• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddningsfråga elvert och Ctek

F

F.d. 1470

Guest
Många här har ju ganska hög nivå på elkunskapen. Själv har jag inga problem med att ge mig på det mesta i husbil och båt men nu blev jag lite konfunderad. I husbilen sitter original Calira elcentral med 30Ah laddare. Jag har dessutom lagt Biltemas 25Ah Ctek kopia direkt på 420Ah AGM-batteribanken. Laddar jag 50% tomma batterier med 230V eller med TEC-29 generatorn på 2,4 kw så får jag fin laddning på 45-50 Ah som sedan förstås sakta avtar. TEC-29 ger enligt sin display 0,9kw vid max-laddning och ca 0,6 kw wvd ca 35Ah-laddning.

Försöker jag ladda med Biltemas 0,9 kw elverk får jag problem. Fungerar fint med enbart Calira och laddning sker med t.ex. 20 AH. Slår jag på Biltemas laddare börjar elverket börjar pulsera och laddningen hoppar mellan 20-25 AH och 14 Ah. Biltemas laddare verkar ligga på stadigt så Caliras inbyggda laddare verkar börja slå av och på. Jag överlastar ju inte elverket så jag förstår ingenting. Någon teori?

Även Ctek Dual med smartpass-installationen är märkligt. Körde hem från Hemsedal igår och trots 6-7 timmars körning fastnar laddningsnivån på 379 Ah och spänning direkt när man slår av motorn ligger på "bara" 13,4v trots att batterierna är på 420Ah. Men andra gånger har Ctek laddat 419Ah. Förstår inte vad denna skillnad kan bero på. Kopplar jag in 230V hemma så fortsätter ju laddningen med 10-12 AH.

Anders

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Laddningsfråga elvert och Ctek

Många här har ju ganska hög nivå på elkunskapen. Själv har jag inga problem med att ge mig på det mesta i husbil och båt men nu blev jag lite konfunderad. I husbilen sitter original Calira elcentral med 30Ah laddare. Jag har dessutom lagt Biltemas 25Ah Ctek kopia direkt på 420Ah AGM-batteribanken. Laddar jag 50% tomma batterier med 230V eller med TEC-29 generatorn på 2,4 kw så får jag fin laddning på 45-50 Ah som sedan förstås sakta avtar. TEC-29 ger enligt sin display 0,9kw vid max-laddning och ca 0,6 kw wvd ca 35Ah-laddning.

Försöker jag ladda med Biltemas 0,9 kw elverk får jag problem. Fungerar fint med enbart Calira och laddning sker med t.ex. 20 AH. Slår jag på Biltemas laddare börjar elverket börjar pulsera och laddningen hoppar mellan 20-25 AH och 14 Ah. Biltemas laddare verkar ligga på stadigt så Caliras inbyggda laddare verkar börja slå av och på. Jag överlastar ju inte elverket så jag förstår ingenting. Någon teori?

Även Ctek Dual med smartpass-installationen är märkligt. Körde hem från Hemsedal igår och trots 6-7 timmars körning fastnar laddningsnivån på 379 Ah och spänning direkt när man slår av motorn ligger på "bara" 13,4v trots att batterierna är på 420Ah. Men andra gånger har Ctek laddat 419Ah. Förstår inte vad denna skillnad kan bero på. Kopplar jag in 230V hemma så fortsätter ju laddningen med 10-12 AH.

Anders

Jag tror du blandar ihop begreppen.
Först, vad är TEC 29 generatorn?
"TEC-29 generatorn på 2,4 kw " kW står för kilowatt vad menar du?
"laddning på 45-50 Ah" Ah står för Amperetimmar. Är det ampere (A) du menar.
OSV.
Så svar på ett par frågor.
Du kan inte förvänta dig mer laddning från bilens generator på 6-7 timmar. Spänningsregulatorn i den är inte så sofistikerad som i ex Ctec.
Ett fulladdat batteri har spänningen 12,72 volt så 13,4 är normalt direkt efter laddning.
Du kan inte köra två laddare parallellt då den en kommer att påverka den andra eftersom det kan skilja något i laddspänning.

