• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av bodelbatteri

göran o

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
uddevalla
HBK-Nr
30908
Medlemskap
2024
Kan man ha laddaren i till bodelsbattri hela vintern eller ladda det med jämna mellanrum. Kan batteriet skadas om det laddas hela tiden.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det beror på vilken laddare man har.
En typ ctec smart laddare lär gå att ha på hela tiden (har dock själv fått torrkokade batterier).
Det bästa är att ladda fullt och sedan bara hålla lite koll att inte spänningen sjunker för mycket över tid.
Har aldrig behövt underhållsladda över vintern på något fordon.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man har så kallade torr batteri.är det lika med bly batteri ?
Tror du tänker på AGM, och ja, det är ett blybatteri.

Ska du ställa husbilen utan kontroll av laddningsstatusen, så rekommenderar jag att lyfta av batteripolen, då klarar de flera månaders lagring, annars är det bra att kolla statusen med några veckors mellanrum, låt inte spänningen sjunka under 12,5V
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tänk på att om du har larm så kan det dra ur startbatteriet efter några månader. Om du inte stödladdar då och då eller ligger ansluten hela tiden.
Och ställ in eventuellt batterilarm på rätt nivå så du får sms.
/Mvh "en som vet"
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
De 10 år vi övervintrat söderut har jag haft en CTEC- laddare ansluten 5 - 6 månader på personbilen. Inga problem!
MEN, man får kolla att laddaren återgår till tidigare läge efter strömavbrott. Jag köpte en billigare laddare att ha som reserv i husbilen och den återgår inte till laddning efter strömavbrott. Däremot tändes en diod som drar ström från batteriet. Inte bra!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade en ctec laddare i husvagnen. Lät den, på inrådan från en "expert", stå på underhållsladdning över vintern (utan tillsyn).
När jag kom för å hämta vagnen var batterierna tomma på vatten och redo för tippen :-(
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Min förra bil stod med 230v kopplat alltid under vintern. Värme på ,då behöver sladd vara i.
Funkade fint i tjugo år.
Bytte batterier en gång. Gel Exide två st.
Den nuvarande bilen har Alde panna. På alltid med el under vintern
Behöver då även 12 v så inte kan vi koppla bort batteriet.
laddare av god kvalitet kör underhållsladdning.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
En fråga angående laddning på vintern. Vi har vår bil med lite värme och den står på 230V. I april köpte vi ett LifePO4 batteri. Vad jag förstår av tidigare diskussion så bör inte batteriet stå på laddning hela vintern.
Nu till min fråga. Funkar värmen även om vi kopplar bort minus på bodelsbatteriet? Fortfarande med 230V in i bilen eller måste bodelsbatteriet vara inkopplat för att få runt värmen?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om batteriet har BMS så skall den sköta om laddningen och då kan laddaren alltid vara ansluten.
Lossa aldrig ngn batterikabel med en laddare ansluten, det kan orsaka strömspikar som förstör elektronik.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En fråga angående laddning på vintern. Vi har vår bil med lite värme och den står på 230V. I april köpte vi ett LifePO4 batteri. Vad jag förstår av tidigare diskussion så bör inte batteriet stå på laddning hela vintern.
Nu till min fråga. Funkar värmen även om vi kopplar bort minus på bodelsbatteriet? Fortfarande med 230V in i bilen eller måste bodelsbatteriet vara inkopplat för att få runt värmen?
Värmen kommer inte fungera med batteriet bortkopplat,enklast är väl en liten kupevärmare med termostat om du nu måste ha värme på, litiumbatteri mår bäst att förvaras laddade till 70-80% vad jag läst mig till.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Kan man ha laddaren i till bodelsbattri hela vintern eller ladda det med jämna mellanrum. Kan batteriet skadas om det laddas hela tiden.
Jag ansluter bilen till elnätet när jag inte använder bilen, så kan den stå i flera månader.
Likaså med hojen, den ansluter jag en ctec-laddare som är inställd på underhållsladdning så fort jag parkerar den i garaget, så står den hela vintern. Jag har bytt batteri en gång sedan 2005.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag ansluter bilen till elnätet när jag inte använder bilen, så kan den stå i flera månader.
Likaså med hojen, den ansluter jag en ctec-laddare som är inställd på underhållsladdning så fort jag parkerar den i garaget, så står den hela vintern. Jag har bytt batteri en gång sedan 2005.
Men du har inte litiumbatteri antar jag,annars har även jag använt samma metod på mina blybatterier i flera år.
 
Toppen