• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddbooster KABE med Calira elcentral

Jukmur

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
17189
Medlemskap
2024
Hej ! Är det någon som kan tipsa mig om hur man kopplar in en Votronic vcc 1212-30 laddbooster i KABE med Calira 430-ds/ui elcentral. Den är ju spänningsstyrd utan D+ så då antar jag att man behöver koppla in en D+ simulator också ? Tog mig friheten att låna en bild med kopplingsschema fast med Ctek dc-dc laddare från en tidigare tråd här i forumet. Ber om ursäkt och tackar samtidigt ;)
 

Bilagor

  • 6BFFE001-4391-475C-B7F2-116EC35CB8E5.png
    6BFFE001-4391-475C-B7F2-116EC35CB8E5.png
    1,4 MB · Visningar: 56
  • C56CDC6C-72E2-432D-A2FA-6E6C43074EBC.png
    C56CDC6C-72E2-432D-A2FA-6E6C43074EBC.png
    768,6 KB · Visningar: 51

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej ! Är det någon som kan tipsa mig om hur man kopplar in en Votronic vcc 1212-30 laddbooster i KABE med Calira 430-ds/ui elcentral. Den är ju spänningsstyrd utan D+ så då antar jag att man behöver koppla in en D+ simulator också ? Tog mig friheten att låna en bild med kopplingsschema fast med Ctek dc-dc laddare från en tidigare tråd här i forumet. Ber om ursäkt och tackar samtidigt ;)
Laddboostern kan också aktiveras spänningsstyrt, enligt manualen:

Terminal "D+": 1) Connect it: automatic unit control via signal vehicle D+.
2) Not used: automatic unit control via operating voltage.
 

Jukmur

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
17189
Medlemskap
2024
Tack för svar ! Vill helst undvika alternativ 2 då det kräver tjocka kablar mellan startbatteri och laddbooster med tanke på att avståndet är närmare 8 meter. Då försvinner liksom hela poängen med laddbooster i närheten av bodelsbatteriet, som sitter längst bak i bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej ! Är det någon som kan tipsa mig om hur man kopplar in en Votronic vcc 1212-30 laddbooster i KABE med Calira 430-ds/ui elcentral. Den är ju spänningsstyrd utan D+ så då antar jag att man behöver koppla in en D+ simulator också ? Tog mig friheten att låna en bild med kopplingsschema fast med Ctek dc-dc laddare från en tidigare tråd här i forumet. Ber om ursäkt och tackar samtidigt ;)
Det behöver inte vara just D+ utan något som är spänningsatt när motorn går,du får isåfall dra en klen kabel från denna,kylen tex.
 

Jukmur

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
17189
Medlemskap
2024
Tack för svar ! Iofs är det väl inte just D+ som problemet för mig. Det kan jag lösa... Formulerade nog frågan lite fel ? Frågan är mer hur och vid vilka anslutningar som laddboostern ska kopplas in på Caliran ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg husker rett så har Calira en D+ simulator utgang for styring av kyl, men den forutsetter at kabel fra bilbatteri til Calira er på plass. Kabel mellom bobatteri og Calira må og være på plass - dette blir fort en catch-22 moment for kobling av DCDC.
 

Jukmur

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
17189
Medlemskap
2024
Vad kan ske om man kopplar in laddboostern parallellt med Caliran (mellan start och bodelsbatteri) och låter allt annat vara kopplat enligt original ? Och styr den med D+ från kylskåpet......
 

Bilagor

  • 32080C50-BC26-458B-BC11-47347E0DB69F.jpeg
    32080C50-BC26-458B-BC11-47347E0DB69F.jpeg
    347,1 KB · Visningar: 22

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det vil under kjøring bli en liten runddans, litt ladestrøm fra DCDC tilbake til bilbatteriet. Men grunnet motstanden i orginal kabling burde denne ikke bli noe stort problem. Dette forutsetter egen kabling fra bilbatteri til DCDC ved bobatteri. Innkobling på eksisterende kabling vil øke problemet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Parallell er ingen optimal løsning. Hvorfor ikke bare kappe/bryte den 80A ledningen som går fra startbatteriet til Caliran og kople den ledningen som kommer fra startbatteriet til + inn på Votronic vcc 1212-30 og + ut fra Votronic vcc 1212-30 inn på den ledningen fra Caliran som ble kappet/brutt. Dette er en ledning som er dimensjonert for ca. 80A tydligvis og nå vil Votronic vcc 1212-30 begrense denne strømmen til max ca. 30A så ledningen burde være tykk nok i masse vis. D+ går tydligvis inn på Caliraen. Så plasseres Votronic vcc 1212-30 i nærheten av Caliraen har man nesten all + kabelen og lett tilgang til D+ så utfordringen blir gods/jord til Votronic vcc 1212-30. Den - ledningen bør være like tykk som +. Votronic vcc 1212-30 lader også starbatteriet via solcelle eller 230V laderen. Gjør Caliraen det beholdes den funksjonen med denne koplingen.
Personlig ville jeg montert Votronic vcc 1212-30. så nære + ledningen til bodelsbatteriet og kappet/brutt den 80A ledningen som går ut fra Caliaen, og koplet som beskrevet over. For det ser ut som alt forbruk tas fra 50A sikringen på Caliaen. Går det noe forbruk på 80A ledningen mellom Caliaen og bodelsbatteriet, kan det ikke gjøres slik uten og montere rele.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Parallell er ingen optimal løsning. Hvorfor ikke bare kappe/bryte den 80A ledningen som går fra startbatteriet til Caliran og kople den ledningen som kommer fra startbatteriet til + inn på Votronic vcc 1212-30 og + ut fra Votronic vcc 1212-30 inn på den ledningen fra Caliran som ble kappet/brutt. Dette er en ledning som er dimensjonert for ca. 80A tydligvis og nå vil Votronic vcc 1212-30 begrense denne strømmen til max ca. 30A så ledningen burde være tykk nok i masse vis. D+ går tydligvis inn på Caliraen. Så plasseres Votronic vcc 1212-30 i nærheten av Caliraen har man nesten all + kabelen og lett tilgang til D+ så utfordringen blir gods/jord til Votronic vcc 1212-30. Den - ledningen bør være like tykk som +. Votronic vcc 1212-30 lader også starbatteriet via solcelle eller 230V laderen. Gjør Caliraen det beholdes den funksjonen med denne koplingen.
Personlig ville jeg montert Votronic vcc 1212-30. så nære + ledningen til bodelsbatteriet og kappet/brutt den 80A ledningen som går ut fra Caliaen, og koplet som beskrevet over. For det ser ut som alt forbruk tas fra 50A sikringen på Caliaen. Går det noe forbruk på 80A ledningen mellom Caliaen og bodelsbatteriet, kan det ikke gjøres slik uten og montere rele.
Så har jag kopplat min Votronic,bara kapat + in till EBL och monterat den direkt på den kabeln,visserligen har jag ett annat typ av EBL men ingen större skillnad.
Jag har ett par meter 16kvmm kabel från DCDC till batteriet,spänningsförlusten är en tiondel (14.3V) i början, men när batteriet närmar sig fulladdat är den noll.
 
Toppen