• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av batterier

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Hej
Ny med husbil. Jag vet att det finns gamla trådar om laddning av batterier under uppställning vintertid men jag hittar inget som passar mina förhållanden.
Jag undrar hur jag ska göra med dels bodelsbatteriet, dels startbatteriet när bilen står uppställd ute under vinterhalvåret? Min bil har solcell.
Det finns en del olika svar som inte gör mig klok på vad det är som gäller. Ska minuspolen kopplas loss? Ska jag underhållsladdar lite då och då? Eller räcker det med solcellen? Laddar den bägge batterier?
I stället för att koppla loss bodelsbatteriet så undrar jag om det räcker med att koppla ur batteriet på burken under förarstolen. EBL heter det nog.

Det är nog inga speciella batterier i bilen.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej.Jag har haft husbil stående ute i 18 vintrar, slår av bodelsbatterierna på EBL,o lyfter
-kablen på startbatteriet fungerar bra, har jag 12, 7 volt på batterierna i slutet av okt har jag 12,7 volt kvar när jag ansluter igen i början på april.
Jag tror personligen att det inte är bra att ligga och ladda hela vintern / L-G
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Hej.Jag har haft husbil stående ute i 18 vintrar, slår av bodelsbatterierna på EBL,o lyfter
-kablen på startbatteriet fungerar bra, har jag 12, 7 volt på batterierna i slutet av okt har jag 12,7 volt kvar när jag ansluter igen i början på april.
Jag tror personligen att det inte är bra att ligga och ladda hela vintern / L-G
Tack för svaret. Hur har du det med solceller?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skulle koppla bort minuspolen på båda batterierna, solcellen ger inte mycket på vintern blir det dessutom snö så får du ingen laddning.
Om startbatteriet laddas av solcellen varierar mellan bilmodellerna, enklast är att mäta på startbatteriet, så ser du om spänningen stiger när solcellen laddar bodelen.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag har laddning på hela vintern, eller egentligen när bilen står oanvänd. Eftersom jag har bilen på tomten så kan jag ha laddning och en låg (el-) värme på hela tiden. Har aldrig varit några problem. Laddaren laddar ju i stort sett inget när batterispänningen når upp till avsedd laddspänning. Så jag kan inte se varför det skulle vara ett problem att ha laddning på så fort bilen står oanvänd. Har också solpaneler på taket men som sagts tidigare ger de inte så mycket effekt under den mörkare årstiden.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag har laddning på hela vintern, eller egentligen när bilen står oanvänd. Eftersom jag har bilen på tomten så kan jag ha laddning och en låg (el-) värme på hela tiden. Har aldrig varit några problem. Laddaren laddar ju i stort sett inget när batterispänningen når upp till avsedd laddspänning. Så jag kan inte se varför det skulle vara ett problem att ha laddning på så fort bilen står oanvänd. Har också solpaneler på taket men som sagts tidigare ger de inte så mycket effekt under den mörkare årstiden.
Kör man bilens egna värmare så sliter det ju en del på fläkten, men det lär den nog tåla. Annars kan man ju ha en lös värmare i bilen till 220.

Jag kör på samma sätt, så vi får väl se om/när truman börjar strejka
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Bly/syra-batteri i reservkraftsanläggningar har på det företag jag arbetat på haft kontinuerlig underhållsladdning för att det var det skonsammaste för batterierna. Det kan möjligen vara annorlunda för AGM och GEL, men de har ju samma ingredienser. I Min förra husbil varade GEL-batterierna i min ägo i 7 år. Hur länge tidigare ägaren haft dem vet jag ej. Jag hade underhållsladdningen på hela vinterhalvåret. Utan värme för att inte locka in möss.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej.Jag har haft husbil stående ute i 18 vintrar, slår av bodelsbatterierna på EBL,o lyfter
-kablen på startbatteriet fungerar bra, har jag 12, 7 volt på batterierna i slutet av okt har jag 12,7 volt kvar när jag ansluter igen i början på april.
Jag tror personligen att det inte är bra att ligga och ladda hela vintern / L-G
Gör samma som L-G , men tar hem litiumbatterierna och avfuktar bilen några dar först ,då får man bort mycket fukt sen täcker jag den och kallställer
 
Toppen