• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Dagen innan midsommar blev vår bil strömlösa efter 17 mil så vi fick hjälp att ta oss hem och byta generatorn som inte laddade.
Men även den nya generatorn slutade nästan omgående att ladda.

Batterilampan lyset mycket svagt både när bara tändningen är till och när bilen startats. Men lyser starkt när jag jordar kabeln från generatorn.
Samt att man tidigare kunde förnimma en svag lukt av något bränt i motorrummet.

Nu vill verkstaden byta generator ännu en gång, vilket jag motsäger mig innan vi har hittat anledningen till att båda generatorerna pajat.
Så jag har bara bytt startbatteri som var mycket dåliga.

Den enda obekräftade orsaken et lutar mot är för stort spänningsfall mellan generator och batteri så att diodbryggan har brunnit – på två generatorer (?).

Är det möjlig eller finns det andra förklaringar?

//Conny
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.387
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du kollat jordflätan som jordar motorn. Det kan förklara varför två generatorer
kan ha sönder. Saknas eller om det är ingen kontakt via jordflätan får inte motorn någon minus, inte generatorn heller.

Kolla även anslutningarna på startbatteriet. På + sidan kan det finnas säkringar på batteripolen. Det kan även vara dålig kontakt på - sidan på batteriet. Även D+ som förmagnetiserar generatorn kommer inte att fungera om minus saknas till motorn. Kolla även om D+ sitter fast ordentligt på generatorn.

Det verkar som att det är ett jordfel.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Ja, jag känner till principen. Och jag har både ringt mellan batterierna, generatorn och chassit, samt kopplat jord mellan med med startkablar utan att få batterilampan att lysa stark eftersom den hela tiden saknas jord från generatorn.
Så skulle båda generatorerna slagits ut permanent om de ändå en kort stund hade förlorat jord?
//Conny
 
F

Fd.16159

Guest
Bortkopplad elektriskt av generatorn när motorn är i gång resulterar i en överhettad generator oftast inom en-två minuter. Överhettning leder till smält isolering i stator och rotor samt diodrarna brinner upp
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Jag vet exempelvis inte om den gamla generatorn har pajat av åldersskäl (12 000 mil sedan 2003) och den nya kinakopian (fanns ingen annan att få tag i) är ett måndagsexemplar.
Så hur skall jag göra för att inte som nu letar efter en gemensam orsak som Moby Dick beskriver, men som kanske inte finns?
//Conny
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.387
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kolla med startmotor.
De kan kanske hjälpa dig per telefon.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om det vore glappkontakt på B+ eller minus så skulle förmodligen annan elektronik också pajat. En obelastad generator ger momentalt uppåt 60 Volt. Det finns generatorer som ger 12 Volt på D+ men även sådana (ett fåtal) som ger minus när generatorn laddar. Kan det vara så att du fått en sistnämnd när de bytte?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sannolikt inte för man kollade noggrant mot bilnumret både då och nu när man har beställ en ny från Nederländerna.
När vi bytte f så kunde vi direkt mäta 13,8 V på batteriet. Men sedan slutade generatorn att ladda då jag körde och batterilampan lyste så svagt att jag trodde att det berodde på solen.
//Conny
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.387
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Pröva att koppla loss D+ från EBL.
Det kan vara en diod som har gått sönder i D+ kretsen i EBL.
Om det kan påverka generatorn vet jag inte. Dioderna finns där av en orsak.
Värt ett försök i varje fall.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Frågeställningen är följande:
  1. Min original-generator slutade att ladda
  2. Likaså första ersättningsgeneratorn från Kina som troligen nu har brända dioder
  3. Den skall senare in på verkstad på annan ort och eventuellt repareras, så glöm den
  4. Nu vänta jag på en andra ersättningsgenerator
  5. Men jag vill förstå vad som kan ha orsakat att den första ersättningsgenerator pajat
  6. För att den andra ersättningsgenerator inte skall paja av samma orsak
//Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Lite svårt att bedöma. Det beror på hur regulatorn är kopplad internt. Ev kan en kortslutning/för hög belastning på D+ orsaka att magnetiseringsdioderna i generatorn ger upp.
 
Toppen