• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på vinterdäck

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Lag på vinterdäck

Hej Kåre. vi kör på Michelin agilis och är mycket nöjda med dom. går mjukt och tyst.

Hej
Agilis Alpin är ett vinterdäck (M&S) med shoretal +20/-5.
Det betyder att vid högsommartemp. över +20 blir däcket mjukt och svampigt och därmed trafikfarligt !
Agilis Camping är ett sommardäck och är då hårdare och under +5 och spec. vid minusgrader blir det riktigt hårt och därmed trafikfarligt !
Något annat Agilisdäck finns ej.

Mvh
Jojje
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Lag på vinterdäck

Ang. Tyskland och Österrike

I Tyskland ska alla fordon ha "ändamålsenlig utrustning" när det råder vinterväglag = vinterdäck utan dubbar. Schweiz har liknande regler, men tillåter i viss utsträckning dubbdäck.

I Norge och Österrike måste du ha vinterdäck, dubbade eller odubbade, när det råder vinterväglag. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck OK.

Mvh

Jojje
 
F

F.d. 2694

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

:rolleyes: Nej du kan köra på dina sommardäck som många andra skrivit så gäller lagen om vinterdäck bilar under 3,5 ton .
Har själv en boggibil med 4,5 tons totalvikt och framhjulsdrift , kör odubbade Nokian Hakkapelitta M+S Cargo på driven och vanliga Michelin C på boggin för mig funkar den kombinationen jättebra .
Har åkt genom Tuskland ett par ggr. vintertid i riktigt snöoväder både på sommar och vintersulor , skulle nog rekomendera dig att sätta på vinterdäck på driven .
Skulle du dessutom råka ut för ett riktigt snöoväder i Tyskland och rullar på sommardäck och träffar på några poliser som är på rätt humör får du inte fortsätta om du inte har tillgång till snökedjor .
Obs att sommardäcken måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm .
;) Rulla Lungt .


Tack för ditt svar!

Då rullar jag på lugnt med mina nya sommardäck.

Mvh /
Johan
Frankia840:)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Glöm nu inte bara bort att kravet på mönsterdjup gäller!!!!!!
"För lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton gäller krav på minst 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Detta krav gäller även utländska tunga bilar. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon."

Ej att förglömma =)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2694

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

:rolleyes: Nej du kan köra på dina sommardäck som många andra skrivit så gäller lagen om vinterdäck bilar under 3,5 ton .
Har själv en boggibil med 4,5 tons totalvikt och framhjulsdrift , kör odubbade Nokian Hakkapelitta M+S Cargo på driven och vanliga Michelin C på boggin för mig funkar den kombinationen jättebra .
Har åkt genom Tuskland ett par ggr. vintertid i riktigt snöoväder både på sommar och vintersulor , skulle nog rekomendera dig att sätta på vinterdäck på driven .
Skulle du dessutom råka ut för ett riktigt snöoväder i Tyskland och rullar på sommardäck och träffar på några poliser som är på rätt humör får du inte fortsätta om du inte har tillgång till snökedjor .
Obs att sommardäcken måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm .
;) Rulla Lungt .


Hej!

Har nu varit i kontakt med 2 st olika däckfirmor ang v-däck på drivhjulen ( fram ) Fiat och dom rekommenderar inte mig till att sätta på v-däck på drivhjulen med anledning av olika gummiblandningar v-däck resp s-däck, bilen enligt dom blir svajig i framvagnen.
Dom rekommenderade att man enbart kör med antingen s-däck eller v-däck.

