• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Laddning av LiFeP0 och blybatteri.

JOIman

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Finland
Jag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
 
Jag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
DCDC laddaren drivs av bilen generator, så bilen laddar startbatteriet samtidigt som den skickar ström till bodelen via DCDC
Eller hur har du kopplat LiFePo laddaren?
 
Jag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
DC/DC modulen ska vara kopplad emellan generator/startbatteri och bodelen. Generatorn laddar bodelsbatteriet när motorn är igång..ifall DC/DC-modulen är korrekt inkopplad. Modulen fungerar som en diod dvs enkelriktad. Du nämner inte vilken typ/modell av LiFePo-laddare du har. Det finns modeller som har en extra utgång (typiskt 2-3A) som kan kopplas till startbatteriet.
 
Jag vet hur generatorn laddar men min fråga gällde hur anslutning av en extern litium-laddare (230 V) påverkar startbatteriet (bly) via DC/DC.
 
Verkar inte helt enkelt att förstå din installation. Du kan väl rita en bild på din installation som utgångspunkt för fortsatta inlägg.
 
Det beror på var du ansluter din 230V-laddare, samt hur din DC/DC-laddare startar.

Ansluter du din 230V-laddare på startbatteriet och din dc/dc har spänningsstyrt tillslag så kommer alla batterier att laddas.
Ansluter du din 230V-laddare på bobatteriet så kommer inte startbatteriet att få laddning.
 
Det beror på var du ansluter din 230V-laddare, samt hur din DC/DC-laddare startar.

Ansluter du din 230V-laddare på bobatteriet så kommer inte startbatteriet att få laddning.
Nja,

första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:

1000000482.png
 
Nja,

första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:

Visa bilaga 236929

Jag har missat att TS har en Votronic 1212-30.
Generellt däremot så matas/drivs en dc/dc-laddare av generatorn via startbatteriet.

Däremot har en hel del EBL inbyggd underhållsladdning av startbatteriet.
 
Hej alla kunniga
Jag ska byta vårt bodelsbatteri från AGM110A till ett 180A Lithium med BMS och har en EBL119 från 2006.
Tanken är att ta bort AGM batteriet, montera Lithium med en DC-DC som har D+ och MPPT ingångar för solcellerna!
När jag försöker läsa mig till denna montering så står det på många ställen att DC-DC laddaren ska kopplas in mellan generator och startbatteri.
Betyder det att utgående +12V från EBL ska tas bort eller följa med till bodelsbatteriet?
 
Hej alla kunniga
Jag ska byta vårt bodelsbatteri från AGM110A till ett 180A Lithium med BMS och har en EBL119 från 2006.
Tanken är att ta bort AGM batteriet, montera Lithium med en DC-DC som har D+ och MPPT ingångar för solcellerna!
När jag försöker läsa mig till denna montering så står det på många ställen att DC-DC laddaren ska kopplas in mellan generator och startbatteri.
Betyder det att utgående +12V från EBL ska tas bort eller följa med till bodelsbatteriet?
Normalt är detta man gör. Du har en grövre +kabel mellan startbatteriet och EBL. Det är där i mellan som du sätter dc-dc, sen inget mer med EBL. Ja förutom d+
 
Så Svart + kabel ska alltså vara kvar på bodelsbatteriet samtidigt som DC-DC laddaren?
dc-dc kopplar du mellan startbatteriet och EBL. Alltså + nr3 röd kabeln som går in i ebl den kopplar du till dc-dc in. Sen en ny kabel från dc-dc ut till EBL i nr3. Sen inget mer. Skulle du plocka bort den svarta kabeln nr1. Då har du ingen 12v i bodelen när du fri campar och när du kör så laddas inte bodelsbatteriet. Och om du står på stolpe så laddas inte bodelsbatteriet.
 
Hej igen
Jag har även tänkt byta ut 230v laddningen från EBL119 till en 230v 20A Lithium laddare!
Är det någon som gjort detta och kan ge tips på ingångar för laddaren på EBL ?
Eller är jag helt ute och cyklar, för en del tycker tydligen att EBL funkar lika bra till Lithiumbatterier!
 
Hej igen
Jag har även tänkt byta ut 230v laddningen från EBL119 till en 230v 20A Lithium laddare!
Är det någon som gjort detta och kan ge tips på ingångar för laddaren på EBL ?
Eller är jag helt ute och cyklar, för en del tycker tydligen att EBL funkar lika bra till Lithiumbatterier!

Jag tycker det funkar med ”gamla” (2023) laddaren. Skulle säkert funka lite bättre med en dedikerad men inte tillräckligt mycket bättre för att motivera kostnaden. Nån skrev nånstans ”pröva först med det du har” och det gjorde jag.
 
Tillbaka
Toppen