F

F.d. 1470

Guest

Jag tror du blandar ihop begreppen.
Först, vad är TEC 29 generatorn?
"TEC-29 generatorn på 2,4 kw " kW står för kilowatt vad menar du?
"laddning på 45-50 Ah" Ah står för Amperetimmar. Är det ampere (A) du menar.
OSV.
Så svar på ett par frågor.
Du kan inte förvänta dig mer laddning från bilens generator på 6-7 timmar. Spänningsregulatorn i den är inte så sofistikerad som i ex Ctec.
Ett fulladdat batteri har spänningen 12,72 volt så 13,4 är normalt direkt efter laddning.
Du kan inte köra två laddare parallellt då den en kommer att påverka den andra eftersom det kan skilja något i laddspänning.

Hej!
Ampere och amperetimmar är ju egentligen likvärdiga begrepp och det intressanta är ju amperetimmar i slutändan. Om en laddare momentant ger 20A och håller på så i en timme så får jag ju in 20Ah. Detta känner jag till. Samma gäller ju kw och kwh och oavsett vad man avser så påverkar inte detta min frågeställning.

TEC-29 är ett inbyggt bensinelverk från Dometic.

Jag har Ctek installerat och det var ju varför den ibland laddar fullt och till 14,4 V innan man stänger av motorn och ibland saknar 40 A och bara har 13,5 som spänning som var ena frågan.

Som framgår av min text kan man mycket väl ha dubbla laddare - fungerar utmärkt med TEC-29 och 230V men inte med Biltema elverk - och varför detta var andra frågan.

Anders

F

F.d. 1470

Guest

Instämmer helt med Wizards utsaga även inkl nyttjandet av 2 laddare ... ! Amp (A) är ett mått på effekt och Ah (ampertimmar) är ett mått på energi = inte jämförbart som Wizard antyder!

Que?

för det första har jag redan berört Wizards inlägg.

För det andra har det inte med frågorna att göra.

För det tredje förstår jag inte hur du kan hålla med. Har du testat? Det har jag och det fungerar. Tror du jag ljuger??

Vad tillför ditt inlägg?

Anders

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Antagligen är kurvformen inte äkta sinus på Biltemas elverk.
Jag har ett 10+ år elverk utan äkta sinus som gör att en del laddare o annan utrustning beter sig på liknande sätt med svängningar.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Hej Anders.
Nu får du nog läsa på lite ellära. Håller med förgående talare att ditt inlägg blir näst intill obegriplit om man inte läser mellan raderna.
Iofs är du inte ensam om att använda fel enheter här på forumet men det är alltid lite förvirrande när man skriver ett och menar ett annat. Även Relax skriver fel! Så här borde det vara:
Spänning mäts i volt (V)
Ström mäts i ampere (A)
Effekt mäts i watt (W) eller kW=1000W , Effekt= VxA
Energi mäts i wattimmar (Wh) eller kWh=1000 Wh, Energi=effektxantal timmar
Batterikapacitet anges i amperetimmae Ah (eller möjligen Wh=Ahx12 för 12v-system)

Sen är det en annan sak att man ibland på startbatterier ser angivet tex 520A. Men det är då det sk CCA-värdet. CCA= cold cranking amperidge, dvs ett mått på hur många ampere man kan få ur batteriet vid kyla.
// Göte J

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddningsfråga elverk och Ctek

Hej Anders.
Nu får du nog läsa på lite ellära. Håller med förgående talare att ditt inlägg blir näst intill obegriplit om man inte läser mellan raderna.
Iofs är du inte ensam om att använda fel enheter här på forumet men det är alltid lite förvirrande när man skriver ett och menar ett annat. Även Relax skriver fel! Så här borde det vara:
Spänning mäts i volt (V)
Ström mäts i ampere (A)
Effekt mäts i watt (W) eller kW=1000W , Effekt= VxA
Energi mäts i wattimmar (Wh) eller kWh=1000 Wh, Energi=effektxantal timmar
Batterikapacitet anges i amperetimmae Ah (eller möjligen Wh=Ahx12 för 12v-system)

Sen är det en annan sak att man ibland på startbatterier ser angivet tex 520A. Men det är då det sk CCA-värdet. CCA= cold cranking amperidge, dvs ett mått på hur många ampere man kan få ur batteriet vid kyla.
// Göte J

Som jag skrev tidigare är detta inget konstigt. Laddning med 20A i en timme ger 20Ah in i batteriet. Vad är det för fel med det? Om jag anger A eller AH spelar ju ingen roll eftersom det är detsamma med eller utan tidsaspekt. Samma gäller kW/kWh eller hur?

