• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddreglering mppt Victron

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej

jag har en victron 50/100 mppt laddare, den ar justerad efter Lifpo4 batterier.
men jag upplever den som lite ojamn i max spanningen. se bild.
har uppdaterat mjukvaran , samt satt den till 14.4V som max, men den ar fortfarande ojamn.
Vill ju inte overladda batteriern... har en BMS som slar av vid overspannning och temp, darav lag spanning ibland i kurvan.
nagon som har liknande problem? tips och rad valkommna.

1618773386176.png

//Freddy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Max och min-värdena är vad som har mätts upp som maximalt resp. minimalt. Dvs en kort, mindre än en sekund t.ex., spänningsspik kan få maxvärdet att rusa iväg. Värdena säger ingenting om hur länge maxvärdet fanns. Samma resonemang om min-värdet. Hade de, vilket jag inte tror, legat på t.ex. 14.89 V en längre tid då kan man ju börja undra.

Jag tycker, med det i bakhuvudet, inte att några laddspänningar är anmärkningsvärda.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En viss variation nedåt av maxspänningen kan även förklaras av brist på tillgång på kräm.

Dag 2, 8 och 9 ser tydligt ut att vara dåliga dagar då laddaren inte ens lyckades komma ur bulkladdningen. Kanske även kombinerat med hög förbrukning dom dagarna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Freddy... Kan man verkligen välja laddspänning i din Victron, du skriver att du begränsat den till 14,4V, men ändå har Victron sparat ett värde på 14,89V dag 7, instämmer att dina max.värden ser mystiska ut.

Du överladdar inte med 14,4V, 14,6V är ok att mata batteriet med.
Din max.spänning får du först när du närmar dej fulladdat batteri, då en lithiumladdare går över i CV-läge= constant voltage, med en låg laddström A.

Har du för låg laddspänning i slutfasen finns risken att du inte når balansering, och efter xx antal cykler kommer en viss obalans, som senare sänker kapaciteten i batteriet, ( det är detta som hänt en del som fått problem med drop-in lfp, finns flera bra youtube exempel på detta.

Vad har du satt för cellspänning för balanseringen? når du "aldrig" en balansering måste du korrigera ditt användande typ mindre förbrukning, eller större laddning, annars kommer problemen med tiden.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Freddy kan säkert svara själv men jag tar mig friheten ändå efter att ha spenderat dagen igår med att justera in mina Victronkomponenter.
Spänningen man kan sätta på Victrons MPPT laddare är bl.a. för start av Absorptionsfasen(CV). Alltså då samma som maxspänningen och att bulkladdningen avslutas då.
För att laddaren skall slå över till absorption finns det även en tidsfaktor med så en tillfällig spik (som Skalman52 nämnde) får den inte att växla över direkt men det hindra den inte från att loggas.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej..

Jag har satt min BMS till max 3.7V for franslag, bypass pa 3.6V nar jag balanserar cellerna brukar det hamna pa 3.65V.
Jag har en cell som inte mar sa bra, men jag balanserar den var tredje manad manuellt med en extra laddare avsedd just for cell balansering.
och an sa lange levererar systemet bra med strom. 300Ah i banken, vilket fungerar bra, visst nar jag inte alltid max laddning fran solen da det ar molningt vissa dagar. Men ar det ihallande daligt vader sa kor jag en manuell laddning med min multiplus 1200 (50A laddare).

just nu ar jag pa arbete, men styr mitt system online, installerade venus pa en ny RPI 4, vilket inte stods annu av Victron, men den ar faktiskt stabilare an min gamla rpi 3+.

mina celler har fatt en del stryk, har en som svullnat men har halligt sig sa nu i ett par ar, mater den med jamna mellanrum...
tror den fick sig en small nar det var minus 20 och min forsta generations BMS bestamde sig for att tomma systemet, trots att den var avstangd. Nu mera har jag et remote styrt rela for ladd och forbrukar rela, sa inget sadan kan ske da jag kollar det varje dag online.

nasta gang blir det celler med varmare under och runt, for att minska risken vid kallt vader....


//Freddy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej..
.......
just nu ar jag pa arbete, men styr mitt system online, installerade venus pa en ny RPI 4, vilket inte stods annu av Victron, men den ar faktiskt stabilare an min gamla rpi 3+.
........

//Freddy
Fungerar det alltså bra med RPI 4? Har varit sugen på att testa Venus men har väntat på stöd för RPI4 då det känns trist att köpa gamla grejer.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Fungerar det alltså bra med RPI 4? Har varit sugen på att testa Venus men har väntat på stöd för RPI4 då det känns trist att köpa gamla grejer.
JApp, det fungerar. det finns en version for rpi4 i victrons forum att ladda ner Version "2.70 - 4 Large 17" vilken jag kor pa nu. det var bara att ladd in, haller pa med en 7" touch screen, fick den precis att fungera innan jag drog ut pa jobb igen. den kommer att erstatt den panel jag har idag. da jag kan installera tank givare och relaer som styrs fran venus. sa det blir sommar projektet ;)
 
Toppen