Sv: Laddning
Hej igen, M o C och även M J. Jag tror att jag... eller kanske vi kan bevisa att försäljaren har fel. Det verkar underligt om längre och för det mesta grövre kablar skulle påverka laddaren.
För det första står det inget om det i instuktionsböckerna.
Men det som motsäger det mest är att Ctek själva säljer skarvkablar som skall pluggas in i cigarettändaruttaget åt dem som är lata eller har ett batteri som är undanstoppat på något hemligt ställe. Det borde betyda minst 1,5m rätt tunn kabel och en bra bit grövre kabel i bilen innan något batteri dyker upp. Jag tror inte att Ctek skulle sälja kablar som deras laddare inte klarar av.
Mer praktiska bevis är min husvagn där laddaren sitter vid batteri ett (75Ah) och det är över 2m. kabel till batteri två (75Ah). Det har funkat i flera år och varken laddaren eller batterierna har bråkat.
I husbilen har jag än så länge "bara" en 7A Ctek, den är monterad där orginalladdaren satt och det är nog 1m. kabel innan första batteriet och ytterligare 2m. till de två sista. De är tillsammans på 225Ah, alltså max vad den lilla rackaren klarar av. Den laddar upp hela paketet förvånansvärt fort. Eftersom batterierna ligger i överkant av vad laddaren klarar av kollade jag laddning och spänning i början, det var både fullt och jämna värden. Om man har flera lika stora batterier men med olika kvalité har den svårt att hoppa över till fullt men det är väl ok. Men om kvalitén på underhållsladdning påverkas är nog däremot rätt svårt att få grepp om, jag tycker även det verkar tveksamt med tanke på deras egen skarvkabel.
Elverket ligger på is än så länge och blir nog ersatt av en större solcell. Mest p.g.av att alla lastutrymmen, även det som har utomhuslucka i min rätt gamla Hymer är innomhus under sittplatserna, och takboxen är inget lockande allternativ,(lite lat också). Men jag tycker nog fortfarande att ett litet smidigt 12V elverk som laddar 40/50A verkar rätt lockande.
Ha det bra till nästa gång M.V.H. JANKRO