Ville bara delge vad jag fått besked på, men vet också vad Rune har för erfarenhet, och för dig funkar det. Är väl ett sätt att sälja fler däck, 6 st är bättre än 2.:cool:
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Hej däckfirmorna ville tydligen sälja fler däck,för en mer stabil bil än en 3 axlig får man leta efter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lag på vinterdäck

Men pröva en rejäl inbromsning i halka, när ni har 8-9 meter och närmare 5 ton bil på tvären vet ni varför. 4 däck till är väl 5-6 tusen, det borde väl gå att få in i budgeten när man har så värdefulla bilar?:wink:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Men pröva en rejäl inbromsning i halka, när ni har 8-9 meter och närmare 5 ton bil på tvären vet ni varför. 4 däck till är väl 5-6 tusen, det borde väl gå att få in i budgeten när man har så värdefulla bilar?:wink:
:rolleyes:Hej igen så här är det för mig jag kör en bil på 4,5 tons totalvikt med boggi kombinationen med justa viterdäck på driven och ordentliga sommardäck på boggin funkar utmärkt för mig .
Dom senaste vintrarna har vi vistats neråt Spanien till och kommer stt göra det i vinter också , största delen av transporten söderut går på E4 och stora fina vägar ner genom europa , vet ju av erfarenhet att det kan snöa ganska ordentligt även i Tyskland samt att vi många ggr. också har ett behov av vinterdäck i Sverige.
Detta har inget med totala kostnaden för däcken att göra utan det är för mig ett bra alternativ.
Har nog haft tur kanske men jag har kört många olika lastbilskombinationer under mitt liv där vi haft rejäla vinterdäck endast på driven .
;) Rulla Lungt .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Det är inte fråga om kostnader,på vnterföre är det frågan om omdöme,mangör inga häftiga inbromsningar då ,utan då är det JUST VINTERFÖRE som gäller,detta är ju faktiskt en sak som de flesta bilister glömmer.
Det skrivs och pratas i media om olyckan berodde på halka och får skrivas på halkkontot,
vadå halkkonto ,har aldrig sett nägot sådant,däremot får det skrivas på de omdömmesas konto.
Har bilen avställd nu ,men om jag skulle köra med den på vintern så skulle jag inte tveka att bara ha mycket bra friktionsdäck fram och bra sommardäck på bakaxlarna.
Bernt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lag på vinterdäck

Det handlar ju inte om vad "man" gör utan vad som händer i trafiken, andra trafikanters handlande kan man ibland varken förutse eller undvika. Då är det rätt trevligt att ha så bra bromsmöjligheter som det bara går. Jag kör själv husbilen på vintern, men skulle aldrig drömma om att köra med vinterdäck bara fram, det vore verkligen missriktad snålhet, för något annat argument mot att köpa vinterdäck runtom kan jag inte komma på.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Det handlar ju inte om vad "man" gör utan vad som händer i trafiken, andra trafikanters handlande kan man ibland varken förutse eller undvika. Då är det rätt trevligt att ha så bra bromsmöjligheter som det bara går. Jag kör själv husbilen på vintern, men skulle aldrig drömma om att köra med bara vinterdäck fram, det vore verkligen missriktad snålhet, för något annat argument mot att köpa vinterdäck runtom kan jag inte komma på.
;) Precis som jag förklarat för dig tidigare så är det ett utmärkt alternativ för mig. Få eller inga bilar rullar på vinterdäck nere på kontinenten vädret är ofta inte av den karaktären , och skulle det vara alltför besvärligt väder någon dag så finns det inget som tvingar iväg mig jag har ju bostaden med mig . Vilka däck du väljer till din bil och vad du gör lägger jag mig inte i , om du sen anser att det är av missriktad snålhet att jag inte kör med vinterdäck runt om på bilen nere i sydeuropa stör ialla fall inte mig .
:p Rulla Lungt .
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

;) Precis som jag förklarat för dig tidigare så är det ett utmärkt alternativ för mig. Få eller inga bilar rullar på vinterdäck nere på kontinenten vädret är ofta inte av den karaktären , och skulle det vara alltför besvärligt väder någon dag så finns det inget som tvingar iväg mig jag har ju bostaden med mig . Vilka däck du väljer till din bil och vad du gör lägger jag mig inte i , om du sen anser att det är av missriktad snålhet att jag inte kör med vinterdäck runt om på bilen nere i sydeuropa stör ialla fall inte mig .
:p Rulla Lungt .

Gick själv i tankarna att lägga friktionsdäck bara på framaxeln och ha fräscha sommardäck på boggien men....... efter lite klurande i en annan tråd här på forumet med samma ämne blev det 6 kompletta friktionshjul med fälg. Om man ser till vad bilen kostar är en uppsättning vinterhjul tämligen liten.

