske kan epoxi behandla hela vasken och lägga en armeringsmatta samtidigt.
Tyvärr vet jag inte vilken typ av plast det är i vasken, och min erfarenhet av epoxi är liten, men större med styren som jag inte kan använda i detta sammanhang.
Så nu undrar jag om någon här på hbk har gjort något liknande?
Tack på förhand..

Onödiga kommenterar undanbedes!

IMG_20210304_095402.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag lagade en liten skada i vasken med glasfiberväv och epoxy. På utsidan. Det var fortfarande felfritt 10 år efteråt när bilen såldes
Jag tänkte lägga epoxy i hela vasken då ytan har blivit så matt, tänkte köpa Biltemas epoxy och väv.
Men är rädd för att plasten "smälter" du Mats eller någon annan, vet ni om plasten smälter av så mycket epoxy...
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Svårt att få snygg yta mitt sprack i två delar dedorant trilla ner ur skåpet tog loss handfat och åkte till en kompis som gjorde plast jobb för Volvo vaxa hand fattet och gjöt en form och har gjort ett nytt i glasfiber det gamla var tjock men ingen armering var nog acryl har kvar formen men tror att det är mindre än ditt
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag tänkte lägga epoxy i hela vasken då ytan har blivit så matt, tänkte köpa Biltemas epoxy och väv.
Men är rädd för att plasten "smälter" du Mats eller någon annan, vet ni om plasten smälter av så mycket epoxy...
Jag tror det skulle krävas väldigt mycket epoxy innan härdningsvärmen från den smälter plasten. Om det överhuvudtaget kan inträffa.

Att välja att lägga laminatet på insidan av skälet att få en slätare yta i handfatet känns som en stor utmaning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror det skulle krävas väldigt mycket epoxy innan härdningsvärmen från den smälter plasten. Om det överhuvudtaget kan inträffa.

Att välja att lägga laminatet på insidan av skälet att få en slätare yta i handfatet känns som en stor utmaning.

Ok...det låter sunt... Jo jag hade också räknat med mycket jobb, eller rättare sagt under en längre tid då jag kan bara lägga ett tunt lager epoxi åt gången, sen hade jag tänkt göra den "djup svart" färg jag hittade ett sådant pigment att slå i epoxyn. och ser framemot detta..... men sen gör Tangenhaap ett inlägg som får mig att tänka om...... Gör det enkelt Peter.... så jag kollade på länken (tack för den) och ser att min vask finns bara i vit, :( mitt mått är 450x335mm och 40 hål. och år 2005. ser att vasken är för 2006-2013 årsmodel.... så nu blir jag osäker på om den passar :msn_quest:

 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Svårt att få snygg yta mitt sprack i två delar dedorant trilla ner ur skåpet tog loss handfat och åkte till en kompis som gjorde plast jobb för Volvo vaxa hand fattet och gjöt en form och har gjort ett nytt i glasfiber det gamla var tjock men ingen armering var nog acryl har kvar formen men tror att det är mindre än ditt

Jag tänkte faktisk på dig idag plastpelle ;)... för detta är ju sådant du sysslat med, jag har funderat på detta att gjuta av den, men är rädd för att vasken går riktig sönder om jag tar loss den helt, plasten är ju så himla tunn och den är ordentligt fast limmad. :eek:
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag fick lossa hela skivan genom att skära med vass kniv sen var hon bara limmad tror att det är bättre att du beställer en fanns ju är du kvar i Malmö
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag tänkte lägga epoxy i hela vasken då ytan har blivit så matt, tänkte köpa Biltemas epoxy och väv.
Men är rädd för att plasten "smälter" du Mats eller någon annan, vet ni om plasten smälter av så mycket epoxy...
Jag är rätt att det är väldigt svårt att få en vettig yta på det viset, du har inte funderat på att polera upp nuvarande yta och förstärka på utsidan istället? Det brukar ju gå att göra underverk på plast med polermedel. Jag brukar vaxa båda handfat och toastol!

//Peter
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
När min vask sprack på samma ställe i en husvagn(på den tiden) då plockade jag ut den och laggade med Araldit ,två komponent som jag byggde på med flera lager.Blev som nytt plast.Men att polera plasten för att bli som ny yta tror jag att det är omöjligt ..blir alltid repor..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen en tid tillbaka så är vasken lagad... Jag köpte epoxy och hittade fina tunna rovingmatta på biltema.... Så då var det ingen återvändande.... Jag måste bara prova och se om jag kunde laga vasken, samt ändra färgen till svart.
När jag demonterade vasken så gick skruven av som håller utloppet.... Det var i mässing och hade ärjat ordentligt fast...
Så jag köpte ett nytt
Först "plastade" jag fast rovingmattan på undersidan så den blev stark och de små sprickorna lappades över och blev täta..
Sen slipade jag vasken insida med 240 sandpapper.. Penslade på epoxy som jag hade färgsatt med svart glittrande pulver...
Lät det härdä i 24 tim.... Och inspekterade sen resultatet..... Som hade blivit rent utsagt.. rent fördjävligt... Epoxy hade runnit och skapat "gardiner"
Så det var bara att börja slipa i ett par tim...
Sen på med ny epoxy.... Med samma resultat fast inte så stora och många.. Fram med slippappert....
Jag har sett på Youtube där de sprayar propyalkohol över efter att epoxin har appliceras... Då försvinner de små blåsor och ytan blir blan som en spegel... Men tyvärr kan jag inte hitta någon som säljer den här i min närhet...
Tredje gång så bestände jag mig för att lägga på så lite som möjligt. Men ändå täckande....
Efter ytterligare 24 tim inspekterar jag resultat... Och jag blev himla nöjd, med tanke på att detta är förstagång jag gör denna typ av jobb...
Sen var det bara att skruva tillbaka avloppet och limma fast vasken....
Jag tycker verkligen att toan fick ett lyft, samt att vasken nu är så stark att det blir mycket svår att gå sönder...
Ibland får vi göra det som tillverkaren inte tänkt på. .. Det kan bli mycket :rolleyes: :twitcy:
IMG_20210328_204318.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har provat Bondic. Det fungerar inte så bra och är överreklamerat. Svårt att härda annat än tunna lager. Loctite har lim som man kan limma till och med teflon och silikon med
Att Limma något som gått sönder är alltid en nödlösning.... Och skadan brukar alltid ändå synas..
Så som jag nu gjorde, tycker jag är det bästa sättet att laga något som detta när det gått sönder.
Vasken ser helt ny ut... Och har blivit superstark :spinny: :bye:
 
Senast ändrad:
Toppen