• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja säkert enklare på en del bilar än andra. Jag har just en Hobby själv och har precis bytt till en annan laddare (Victron) på den och där är det inte helt enkelt att få fart på en del funktioner på panelen med en annan laddare.
Jag lade själv ner tanken på att få fart på ett par statusdioder, voltmätaren till startbatteriet och laddningen av det.
Kände att det inte var värt arbetet med att jaga fram eventuella kopplingsscheman på originalladdaren, EBL och panelen som kanske ger en lite ledtrådar på hur man sen kan labba och koppla om det :) . Man vill ju heller inte bränna något annat.
Skall man lämna in det för att någon annan skall koppla om allt blir det troligen även mycket billigare att bara köpa en ny dyr originalladdare och bara plugga i.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja säkert enklare på en del bilar än andra. Jag har just en Hobby själv och har precis bytt till en annan laddare (Victron) på den och där är det inte helt enkelt att få fart på en del funktioner på panelen med en annan laddare.
Jag lade själv ner tanken på att få fart på ett par statusdioder, voltmätaren till startbatteriet och laddningen av det.
Kände att det inte var värt arbetet med att jaga fram eventuella kopplingsscheman på originalladdaren, EBL och panelen som kanske ger en lite ledtrådar på hur man sen kan labba och koppla om det :) . Man vill ju heller inte bränna något annat.
Skall man lämna in det för att någon annan skall koppla om allt blir det troligen även mycket billigare att bara köpa en ny dyr originalladdare och bara plugga i.
Om du ända satsar på Vicron, välj denna shunt där får du all information utan att bry dig om den inbyggda panelen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade en liknande laddare i min förra HB.
Den var trasig så jag hivade ut den (vägde några kilo), mätte och testade var alla kablar gick till och byggde en enkel EBL med ingång för separat laddare. Där anslöts sedan en 10A elektronisk laddare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen