Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hej det kan man göraDu kan istället välja en modernare laddare tex. Ctek.
Eller ännu hellre en från Victron där man kan ställa in alla variabler själv.Det bör man göra .
M.v.h. JANKRO.
Det beror helt på hur det är kopplat som orginal,inte alls säkert att det blir någon skillnad med en ny modern laddare,så det blir till att prova!Om man även vill ha enkel laddning av startbatteriet och behålla en del funktioner i kontrollpanelen är det bättre med original.
Om du ända satsar på Vicron, välj denna shunt där får du all information utan att bry dig om den inbyggda panelen.Ja säkert enklare på en del bilar än andra. Jag har just en Hobby själv och har precis bytt till en annan laddare (Victron) på den och där är det inte helt enkelt att få fart på en del funktioner på panelen med en annan laddare.
Jag lade själv ner tanken på att få fart på ett par statusdioder, voltmätaren till startbatteriet och laddningen av det.
Kände att det inte var värt arbetet med att jaga fram eventuella kopplingsscheman på originalladdaren, EBL och panelen som kanske ger en lite ledtrådar på hur man sen kan labba och koppla om det . Man vill ju heller inte bränna något annat.
Skall man lämna in det för att någon annan skall koppla om allt blir det troligen även mycket billigare att bara köpa en ny dyr originalladdare och bara plugga i.