Hur som helst, varför skall vi tjafsa om detta här? Jag förstår inte alls att min fråga skulle vara svår att förstå men tar det igen då på ett sådant sätt så att vi skall slippa hålla på gräva ner oss i termer:

Jag har ett elverk i bilen. Det är jättestarkt så det orkar driva både en inbyggd laddare och en extra laddare. Även el ur en elkontakt orkar driva båda laddarna samtidigt och batterierna laddas jättesnabbt.

Men om jag laddar med ett mindre Biltemas externt elverk börjar elverket pulsera och det ser på mina mätare ut som om en av laddarna slår av och på hela tiden. Någon teori?

Varför laddar Ctek Dual/Smartpass batterierna nästan fulla ibland och ibland bara till 80% trots lika lång (väldigt lång) körtid?

Så kan vi nu fokusera på frågorna och inte slänga oss med eltermer, om någon vänlig själ har någon idé, tack.

Anders

F

F.d. 1470

Guest

Ser att Håkan svarat, tack för det - förmodligen korrekt analys även om det låter lite märkligt att Biltemas laddare skulle kräva sinus-kurva. Calira gör det ju inte i alla fall. Skall prova driva Biltema direkt från deras elverk och se vad som händer.

Anders

F

F.d. 24414

Guest

Moderna laddare är primärswitchade och fungerar inte alls bra om de drivs från ett enkelt elverk, datorer dödas lätt av spänningspikar och batteriladdare för bilbatterier kan pulsera kraftigt.
Batteriet är en tungdriven accumulator vilket gör att spänningen inte skenar som den gör när man kör (switchad)hemelektronik med sitt enkla elverk.
Svaret är alltså att det inte fungerar, äldre transformatorladdare kan drivas av enkla elverk men man kan få problem med moderna switchade (full-sinus-elverk går naturligvis bra), googla primärsvichad så ser du hur laddaren fungerar.

Sedan har många redan påtalat att man inte kan blanda ihop elektriska enheter som du gör i frågan, de är inte på något sätt utbytbara med varandra.
Du har dessutom missat att ange regelerspänningen vid de driftsförhållanden du har frågor om, reglerspänningen (ca 14,4V, temperaturberoende) är ett grundläggande mätvärde när man diskuterar batteriladdning.
Jag gissar att din reglerspänning (spänningen över polerna) tidvis var mycket hög när du försökte ladda batteriet med en switchad laddare driven av ett enkelt elverk.
Du körde då två laddare (gissar jag, svår text) vilket medförde att den ena slog av och på allt eftersom spänningen pulserade till höga nivåer p.g.a. den switchade laddaren inte gillade att drivas av ett enkelt elverk.
Elverket fick därför kraftig varierad uteffekt i takt med den varierade lasten.

På detta forum finns det mängder med användare med mycket goda kunskaper om el och batteriteknik, att anklaga kunniga personer som försöker hjälpa dig för att inte tillföra något känns för mig märkligt.
Du har blandat ihop enheter som visar att du saknar baskunskaper inom el och din fråga var därför mycket svår att tyda.
De inlägg som påpekade det var korrekta, ditt svar något förvånade.

Edit: Ändrade inlägget för att mer detaljerat berätta vad jag gissade på, trådskaparen är dock inte intresserad av hjälp från mig vilket kan läsas i nästa inlägg.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest

Moderna laddare är primärswitchade och fungerar inta alls bra om de drivs från ett enkelt elverk, datorer dödas lätt av spänningspikar och batteriladdare för bilbatterier pulserar kraftigt.
Batteriet är en tungdriven accumulator vilket gör att spänningen inte skenar som den gör när man kör (switchad)hemelektronik med sitt elverk.
Svaret är alltså att det inte fungerar, äldre transformatorladdare kan drivas av elverk men inte moderna switchade, googla primärsvichad så ser du hur laddaren fungerar.

Sedan har många redan påtalat att man inte kan blanda ihop elektriska enheter som du gör i frågan, de är inte på något sätt utbytbara med varandra.
Du har dessutom missat att ange regelerspänningen vid de driftsförhållanden du har frågor om, reglerspänningen (ca 14,4V, temperaturberoende) är ett grundläggande mätvärde när man diskuterar batteriladdning.
Jag gissar att din reglerspänning tidvis var mycket hög när du försökte ladda batteriet med en switchad laddare driven av ett enkelt elverk.
På detta forum finns det mängder med användare med mycket goda kunskaper om el och batteriteknik, att anklaga kunniga personer som försöker hjälpa dig för att inte tillföra något känns för mig märkligt.
Du har blandat ihop enheter som visar att du saknar baskunskaper inom el och din fråga var därför mycket svår att tyda.
De inlägg som påpekade det var korrekta, ditt svar något förvånade.

