• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på vinterdäck

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Lag på vinterdäck

Japp.
Om jag inte hörde helt fel så var det på fordon över 3500 kg.
Då helt plötsligt så gäller samma regler för alla fordon. Skulle även gälla utlänska fordon i Sverige.
Och varför skulle inte alla ha samma regler i det fallet? Det handlar om säkerheten för oss alla.
/ Frank
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lag på vinterdäck

Under 3,5 t gäller alla hjul.Över 3,5t Kommer att gälla drivhjulen.
Hasse:wub:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

är det ok att minska på bredden på vinterdäck eller skall man hålla på det som står i reg.beviset? jag har 215/70 15 på sommardäcken
:wideeyed:
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Lag på vinterdäck

Om jag inte hörde helt fel så var det på fordon över 3500 kg.
Då helt plötsligt så gäller samma regler för alla fordon. Skulle även gälla utlänska fordon i Sverige.
Och varför skulle inte alla ha samma regler i det fallet? Det handlar om säkerheten för oss alla.
/ Frank

Blir intressant å se hur den tunga trafiken skall lösa detta om samma regel skall gälla.

Skall dom stå på kajen nere i Trelleborg och byta däck på driven, eller kommer dom kunna åberopa dagens regler om man är på väg till eller från utlandet, därmed undantagen dubbdäckslagen (Gäller väl fordon < 3500 om jag inte misstar mig).
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Lag på vinterdäck

Det är inte dubbdäck som gäller,det är vinterdäck och det bör gälla alla nationaliteter då det inte är förbjudet att köra på vinterdäck på continenten.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

är det ok att minska på bredden på vinterdäck eller skall man hålla på det som står i reg.beviset? jag har 215/70 15 på sommardäcken
:wideeyed:
Varför ska du gå ner i bredd? bilen kan bli lite sladdrigare men det blir mer
tryck med smalare däck enl de vise

Häls Mikael o Carina;)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Tanken var att det skulle bli bättre grepp med smalare sulor, men det kanske inte är så i verkligheten :confused: + att jag för tillfället har drabbats av snålconny, men den går över.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Frank & Yvonne,

Det är ju även lag i Tyskland - Österike att ha vinterdäck (gäller också utländsk registrerade fordon) andra länder tycks följa den nya lagen. I Alperna t.o.m lag att ha snökedja.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Lag på vinterdäck

Hej Belgien 1

Kan inte tro det är lag på vinterdäck i Tyskland . I Österike får du ha sommar däck men då måste du ha snökedjor detta gäller fordon over 3,5 ton ,tror även det gäller personbilar under 3,5 ton
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

I Tyskland är det lag på vinterdäck vid vinterväglag
 
F

F.d. 2694

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Skall åka ner till Frankfurt Tyskland i slutet på januari, bilens vikt är 5 ton.

Måste jag sätta på v-däck? För i Sverige kan jag köra på sommardäcken, vad gäller i Tyskland? Det är nya sommardäck ( 100mil ) så där är gott om mönster.

Mvh /
Johan
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Lag på vinterdäck

Skall åka ner till Frankfurt Tyskland i slutet på januari, bilens vikt är 5 ton.

Måste jag sätta på v-däck? För i Sverige kan jag köra på sommardäcken, vad gäller i Tyskland? Det är nya sommardäck ( 100mil ) så där är gott om mönster.

Mvh /
Johan


Jag tror inte att man kan köra på sommardäck vid vinterväglag enligt senaste reglerna från 1 dec 2009.
Nedanstående text är från transportstyrelsens hemsida.

"Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup."

Någon som vet?

Melle
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Gäller fordon med en totalvikt upp till 3,5 ton enl. svenska regler som gäller just nu iaf.
Vid samtal med transportstyrelsen för ca 1 månad sedan så blev jag upplyst att vinterdäckslagen endast gäller fordon under 3,5 tons totalvikt.

saxat ur TSP

Utländska och svenska personbilar på resa till och från utlandet ska omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck. Det innebär i praktiken att även utländska personbilar och lätta lastbilar måste ha vinterdäck med minst 3 mm mönsterdjup under den tid då vinterdäckkravet råder, det vill säga vid vinterväglag under perioden 1 december och 31 mars. För tunga fordon gäller krav på minst 5 mm mönsterdjup. Detta krav gäller även utländska tunga lastbilar och bussar under perioden 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lag på vinterdäck

Skall åka ner till Frankfurt Tyskland i slutet på januari, bilens vikt är 5 ton.

Måste jag sätta på v-däck? För i Sverige kan jag köra på sommardäcken, vad gäller i Tyskland? Det är nya sommardäck ( 100mil ) så där är gott om mönster.

Mvh /
Johan
:rolleyes: Nej du kan köra på dina sommardäck som många andra skrivit så gäller lagen om vinterdäck bilar under 3,5 ton .
Har själv en boggibil med 4,5 tons totalvikt och framhjulsdrift , kör odubbade Nokian Hakkapelitta M+S Cargo på driven och vanliga Michelin C på boggin för mig funkar den kombinationen jättebra .
Har åkt genom Tuskland ett par ggr. vintertid i riktigt snöoväder både på sommar och vintersulor , skulle nog rekomendera dig att sätta på vinterdäck på driven .
Skulle du dessutom råka ut för ett riktigt snöoväder i Tyskland och rullar på sommardäck och träffar på några poliser som är på rätt humör får du inte fortsätta om du inte har tillgång till snökedjor .
Obs att sommardäcken måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm .
;) Rulla Lungt .
 
Toppen