• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddproblem Fiat Ducato 99

S

StorDansk

Guest
Hej alla elkunniga,
helt utan förvarning började batteriet tappa ström i fredags inför min hemresa från
Danmark, åkte vägen från Randers Jylland till Flensburg, sedan Storebält, Helsingör
och hem till Linköping, en resa på drygt 100 mil.
Nå, fredag morron fanns ingen tröm på batteriet, som tur var hade jag med mig två AGM
batterier 95Ah i bagaget + startkablar, tog fram det ena och bilen startade direkt, -7 grader ute.
På väg söderut åkte jag in till en skrot, köpte ett skapligt batteri på 80 Ah och bytte ut det som satt
men behöll det gamla, misstänkte först batteriet som satt i, visade 12,1 då jag mätte, efter
start mätte jag igen, laddade med över 14V minns inte hur mycket, men när jag handlat färdigt i
Flensburg var det galet igen, fram med extrabatteri och starta igen.
Efter övernattning vid västra brofästet till Storabältbron, -10C var det dax igen, när bilen är varm
är det inga problem att starta, hoppar igång direkt!

Nu vill jag börja felsöka, men är inte riktigt säker på vart jag ska börja?
Kan några alternativ vara Laddrelä, Jordfläta eller liknande?
Generatorn producerar ju ström, men det hamnar inte i batteriet,
måste erkänna att jag har bristande kunskaper vad gäller ström och laddning,
men det finns ju kunnigt folk här som gärna delar med sig, tack för det!

Hälsningar FinnV

F

F.d. 9418

Guest
Sv: Laddproblem Fiat Ducato 99

kommer du åt + kabeln på startmotorn skruva ner den och skrapa rent med en kniv och montera tillbaka igen.Gör lika dant om det finns en jordkabel

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har du över 14v på batteriet när motorn är igång så kommer strömmen fram til batteriet.
Koppla bort bodelsbatterierna för att eliminera tjuvström till bodelen.
Har du ett multiinstrument? Motorn avslagen, ta bort minuskabeln, anslut instrumentet med ampere funktion mellan minuskabel och batteripol.
Hur många ampere har du? Bör inte vara mer än 3-5 mA.
Om det är mera så börja att plocka bort säkring för säkring en i taget tills strömmen minskar. Då bör du hitta felet:)
Minskar inte strömmen bör felet ligga mot startmotorn.

S

StorDansk

Guest

Hej Håkan, misstänker starkt att som både du och Walle antyder, det kan nog behövas
att rengöra en och annan anslutande kabel.
Ja jag har ett multiinstrument, är det så man upptäcker om något drar tjuvström?
Smart i så fall.
Men strömmen försvinner ju under körning??

Hälsning FinnV

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Mät som jag beskrev så ser du om allt mot bodelen och chassiet är OK.

Kolla även Gunnars råd, där har jag inget att tillföra. Har inte sådan lyx:D:D

S

StorDansk

Guest

Kan det vara så att du anslutit solceller direkt på batteriet? Om så är fallet kan det orsaka ditt problem.

Hej Gunnar,
har inte kommit så långt än, bygget pågår men tar sin lilla tid!

PS, har införskaffat en Ctek DC/DC 250nåt laddare för ändamålet. DS

Hälsning FinnV

S

StorDansk

Guest

Mät som jag beskrev så ser du om allt mot bodelen och chassiet är OK.

Kolla även Gunnars råd, där har jag inget att tillföra. Har inte sådan lyx:D:D

Hej Håkan,
skulle sagd från början, har inga bodelsbatterier anslutna än, hade med mig två batterier som död last i annat syfte.

Hälsar FinnV

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025

99% säkert att en cell sitter löst i ditt batteri,har du nåt minne av att du skulle kört framhjulet ex.i ett potthål i vägen. då slår man ofta loss en cellsektion som kan bete sig konstigt.isåfall ända raka att byta batteriet, kör ett tag med ett av dina extra batterier så får du svaret om batteriet är förstört.
glöm detta om du har ett gel batteri, dom står pall för rejäla stötar.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Kolla jordflätan till startmotorn skruva loss flätan och rengör noga spraya på någon tunn olja eller fett.
Hade samma problem som ditt men efter rengöring har det funkat.
Lycka till!

S

StorDansk

Guest

Tack ni båda, batteriet som satt är AGM, köpte av skroten på väg söderut ett
vanligt blybatteri och det betedde sig likadant, vet inte om AGM kan skaka loss en cell?
Börjar luta åt att man får invänta krypaunderbilenväder för att kolla alla anslutningar
till startmotor och jordflätan, återkommer med rapport så snart jag vet!

Tack alla för ert stora engagemang, det är uppskattat. :)

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kan det vara denna jordkoppling som spökar? Den sitter till vänster (sett framifrån), nedanför batteriet, i ramen. Grov rund jordkabel som sitter i ramen med en klämma.

Bilagor

• JordfelRamen.JPG
    JordfelRamen.JPG
    157,3 KB · Visningar: 21

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jordflätan kollar du enklast med att sätta en startkabel från minuspol på batteriet och till godset på motorn/växellåpdan. Försvinner felet då får du lossa jordflätan och göra rent och eventuellt bta ut den.
// Göte J

F

F.d. 9418

Guest

Jordkabeln, batteri-minuskabel, slutar vid startmotorn. Det kan förstås se annorlunda ut på din bil.
det är inte säkert att det finns någon jordkabel till startmotorn utan det jordas genom egen kontakt via bulltningen .men det stter säkert en jordkabel någonstans på motorn.men kolla även plus på starten

Toppen