• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning

Ernie

HBK Medlem
Kommun
Viskafors
HBK-Nr
10792
Medlemskap
2025
Har en MB508 ombyggd husbil. I höstas pajade laddaren som hade 220-laddning och 12v laddning vid färd. Jag har ersatt den gamla med en Ctek MULTI XS 7000 och undrar hur jag skall koppla in 12v-kabeln från bildelen så jag får laddning även när vi kör. Någon som vet?

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Laddning

Hej.

Mitt förslag är enkelt sätt en rejäl kabel från starbatteriet till en skiljediod sen direkt till bodelsbatterit Den kan köpas hos husvagnsfirmor eller elektronigfirmor, se till att den har rejäl kylplåt. Nackdel ett visst spänningsfall över transistorn gör att bobatteriet laddas lite svagare, använd mycket i båtar mm.
En annan lösning är ett batteriskiljerelä, med en sådan slipper man spänningsfallet.

Det kanske kommer andra lösningar i denna tråd.

Detta var dock mitt förslag.

Jägarn :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Ernie. Jag är lite osäker på din nya inkoppling, det beror på vad/var din 12V kabel kommer från. Kommer den direkt från bilens batteri och generatorn utan några "grejer" på vägen så måste det betyda att det fanns en backdiod i den gamla laddaren. Satt det däremot ett skiljerelä i den borde det finnas två st. kablar, en grov 12V och en tunnare som drog reläet när generatorn laddade. (Är du säker på att bildelsbatteriet och bodelsbatteriet kopplades ifrån varandra tidigare.) I båda de här fallen gäller Jägarn´s förslag om skiljediod eller helst den andra varianten med ett relä. Men då får du dra fram en styrkabel som ger 12V när generaton laddar för den verkar du ju inte ha nu.
Hör gärna av dej igen. (Ctec laddarna brukar funka jättebra.)

Lycka till JANKRO

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, Ernie.
Det är fortfarande lite oklart var din lead-kabel kommer från. Ligger det 12V på den hela tiden (när bilen är avstängd) så kan du nog använda den, annnars kan det kanske vara idé att börja från början enligt följande.
Dra en grov kabel minst 10mm² från bilens batteri´s +pol, säkra gärna upp den nära batteriet med en säkring i 40A klassen och/eller skydda kabeln så den INTE kan komma i kontakt med jord efter år av nötning (brandfara). Dra kabeln till ett kraftigt relä på min ca.80A. för att ha marginal. Från reläet drar du en kabel vidare till bodelens batteri/batteriers +pol.
Styrspänningen till reläet får man söka efter vid generatorn. det skall vara en kabel som bara ger ström när motorn går och generatorn laddar, oftast den minsta som släcker laddlampan. Sedan fattas bara en jord kabel till reläets styrning så skall det fungera.
Var försiktig och fråga någon om du är osäker för med så här många Amper i plastkablar så finns det en stor brandrisk vid kortslutning eller t.o.m. bara dålig kontakt.
Lycka till Ernie. Om någon vill göra ett tillägg så är det bara att haka på.

Hälsningar JANKRO

Ernie

HBK Medlem
Kommun
Viskafors
HBK-Nr
10792
Medlemskap
2025

Tackar för en utförlig beskrivning, men ursäkta min okunnighet och risk för att bli utskrattad:twitcy:. Det kommer en kabel från bildelen som har ström när jag vrider på startnyckeln eller i alla fall startat bilen. Tidigare hade jag bara en (+) och en (-) sladd från laddaren till bodelsbatterierna så jag undrar om jag kan koppla på 12v sladden från bil-delen till befintlig (+) kabel som går till bodelsbatterierna utan någon risk att den nya laddaren tar skada? Kan det funka med någon typ av strömställare (1. Laddning 220v) (2. Laddning 12v) eller finns det någon pryl som sköter detta automatiskt?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Tror jag någon filosof har sagt.
Om du är säker på att kabeln inte är strömförande när bilen är avstängd så har du nog redan det omtalade skiljereläet, och den gamla laddaren var i så fall inte inblandad i avskillningen alls (kanske någon annan har erfarenhet av en liknande äldre laddare?)
Om så är fallet så behöver du inte varken ny kabel eller relä.
Om strömmen kommer när du vrider på tändningen så duger den.
Om strömmen kommer när bilen går igång så är det ännu bättre.
Som sagt i så fall kan du glömma den nya kabeldragningen som jag beskrev i förra inlägget, och använda den kabel du har. Då kopplar du den direkt till + på bodelsbatteriet eller kabeln som går dit. Ctekladdarens +kabel kopplar du till samma +punkt. Ctekladdarens -kabel kopplar du följaktligen till - på bodelsbatteriet eller kabeln som går dit. Du skall inte behöva någon omkopplare mellan de olika laddalternativen, det sköter sig självt. Det enda är möjligtvis att man stänger av Ctekladdaren, (inte med knapparna på laddaren för den har minne och fortsätter på samma inställning nästa gång, utan bara genom att dra ur 230V sladden ur bilen) innan man startar bilen. Om du är osäker på något tycker jag nog att du skall låta någon mäta lite på sladdarna så att allt är ok. Du bör även när du är klar kolla så att spänningen över bodelsbatteriet ökar när du startar bilen för att vara säker på att laddströmen kommer fram dit.