Funderar på att åka på friktionshjulen året runt så om nån är intresserad finns det 6 kompletta hjul med kanonfräscha sommardäck (ca 600 mil) hemma i garaget, 215/75-16c Michelin, Fiat plåtfälgar 16" 5x130

Tjohopp =)
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Gick själv i tankarna att lägga friktionsdäck bara på framaxeln och ha fräscha sommardäck på boggien men....... efter lite klurande i en annan tråd här på forumet med samma ämne blev det 6 kompletta friktionshjul med fälg. Om man ser till vad bilen kostar är en uppsättning vinterhjul tämligen liten.

Funderar på att åka på friktionshjulen året runt så om nån är intresserad finns det 6 kompletta hjul med kanonfräscha sommardäck (ca 600 mil) hemma i garaget, 215/75-16c Michelin, Fiat plåtfälgar 16" 5x130

Tjohopp =)
:confused: Vet inte vad du klurat ut , förmodligen något jag missat , tror inte att jag haft någon synpunkt på det här med priset på vinterdäck kontra bilens pris .
Anser själv att det är ett alldeles utmärkt alternativ att köra med M+S däck om man nyttjar bilen året om , åker man dessutom utomlands (söderut ) får du inte köra dubbat .
Som tur är är vi ju inte alla stöpta i samma kar och vore vi det hade vi ju inget att diskutera , men just i den här frågan har jag nog inget mer att tillägga . Jag säger som Olle Holmberg en för mig okänd tänkare "MÅNGA SOM YTTRAR SIG HAR INGEN EGEN MENING , BARA MOTSATSEN TILL ANDRAS .
;) Rulla Lungt .
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Lag på vinterdäck

Gick själv i tankarna att lägga friktionsdäck bara på framaxeln och ha fräscha sommardäck på boggien men....... efter lite klurande i en annan tråd här på forumet med samma ämne blev det 6 kompletta friktionshjul med fälg. Om man ser till vad bilen kostar är en uppsättning vinterhjul tämligen liten.

Funderar på att åka på friktionshjulen året runt så om nån är intresserad finns det 6 kompletta hjul med kanonfräscha sommardäck (ca 600 mil) hemma i garaget, 215/75-16c Michelin, Fiat plåtfälgar 16" 5x130

Tjohopp =)

Hej.
Ett mycket bra val att använda vinterdäck på hela bilen.
Men jag tycker att du skall använda dina sommardäck på sommarn då det är en annan gummiblandning i sommardäcken som innebär att du åker mycket säkrare med dom på sommarn än om du avänder dina vinterdäck året om. Detta är klart bevisat.
Jan Eric
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Lag på vinterdäck

Hej däckfirmorna ville tydligen sälja fler däck,för en mer stabil bil än en 3 axlig får man leta efter.
Fungerar en framhjulsdriven 3 axlad bil bra på vintern? Vill den inte gå rakt fram då största vikten ligger på boggin? Hur är de med dragförmågan?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Vägde min Frankia på väg norrut i julas. 1820 på framaxeln och ca 2350 på boggien. Gick som ett lokomotiv!!

Oplogat från Söderhamn och norrut. Trivdes bäst i vänsterfilen då övriga trafikanter envisades att köra 70 och ligga som packade sillar i högerfilen.......
Jösses, inte konstigt att alla krockar om en plötsligt råkar bromsa.....

Lugnt och stabilt, bra fäste trots snö på vägen och lite "mittsträng".
Om jag är nöjd med mitt val att lägga vinterhjul runt om....Ja!
Fungerar framhjulsdrift på boggiebil=Ja

Längtar till att få ta testrepan med skotersläpet efter......då blir det avgörande =)
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Lag på vinterdäck

Hej
Enligt transportstyrelsen så gäller detta.

Urklipp från Transportstyrelsen.se

Mönsterdjup vid vinterväglag


Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.
Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på fordonet. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

Att läsa mer om vinterdäck.

Länken till transportstyrelsen sida.
Vinterdäck - Transportstyrelsen

Jan Erik
 
Toppen