• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning bodelsbatteri 230 v

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2026
Tog ut husbilen igår och såg att bodelsbatterierna var nästan tömda...
Solcellen började genast ladda och när jag anslöt 230 V så började laddningen ta fart.

Idag på morgonen så hade 230 V-laddningen slutat fungera, (batterierna var då laddade till c:a 50%), men laddningen från solcellen var ok.
Jag har batterimonitor BM-1 för att följa laddningen och ser att solcellen ger c:a 2 A. Bryter jag anslutningen till 230 V blir det ingen skillnad, dvs det är bara solcellen som laddar.

Jag har kollat säkringen vid bodelsbatteriet som är ok.
Säkringarna på elblocket verkar ok.

Något tips för min felsökning?

/Lars Erik

Kan det vara så enkelt som att spänningen från solcellen är så hög att 230 V-laddaren "luras" att tro att batteriet är fulladdat?

Pålle

Problemet verkar ha löst sig. Jag bröt all ström och startade om och allt var frid och fröjd igen. Kanske något relä som hängt sig....?
Tack för svaret i alla fall.

Lars Erik

Tillbaka
Toppen