Hej,
Dagen innan midsommar blev vår bil strömlösa efter 17 mil så vi fick hjälp att ta oss hem och byta generatorn som inte laddade.
Men även den nya generatorn slutade nästan omgående att ladda.
Batterilampan lyset mycket svagt både när bara tändningen är till och när bilen startats. Men lyser starkt när jag jordar kabeln från generatorn.
Samt att man tidigare kunde förnimma en svag lukt av något bränt i motorrummet.
Nu vill verkstaden byta generator ännu en gång, vilket jag motsäger mig innan vi har hittat anledningen till att båda generatorerna pajat.
Så jag har bara bytt startbatteri som var mycket dåliga.
Den enda obekräftade orsaken et lutar mot är för stort spänningsfall mellan generator och batteri så att diodbryggan har brunnit – på två generatorer (?).
Är det möjlig eller finns det andra förklaringar?
//Conny
Dagen innan midsommar blev vår bil strömlösa efter 17 mil så vi fick hjälp att ta oss hem och byta generatorn som inte laddade.
Men även den nya generatorn slutade nästan omgående att ladda.
Batterilampan lyset mycket svagt både när bara tändningen är till och när bilen startats. Men lyser starkt när jag jordar kabeln från generatorn.
Samt att man tidigare kunde förnimma en svag lukt av något bränt i motorrummet.
Nu vill verkstaden byta generator ännu en gång, vilket jag motsäger mig innan vi har hittat anledningen till att båda generatorerna pajat.
Så jag har bara bytt startbatteri som var mycket dåliga.
Den enda obekräftade orsaken et lutar mot är för stort spänningsfall mellan generator och batteri så att diodbryggan har brunnit – på två generatorer (?).
Är det möjlig eller finns det andra förklaringar?
//Conny