Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
DCDC laddaren drivs av bilen generator, så bilen laddar startbatteriet samtidigt som den skickar ström till bodelen via DCDCJag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
DC/DC modulen ska vara kopplad emellan generator/startbatteri och bodelen. Generatorn laddar bodelsbatteriet när motorn är igång..ifall DC/DC-modulen är korrekt inkopplad. Modulen fungerar som en diod dvs enkelriktad. Du nämner inte vilken typ/modell av LiFePo-laddare du har. Det finns modeller som har en extra utgång (typiskt 2-3A) som kan kopplas till startbatteriet.Jag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
Nja,Det beror på var du ansluter din 230V-laddare, samt hur din DC/DC-laddare startar.
Ansluter du din 230V-laddare på bobatteriet så kommer inte startbatteriet att få laddning.
Nja,
första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:
Visa bilaga 236929
Jag har haft en Votronic och den fungerar helt enligt manualen, nu vet vi inte om TS har denna typ.Nja,
första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:
Visa bilaga 236929
Normalt är detta man gör. Du har en grövre +kabel mellan startbatteriet och EBL. Det är där i mellan som du sätter dc-dc, sen inget mer med EBL. Ja förutom d+Hej alla kunniga
Jag ska byta vårt bodelsbatteri från AGM110A till ett 180A Lithium med BMS och har en EBL119 från 2006.
Tanken är att ta bort AGM batteriet, montera Lithium med en DC-DC som har D+ och MPPT ingångar för solcellerna!
När jag försöker läsa mig till denna montering så står det på många ställen att DC-DC laddaren ska kopplas in mellan generator och startbatteri.
Betyder det att utgående +12V från EBL ska tas bort eller följa med till bodelsbatteriet?
Ok, tack för snabbt svar.Normalt är detta man gör. Du har en grövre +kabel mellan startbatteriet och EBL. Det är där i mellan som du sätter dc-dc, sen inget mer med EBL. Ja förutom d+
Japp, annars laddas inte bodelsbatteriet när du körOk, tack för snabbt svar.
Det betyder alltså att man behåller 12v + från EBL till bodelsbatteriet samtidigt?
Så Svart + kabel ska alltså vara kvar på bodelsbatteriet samtidigt som DC-DC laddaren?Japp, annars laddas inte bodelsbatteriet när du kör
dc-dc kopplar du mellan startbatteriet och EBL. Alltså + nr3 röd kabeln som går in i ebl den kopplar du till dc-dc in. Sen en ny kabel från dc-dc ut till EBL i nr3. Sen inget mer. Skulle du plocka bort den svarta kabeln nr1. Då har du ingen 12v i bodelen när du fri campar och när du kör så laddas inte bodelsbatteriet. Och om du står på stolpe så laddas inte bodelsbatteriet.Så Svart + kabel ska alltså vara kvar på bodelsbatteriet samtidigt som DC-DC laddaren?
Hej igen
Jag har även tänkt byta ut 230v laddningen från EBL119 till en 230v 20A Lithium laddare!
Är det någon som gjort detta och kan ge tips på ingångar för laddaren på EBL ?
Eller är jag helt ute och cyklar, för en del tycker tydligen att EBL funkar lika bra till Lithiumbatterier!