• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Laddning Hymer

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Problemet med laddning av våran hymer och intresset för att lösa det undrar jag?
Varför är jag som kund mer orolig för Hymers rykte än hymer självt som företag?
Fortsättning följer och tack ni som har hjälpt till med förslag på lösning.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Hej
Har en Hymer MB 2017 har aldrig haft några problem
Kejo
Då har dom tydligen tagit tag i problemet och det är bra men inte har dom någon lösning för mig mer än använd gas när du kör till kylskåpet!
men kylskåpet går vad jag vet på start batteriet och varför skulle husbilsbatteriet dras ut då?
Glad att du inte har några problem!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
På vår Hymer och även de 2 tidigare har kylskåpet gått på bodelsbatterierna. Samtidigt som kylskåpet kopplas till 12 V när motorn startar så kopplas laddning från bilens generator till bodelsbatterierna via elboxen. Styrningen av detta går via en 2 amp säkring som brukar sitta bredvid 50 amp säkringen vid startbatteriet och vidare till elboxen och bodelsbatterierna. Om den säkringen gått sönder så laddas inte bodelsbatterierna men kylskåpet går heller inte på 12 volt. Om 50 a säkringen gått så laddas inte bodelen men kylskåpet går på bodelsbatterierna vilket drar ur dessa. Man ser på panelen om spänningen ökar på båda mätarna när motorn startas. Om inte så har förmodligen 50 A säkringen gååt.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
På vår Hymer och även de 2 tidigare har kylskåpet gått på bodelsbatterierna. Samtidigt som kylskåpet kopplas till 12 V när motorn startar så kopplas laddning från bilens generator till bodelsbatterierna via elboxen. Styrningen av detta går via en 2 amp säkring som brukar sitta bredvid 50 amp säkringen vid startbatteriet och vidare till elboxen och bodelsbatterierna. Om den säkringen gått sönder så laddas inte bodelsbatterierna men kylskåpet går heller inte på 12 volt. Om 50 a säkringen gått så laddas inte bodelen men kylskåpet går på bodelsbatterierna vilket drar ur dessa. Man ser på panelen om spänningen ökar på båda mätarna när motorn startas. Om inte så har förmodligen 50 A säkringen gååt.
Det är hymer som kollat allt och säger att det är ok men säger att problemet ligger i euro 6 bilar känner att detta är Hymers ansvar det är dom som byggt! levererat bilen det är deras ansvar att lösa det jag återkommer men som sagt JAG OCH MIN FRU VILL BARA ATT BILEN SKALL FUNGERA SOM DET ÄR SAGT NÄR VI ÄR UTE MED BARNBARN I EUROPA tycker det är ganska lite begärt från ett märke som Hymer eller hur men tack för dina uppgifter det är det man behöver när man inte är expert på bil el trevlig helg och gott slut vi får se vad dom säger
 
Toppen