• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hej

Ska inte laddren ladda även startbatteriet?
Har nu haft 220v på i ca 1 dygn. Ska inte laddaren gå över o ladda startbatteriet när bodelsbatteriet är fullt?
Kontrollpanelen blinkar som om det laddar bodelsbatteriet hela tiden.
Har jag fel?
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Dioderna som indikerar laddning, ca 5st, blinkar nerifrån o upp. Stannar inte förän man drar ut 220v-kablen. Då visar inikatorn fullt bodelsbatteri, men inte riktigt fullt startbatteri.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

okay , är det så att ett batteri inte är riktigt friskt så vasar det väl aldrig att det är fulladdat för jag hade ett batteri som jag laddade sed en separat liten C-teck laddare och det stod på men visade alldrig fulladdat då tog jag min större C-teck laddare med reconditionsfunktion och körde den och sen visade det fullt .

Vad visar laddningen om du har sladden i samt startar bilen ?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Jag har aldrig startat bilen med sladden i. Men indikatorn visar fullt bodelsbatteri och fullt startbatteri när jag har motorn igång. Men det är väl för att generatorn laddar då.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Hej
Jag har för mig att det är så, att vid inkoppling av el, så laddar det bara bodelsbatteriet. Kolla med teknikansvariga på McLouisklubben. mclouisklubben.se

ha de..............:spinny:

Jag tror oxå att det det är så.
Hade en Roller Team tidigare och den laddade bara bodelsbatteriet.
Jag köpte en cetek laddare för enbart startbatteriet.:)

JOE
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Det följer med kablar till cetek laddaren som du skruvar fast på batteriet, sen är den kabeln delad och där sitter en snabbkontakt så det är bara att ansluta laddaren vid behov.
Jag kopplade laddaren till ett vanligt eluttag i bodelen. :)

JOE
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

I de flesta elblock sitter ett PTC-motstånd som begränsar laddströmmen till startbatteriet till 2 Ampere. M a o endast lite mer än underhållsladdning. Resterande kapacitet går till bodelsbatteriet som laddas snabbare.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Vad är det för en laddare som sitter i bilen? Calira eller Toptron eller ...?? Dom uppför sig olika och det kan dröja flera timmar efter att bodelsbatteriet är fulladdat innan laddning av bilbatteriet startar. Om du har instruktionsbok till laddaren så kolla vad där står
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Hej
Modellen på batteri addera är Nordelettronica modell NE143.
Hittade bruksanvisningen, där står inget om laddning av startbatteriet.
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

På vår HB laddades inte heller startbatteriet utan bara bodelsbatteriet då vi hade 230Volt.
Vi har också solpaneler på taket och i samband med att dessa anslöts till bo batteriet, köpte jag ett relä som kopplas mellan start- och bobatteri.

Reläet prioriterar bobatteriet och då det är fulladdat så kopplas startbatteriet till. Jag har för mig att det kostade ung. 300 kr och klarar 4 A.

Tidigare då bilen stod utan elanslutning hemma så drog larm etc. alltid ur en del ur startbatteriet så det inte var fullt efter någon vecka. Det händer aldrig numera!:)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

På vår HB laddades inte heller startbatteriet utan bara bodelsbatteriet då vi hade 230Volt.
Vi har också solpaneler på taket och i samband med att dessa anslöts till bo batteriet, köpte jag ett relä som kopplas mellan start- och bobatteri.

Reläet prioriterar bobatteriet och då det är fulladdat så kopplas startbatteriet till. Jag har för mig att det kostade ung. 300 kr och klarar 4 A.

Tidigare då bilen stod utan elanslutning hemma så drog larm etc. alltid ur en del ur startbatteriet så det inte var fullt efter någon vecka. Det händer aldrig numera!:)

Tack för info!!
Kopplade du in det själv? Fick man dra kablar eller var det färdigt i bilen?
Var köpte du reläet?
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Hej
Jag gjorde det själv. Om du har kopplingsschemat till elboxen under/bakom passagerarstolen, så kan du se att anslutningar till både start och bobatteri finns där. Det är bara att ansluta reläet till dessa och minus (jord).
Anslutninskontakterna på vår var inte standard, så jag fick gå på respektive kabel i stället.
Reläet köpte jag på campingvaruhuset.se

Det finns på Reimo i Tyskland också; Nachladesystem 12V für Starterbatterie LR03 26,91€
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Laddning av Bodelsbatteri/startbatteri

Hej vad heter relät som du köpte på campingvaruhuset
fanns det någåt beställningsnummer som man kan se villket relä det är
Markko. (Glad Mc Louis ägare):spinny:
 
Toppen