• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningslampan tänds

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Jag har "luftat" husbilen, Fiat 3,0 efter att den har stått stilla några månader (med landström på hela tiden).

När jag startar slocknar lampan som den ska, men efter några minuters körning så tänds den igen. Har sökt på forumet och följt en del råd tex kolla polskor etc.

När jag kollar på displayen så kan jag konstatera att bilbatteriet bara håller dryga 12 volt, medan bodelsbatteriet visar över 13. Gäller både med och utan tillkopplad landström.

Kan det vara batteriet eller är det något fel på generatorn tror ni?
/Bertil
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Laddningslampan tänds

Knepigt problem! :confused:
Tydligen så laddas inte startbatteriet.
Kolla alla kablar och anslutningar mellan generator och startbatteri.
Även på jordsidan! Den sidan glöms lätt bort!
Byt det som inte ser friskt ut, fetta in anslutningsöron och gängor och
muttrar med ett tunt lager fett eller olja.
Återanslut.

Kvarstår problemet så får du återkomma.
Lycka till!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddningslampan tänds

OBS ! skall du lossa på kablarna på generatorn så lossa på polen/polerna på batteriet först så det itne blir kortis .

Det kan inte vara kolen som satt sig i generatorn ? Testa bara knacka lite på den , du har ju en så ny bil så dom är ju inte slut .
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Laddningslampan tänds

Då har jag mätt lite...
Med landström håller batteriet 13,5 volt, tar jag bort den visar mätaren 12,5.
Efter start så sjunker det lite till 12,4 och laddningslampan slocknar.
Ca 3 min. senare tänds laddningslampan igen, spänningen på batteriet är då 12,2 volt.

Så det lutar väl åt laddningsregulator/generator...

Den sitter ju dock inte så till att man ser den, än mindre når den, utan att hissa upp bilen.
Så det blir väl att uppsöka en Fiat-verkstad. Den är inte så långt bort.

Om det är laddningsregulatorn; kan den då bytas utan att riva ner generatorn eller...?

/Bertil
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddningslampan tänds

Om det är laddningsregulatorn; kan den då bytas utan att riva ner generatorn eller...?

/Bertil

Den är ihopbyggd med kolhållaren och byts lätt utan att riva isär generatorn.
På 3-litersmotorn som du har sitter generatorn bakom motorn och man kommer åt den underifrån.
Det är möjligt att det går att byta regulatorn på plats utan att först ta bort generatorn.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddningslampan tänds

Det lutar mot sulfatert batteri? Når du tar av landstrømmen burde det være over 13V, Batteriet vil ikke ta mot strøm, har du målt strømmen?

Om det er dårlig laderegulator som har ødelagt batteriet, er ikke godt å si? Batteriet er nok defekt og ved og skifte det og sjekke ladingen kan det hende den er OK? Hvis ikke må ladekretsen kontrolleres, det er jo mye mer enn lspenningsregulatoren som kan være feil?
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Laddningslampan tänds

Tor;
Jag har inte mätt strämmen. När 220-volt är ansluten till husbilen är ju spänningen högre på batteriet, borde den inte vara det också när motorn är igång (utan landström) om generatorn laddar?

/Bertil
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddningslampan tänds

Tja. Ladelampen kan lyse både når generatoren ikke lader eller når den lader for "mye." De fleste ladelaper slukker når senningforskjellen er for liten til at lampa lyser. Dermed kan godt generatoren lade nok? Liten spenning på batteri og høy spenning på generator.

Så før en har målt både strøm og spenning er det vanskelig å si om den ikke lader, men som oftest er det jo dårlig lading når lapa lyser?

Batteriet ditt er enten dårlig oppladet er defekt og et deffekt batteri kan godt lure generatoren/spenningsregulatoren slik at ladingen blir feil.

Og ikke minst kan det være feil i ledningsnettet, dårlig jord, dårlig forbindelse, o.s.v.

Så ved å tippe kan feilen være mange ting, men etter å ha målt kan en si mer eksakt hva feilen er.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Laddningslampan tänds

Hej på min 3,0 fiat 08 fick jag problem med strömmen ibland så startade den i bland inte och all laddning försvann,felet var dålig kontagt på kabelskon vid startmotorn,byte av kabelsko sen var alt okej.
 
Senast redigerad av en moderator:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Laddningslampan tänds

I morse hade jag tid på en "FIAT Professional"-verkstad ett par mil hemifrån.
Redan på vägen dit kunde jag konstatera ett högt tomgångsvarval, vilket jag gissade berodde på att generatorn bara gick runt utan att utföra något "arbete".

Efter en kontroll med testutrustning, och senare genom att hissa upp bilen och fortsätta felsökningen så fick jag så småningom besked om att det är fel på generatorn. Dom sade att det var inget som gick att åtgärda på annat sätt än attt byta till en helt ny.

Ny generator finns hemma sent på em idag, så jag ska dit igen i morgon bitti för att byta. Det kostar 820€ inklusive arbete. Låter det rimligt?

Jag får väl ta med mig gamla generatorn hem, så får jag se om jag kan hitta någon som kan få liv i den igen på något sätt...

/Bertil
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddningslampan tänds

Här kostar en generator 395.90 Euro men då är det ju även så man får lägga ut en pantkostnad som betalas tillbaka när man skickat den gamla .
Alternator Fiat Ducato from HELLA - 8EL 737 549-001

På svenska bildelsbasen kostar en beg generator 2000 SEK Generator - Fiat Ducato -08 - W526892

Sen är det om din firma är intresserade av att du köpt en generator från Sverige och att dom monterar den men är dom inte intresserade så finns det ju andra verkstäder .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Laddningslampan tänds

Tror nog att om du åker till en liten enmansverkstad så fixar han nog generatorn (reparerar) kostar ju inget att kolla.

Gurra
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Laddningslampan tänds

Tack för kloka råd.
Jag kontaktade ytterligare ett par verkstäder igår, men lyckades inte få någon som ville ge ett pris.

Tillbaka idag till gamla stället och sa att jag ville ha med mig den gamla generatorn hem efter bytet.

Då sa dom att dom hade "hittat" ett utbytesalternat som är lite billigare...

Det känns ju som man alltid är "lurad" när man kommer till en verkstad. Det slutade i alla falll med ett byte av generator till en total kostnad av 695€

/Bertil
 
Toppen