• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning mm för elbilar

Säger bara, tur man kör elbil. Årsskatt 360:- "bränslekostnad" 1,60 :-/mil.
Varifrån köper du din el. En elbil drar väl ca 1,5 kWh/mil och jag har betalat över 3 kr/kWh de senaste 3 månaderna. Men visst billigt ändå. Med vägskatten är det ju tur att du också har husbil som hjälper till att finansiera skattesubventionen för elbilar.
 
Varifrån köper du din el. En elbil drar väl ca 1,5 kWh/mil och jag har betalat över 3 kr/kWh de senaste 3 månaderna. Men visst billigt ändå. Med vägskatten är det ju tur att du också har husbil som hjälper till att finansiera skattesubventionen för elbilar.
Har fastpris 3 år hos Fortum/Ellevio som jag har drygt 2 år kvar på. Totalt per kw betalar jag med skatt och moms och allt vad det är 1,14 :-. Den fasta avgiften betalar jag ju hur som så den har jag inte räknat in.
 
Har fastpris 3 år hos Fortum/Ellevio som jag har drygt 2 år kvar på. Totalt per kw betalar jag med skatt och moms och allt vad det är 1,14 :-. Den fasta avgiften betalar jag ju hur som så den har jag inte räknat in.
Betalar du ingen framledningsavgift? För mig är den dubbelt så dyr som elen. (Vattenfall). Totalt ca 3,50:- / KWh.
 
Tecknade nytt fast 3-årsavtal med Vattenfall i våras och fick då en kraftig prishöjning, jämfört med vårt tidigare 3-årsavtal.

Vår senaste faktura löd på 3.897:75, "all inclusive", för 2.163 kWh vilket ger ett pris på 1:80 per kWh levererat in i huset.

Pålle
 
Betalar du ingen framledningsavgift? För mig är den dubbelt så dyr som elen. (Vattenfall). Totalt ca 3,50:- / KWh.
Alla rörliga avgifter är inräknade i mitt kw-pris. Dvs "rörlig elnätsavgift". "el", "Energiskatt", moms på den summan. Det jag inte räknar in är "fast elnätsavgift", "månadsavgift" (36.-/mån) som jag har hur som, även om jag inte laddat bilen med el. Men räknar jag in även det betalar jag 1:34 /kw i september då vi gjorde av med 1200 kw.
 
Alla rörliga avgifter är inräknade i mitt kw-pris. Dvs "rörlig elnätsavgift". "el", "Energiskatt", moms på den summan. Det jag inte räknar in är "fast elnätsavgift", "månadsavgift" (36.-/mån) som jag har hur som, även om jag inte laddat bilen med el. Men räknar jag in även det betalar jag 1:34 /kw i september då vi gjorde av med 1200 kw.
Hur stor huvudsäkring behöver du för att klara elbilens laddning?
 
Hur stor huvudsäkring behöver du för att klara elbilens laddning?
Vi laddar med 10 Amp 3 fas, det räcker för vår körning. I helgen körde vi 32 mil tor till hustruns mamma. Det laddades fullt på 6 timmar (natten till måndag). Vi har 20 Amp i vårt abonnemang och ännu har det aldrig löst ut pga laddningen av bilen. Skulle vi ha laddat med alla 20 amp (teoretiskt) skulle dessa 32 mil alltså laddat på 3 timmar vilket ju är helt onödigt då vi sover 7-8 timmar. Vi har inte laddbox men 3 fas i garaget så vi använder en 3fashandske till laddaren och som sagt begränsar till 10 amp, men det skulle fungera med 6 amp också, då skulle vår tripp i helgen laddats på ganska exakt 10 timmar.
 