Tyvärr anser jag dig spela besserwisser här. Precis som jag redan klargjort har jag koll på termerna och de kommentarer jag fått angående detta har varit av petimeterkaraktär och i mitt tycke mest gått ut på annat än att försöka komma med användbar info.

Att påstå att jag saknar baskunskap i el tycker jag visar på att du saknar baskunskap i sakförståelse. Jag har sett liknande terminologidiskussioner förut i forumet när det gäller el och det går igen här nu. Trots förtydliganden från min sida spårar diskussionen ut ännu mer och trådens ämne försvinner in i dimman.

Så tillbaka till ämnet, även om jag börjar tappa tron på viljan i denna krets (ha, ha - eller man får kanske inte använda en sådan fackterm utan omfattande definiering av dess betydelse ur en el-fackmans synvinkel).

Massor av folk laddar sina batterier i husbilarna med elverk. Jag har gjort så utan problem i många år med många olika laddare, innan denna bil bl.a. en Concorde med Ctek M300-laddare. Båtar laddas också av många olika laddare inklusive enklare och mer avancerade laddare. Så att generellt döda frågan som du gör med en så svepande formulering var ganska märklig. Dessutom var ju frågan varför 230V och TEC-29 är OK medan Biltema elverk inte var det, eller hur?

Anders

F

F.d. 24414

Guest

Du har tyvärr förverkat dina chanser att få svar av mig och de andra du redan har förolämpat i tråden, det finns dock en hel del mycket el-kunniga kvar på detta forum som du ännu inte har förolämpat.
Kanske de kommer till din hjälp?
Problemet är att de kanske inte förstår vad du frågar efter då du blandar ihop enheter.
Att påpeka det för dig och be om klargörande för att förstå din fråga leder till aggressiv text från dig, inlägg som saknar vilja att förstå problemet med felaktigt användande av enheter.
Det gör att jag tvivlar på att någon vågar sig på ett försök till klargörande.

"Som man ropar i skogen får man svar"

Lycka till med fortsatt felsökning.

Med vänlig hälsning Alf

F

F.d. 58866

Guest
Sv: Laddningsfråga elverk och Ctek

Som jag skrev tidigare är detta inget konstigt. Laddning med 20A i en timme ger 20Ah in i batteriet. Vad är det för fel med det? Om jag anger A eller AH spelar ju ingen roll eftersom det är detsamma med eller utan tidsaspekt. Samma gäller kW/kWh eller hur?
Anders

Det är inte samma sak nej. Man kan försöka trycka "20Ah" in i sitt batteri på en halv sekund också, med resultatet att det säger pang och du har ditt batteri på alla ställen där du inte vill ha det.
"Laddning med 20A i en timme" ger inte "20Ah" i ackumulerad laddning till batteriet heller. Beroende på hur laddat batteriet är under den tidsperioden så kanske allt enbart försvinner i värme om inte batteriet är mottagligt för laddning.

Jag hade tänkte skriva en utförlig redogörelse om hur laddare, batterier och elverk av olika typer & konstruktioner fungerar (även tillsammans med varandra) men medan jag funderar på hur jag ska formulera mig så ser jag att Bäckmark redan skrivit allt jag tänkt säga, och dessutom i mitt tycke korrekt och med bra formuleringar i inlägg 11 här ovan. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/613886
Jag kan bara instämma i det som sägs där, trots att jag ännu inte ens har ett halvsekels erfarenheter av arbete med elektronik i alla dess former.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Tyvärr anser jag dig spela besserwisser här. Precis som jag redan klargjort har jag koll på termerna och de kommentarer jag fått angående detta har varit av petimeterkaraktär och i mitt tycke mest gått ut på annat än att försöka komma med användbar info.

Att påstå att jag saknar baskunskap i el tycker jag visar på att du saknar baskunskap i sakförståelse. Jag har sett liknande terminologidiskussioner förut i forumet när det gäller el och det går igen här nu. Trots förtydliganden från min sida spårar diskussionen ut ännu mer och trådens ämne försvinner in i dimman.

Så tillbaka till ämnet, även om jag börjar tappa tron på viljan i denna krets (ha, ha - eller man får kanske inte använda en sådan fackterm utan omfattande definiering av dess betydelse ur en el-fackmans synvinkel).

