• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning laptop

J

Jondalar

Guest
Fungerar det att ladda en laptop i cigarettuttaget på en plåtis ?

Någon som har erfarenhet ?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Laddning laptop

Jag använder en liknande den här till cigguttaget. Batterieliminator för laptop 120 W - VANSON | Clas Ohlson.
Kolla vad laptoppen ska ha för spänning och ställ in det. Det står på nätadapter om det inte står vid strömintaget på datorn. Olika på olika datorer. Drivs den direkt på 12Vdc så kan du ha en enklare kontakt. De flesta cigguttag klarar ca 180 Watt.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Väldigt få laptops laddar från 12 V, de flesta behöver någonstans mellan 16 och 21 V. Så någon typ av DC-DC-omvandlare behöver du. Den kan du driva från cigguttaget.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag använder en liknande den här till cigguttaget. Batterieliminator för laptop 120 W - VANSON | Clas Ohlson.
Kolla vad laptoppen ska ha för spänning och ställ in det. Det står på nätadapter om det inte står vid strömintaget på datorn. Olika på olika datorer. Drivs den direkt på 12Vdc så kan du ha en enklare kontakt. De flesta cigguttag klarar ca 180 Watt.

Vad jag kan se går det inte att ladda en Samsung platta med denna, eller har jag fel??
//Tommy

F

F.d. 55554

Guest

Vi laddar platta och mobiler direkt från 12 volt från bodel eller cigarettuttag via en adapter från kjell.com utan problem.
Till datorn använder vi en dc-dc omvandlare 12v till 19v från kjell.com

Jojje

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029

Allting går att ladda från ett cig uttag. Men det har blivit besvärligare. Dell är bland de värsta, om den inte känner av rätt volt på tiondelen så varnar den över hela bildskärmen. Jag vill minnas att min Dell cig kabel original kostade 700:- med frakt... Men de prova de föreslagna dc omvandlarna, ofta funkar det. Om inte de vanliga piratladdarna funkar så är det ofta bättre att gå via en enkel sinusinverter och 220.

Sedan har vi problematiken med de utmärkta paddorna. Försök inte använda en iPhoneladdare, den är för klen! Minst 2,1 amp måste det stå på den...
Hälsar Björn

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jo, rent praktiskt går det att ansluta men laddströmmen räcker inte till. När jag har plattan igång och en ansluten laddare som laddar 2100mA så tömmer man batteriet på 6 - 7 timmar. Den Per beskrev är säkert toppen men det finns inte en koppling med som passar till Samsung plattan. Finns det något annat alternativ???
//Tommy

F

F.d. 4220

Guest

Jag använder Targus billaddare till min laptop. Liten smidig men klarar jobbet perfekt. Desutom laddar den iPaden via USB samtidigt.

targus_targus_car_charger_12v_usb_laptoptabletphone-21348539-xtrab.jpg

Min laptop klarar sig med upp till 90W, som denna ger.

//Stefan

S

StorDansk

Guest

Fungerar det att ladda en laptop i cigarettuttaget på en plåtis ?

Någon som har erfarenhet ?

Hej, min laptop (Dell) kör jag via en laddare från Teknikmagasinet, ställer in den på 19v som står vid laptoppens ingång, har funkat i minst tre år nu!
Plattan (Samsung) laddar jag direkt via cig.uttaget med en plugg med uttag för USB och plattans originalkabel! Lycka till.

Toppen