Vi laddar med 10 Amp 3 fas, det räcker för vår körning. I helgen körde vi 32 mil tor till hustruns mamma. Det laddades fullt på 6 timmar (natten till måndag). Vi har 20 Amp i vårt abonnemang och ännu har det aldrig löst ut pga laddningen av bilen. Skulle vi ha laddat med alla 20 amp (teoretiskt) skulle dessa 32 mil alltså laddat på 3 timmar vilket ju är helt onödigt då vi sover 7-8 timmar. Vi har inte laddbox men 3 fas i garaget så vi använder en 3fashandske till laddaren och som sagt begränsar till 10 amp, men det skulle fungera med 6 amp också, då skulle vår tripp i helgen laddats på ganska exakt 10 timmar.
Så egentligen klarar huset sig på 16A säkring men med elbil så bör man ha minst 20A.
Så ska jämförelsen mot bensin inte halta för mycket borde man räkna med prisskillnaden mot ett 16A abonnemang.

Var själv på väg att köpa elbil men räknade ut att med mina dagliga mil så behövde huset säkras upp till 25A, från 16, och ändå ha svårt att hinna ladda fullt över natten.
Då blev inte kalkylen lika bra...
 
Så egentligen klarar huset sig på 16A säkring men med elbil så bör man ha minst 20A.
Så ska jämförelsen mot bensin inte halta för mycket borde man räkna med prisskillnaden mot ett 16A abonnemang.

Var själv på väg att köpa elbil men räknade ut att med mina dagliga mil så behövde huset säkras upp till 25A, från 16, och ändå ha svårt att hinna ladda fullt över natten.
Då blev inte kalkylen lika bra...
Hur långt kör du per dag? Tror de flesta luras av tidningars tester som förutsätter att man alltid laddar från tomt batteri vilket ju knappast är fallet för normalbilisten.
 
Hur långt kör du per dag? Tror de flesta luras av tidningars tester som förutsätter att man alltid laddar från tomt batteri vilket ju knappast är fallet för normalbilisten.
En normal dag 28-35mil, någon dag i veckan närmare 40 och en gång i månaden 70mil/dag i tre eller fyra dagar...
Kör 5-6000mil/år till/från och i jobbet....
 
En normal dag 28-35mil, någon dag i veckan närmare 40 och en gång i månaden 70mil/dag i tre eller fyra dagar...
Kör 5-6000mil/år till/från och i jobbet....

Undrar då när första batteribytet kommer, kollar man på beg. Tesla-taxi så har många fått byta ut batteriet.

Ursäkta urspårning från dieselpriset :(
 
En normal dag 28-35mil, någon dag i veckan närmare 40 och en gång i månaden 70mil/dag i tre eller fyra dagar...
Kör 5-6000mil/år till/från och i jobbet....
Men även om du kör 40 mil per dag så räcker ju 3 * 10 Amp som ju ger 6900 watt/timme och du är ju hemma från jobbet minst 12 timmar/dygn. 12 * 6,9 kw är ju 82 kW och så stora batterier har väl ingen, 40 mil * ca 1,5 kW = 60 kW så det räcker ju att ladda drygt 8 timmar för 40 mil. Så med laddbox (som har lastavkänning) så tror jag du kan köra utan större huvudsäkring. Och den går ju att öka efteråt om det inte fungerar.
 
När man beräknar ladd kapacitet får man inte glömma bort att räkna övrig för brukning som belastar huset tex värmepump element spis bastu lysen osv
den verkliga effekten som kan användas för laddning reduceras ju ganska kraftigt om det är kallt ute tex.
När frugan bakar och bastun är på kan jag tex inte arbeta i garaget med svets då går säkringen på en fas jag har 16A huvud säkring snedbelastning ja.
 
Njut medan du kan!
Staten drar in ca 65 miljarder per år i skatt från bensin och diesel, ingen överdriven spekulation att dessa pengar skall in oavsett om så bilarna skulle råka kunna drivas av luft.
Kolla var du kan montera kilometerskattemätaren på din elbil!!
Håller med om att en kilometerskatt förmodligen snart är här. Min gissning är att när den väl kommer så kommer den på samtliga bilar även bensin och diesel.
 
Tillbaka
Toppen