Massor av folk laddar sina batterier i husbilarna med elverk. Jag har gjort så utan problem i många år med många olika laddare, innan denna bil bl.a. en Concorde med Ctek M300-laddare. Båtar laddas också av många olika laddare inklusive enklare och mer avancerade laddare. Så att generellt döda frågan som du gör med en så svepande formulering var ganska märklig. Dessutom var ju frågan varför 230V och TEC-29 är OK medan Biltema elverk inte var det, eller hur?

Anders

:mad:

F

F.d. 1470

Guest

Kan bara vidhålla att ingen annan vilja tycks finnas än att missförstå. T.ex. om jag förtydligar mig och säger att om man laddar med 20A i en timme så får man i 20Ah. Vad hittar då någon av dessa besserwissrar på då, jo att det förstås beror på om batteriet är mottagligt. Naturligtvis och inte själva poängen med mitt inlägg. Svårt att ladda ett fulladdat batteri och det förstår väl vem som helst. Också svårt att fylla ett redan fullt glas. Men i bland verkar man sakna viljan att se skogen för alla träd.

Jag aggressiv och förolämpande? Kanske, men då i gott sällskap.Blir jag anklagad för att sakna baskunskap i el och tvungen att upprepa mig stup i kvarten medan tråden helt spårar ut så då tycker jag det är befogat.

Kan bara konstatera att mycket lite fanns att hämta som eventuell förklaring på det märkliga beteendet jag frågade om och att jag nog får försöka finna idéer på annat håll än i detta sällskap.

Anders

F

F.d. 58866

Guest

Kan bara vidhålla att ingen annan vilja tycks finnas än att missförstå. T.ex. om jag förtydligar mig och säger att om man laddar med 20A i en timme så får man i 20Ah. Vad hittar då någon av dessa besserwissrar på då, jo att det förstås beror på om batteriet är mottagligt. Naturligtvis och inte själva poängen med mitt inlägg. Svårt att ladda ett fulladdat batteri och det förstår väl vem som helst. Också svårt att fylla ett redan fullt glas. Men i bland verkar man sakna viljan att se skogen för alla träd.

Anders

Ja jag kan hålla med om att det nog var dumt att försöka svara på en fråga som uppenbarligen redan var tillfullo besvarad och inser att jag framöver ska vara försiktig med att försöka bistå med svar på frågor i denna tråd.

Jag får dessutom vördsamt tacka för min nya titel men nödgas tyvärr hänvisa till ett av de fyra citat som den vise norrlänningen Ingemar Stenmark enligt wikiquote är känd för Ingemar Stenmark - Wikiquote

F

F.d. 1470

Guest

Ja jag kan hålla med om att det nog var dumt att försöka svara på en fråga som uppenbarligen redan var tillfullo besvarad och inser att jag framöver ska vara försiktig med att försöka bistå med svar på frågor i denna tråd.

Jag får dessutom vördsamt tacka för min nya titel men nödgas tyvärr hänvisa till ett av de fyra citat som den vise norrlänningen Ingemar Stenmark enligt wikiquote är känd för Ingemar Stenmark - Wikiquote

Jag avslutade med att jag skulle söka svar på annat håll så varifrån du fick att frågan är besvarad kan jag inte förstå och i linje med tidigare urspårningar.

Det finns många andra ordspråk jag känner mig manad till men avstår och letar som sagt vidare på annat håll.

Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tilbake til basisfrågan, Håkan har gitt en meget korrekt beskrivelse av problemet rundt et billig inverter elverk. Bäckman har forklart årsaken i mer detalj. Selv valgte jeg fort å lese det opprinnelige innleggets AH som A, ikke fordi jeg er et perimeter - problemet ligger som Bäckman skriver i at en oppnår ikke 20 Ah inn i batteriet av 20 A i en time - for de fleste bly basserte batterier ville det under optimale forhold bli maks 18 Ah og vinterkalde batterier mer normalt 10 til 12 Ah.

Nesten alle moderne batteriladere er primærswitchede, og forutsetter en jamn sinus inn - hva de gjør ut av alle overharmoniske som finnes i en firkant eller modifisert sinus er svært tilfeldig og avhengig av hvor mye filtrering som finnes mellom inngangen (230V) og utgangen. Ofte kan en finne spenningspulser som flyr rett gjennom - disse skader ikke batteriet, men forstyrrer lett styringselektronikken på en annen lader.

Temperaturen på batteriene avgjør og hvor mye du klarer å lade de opp uten at jeg her vil komme med tall - kjemien gir store variasjoner.

Toppen