Lycka till
icon14.gif
till sommaren funkar det säkert. JANKRO

F

F.d. 25038

Guest

Tjena jankro har du nån koll på det här med c tekladdarnas inkoppling en säljare av dylika tingestar upplyste mej om vikten att koppla in laddare direkt på batteriet utan åverkan och
ändra eller skarva kablar för att laddaren skulle läsa batteriet bättre ladd kontr u hållsladdning e de nåt du känner till ?är lite nyfiken hurnoga det är

Häls Mikael o Carina

ps hur går det med elverket?:)

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har svårt att se vad det skulle ha för betydelse om jag ändrar längd på laddkablarna så länge jag antingen kortar dem eller förlänger med grov kabel.

Jag kortade kablarna till vår laddare ganska rejält eftersom laddaren sitter ca 20cm från batterierna. Jag har inte märkt några konstigheter med detta.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, M o C och även M J. Jag tror att jag... eller kanske vi kan bevisa att försäljaren har fel. Det verkar underligt om längre och för det mesta grövre kablar skulle påverka laddaren.
För det första står det inget om det i instuktionsböckerna.
Men det som motsäger det mest är att Ctek själva säljer skarvkablar som skall pluggas in i cigarettändaruttaget åt dem som är lata eller har ett batteri som är undanstoppat på något hemligt ställe. Det borde betyda minst 1,5m rätt tunn kabel och en bra bit grövre kabel i bilen innan något batteri dyker upp. Jag tror inte att Ctek skulle sälja kablar som deras laddare inte klarar av.
Mer praktiska bevis är min husvagn där laddaren sitter vid batteri ett (75Ah) och det är över 2m. kabel till batteri två (75Ah). Det har funkat i flera år och varken laddaren eller batterierna har bråkat.
I husbilen har jag än så länge "bara" en 7A Ctek, den är monterad där orginalladdaren satt och det är nog 1m. kabel innan första batteriet och ytterligare 2m. till de två sista. De är tillsammans på 225Ah, alltså max vad den lilla rackaren klarar av. Den laddar upp hela paketet förvånansvärt fort. Eftersom batterierna ligger i överkant av vad laddaren klarar av kollade jag laddning och spänning i början, det var både fullt och jämna värden. Om man har flera lika stora batterier men med olika kvalité har den svårt att hoppa över till fullt men det är väl ok. Men om kvalitén på underhållsladdning påverkas är nog däremot rätt svårt att få grepp om, jag tycker även det verkar tveksamt med tanke på deras egen skarvkabel.

icon9.gif
Elverket ligger på is än så länge och blir nog ersatt av en större solcell. Mest p.g.av att alla lastutrymmen, även det som har utomhuslucka i min rätt gamla Hymer är innomhus under sittplatserna, och takboxen är inget lockande allternativ,(lite lat också). Men jag tycker nog fortfarande att ett litet smidigt 12V elverk som laddar 40/50A verkar rätt lockande.

Ha det bra till nästa gång M.V.H. JANKRO

Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest

Okey jag ger mej säljaren sluddrade väl har själv skarvat kablarna å inte märkt nån
skillnad.

Ha de Mikael o Carina

ps funderade ett tag på ett fjärrstartat elverk på taket som vi har på brandbilen
för å slippa mecket med varma avgaser genom vägg!
:mcride:

Toppen