• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar inte bodelsbatteri när kylskåpet är på

Git & Micke

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022
Har ett problem med min Carthago I51 -08. När jag kör utan att kylskåpet är på funkar laddningen av bodelsbatterierna perfekt samt allt som skall funka näs man startar bilden, parabolen går ner, larmet går när intr fotsteget är inne osv. Men när jag startar kylskåpet på autoläget funkar inget av detta längre. Någon som har någon lösning?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Laddar inte bodelsbatteri när kylskåpet är på

Gokväll

Hade samma problem på vår I 51-11 när den var ny.
Killarna hos BiÖ kämpade tappert med problemet, bytte generator, mätte laddspänning o la ner många timmars felsökning. Vi lämnade in bilen fyra gånger under ett par månader innan man löste problemet.
Det visade sig att det var spänningsfall i matarkabeln mellan generator o startbatteriet. Kabeln byttes till en med större kabelaria, o problemet var löst.

Du får dessutom väldigt dålig bodelsladdning, på vår bil var det så illa att bilen tog ström från bodelsbatterierna under körning.

Symtomen var identiska med dom du har,dvs vid högt strömuttag räcker inte strömmen till vilket leder till att ingen D+ signal tillverkas av elektroniken vilket ska ske när spänningen överskrider ett visst värde.( Jomen, på dagens moderna bilar tar man inte ut D+från generatorn, utan man låter elektroniken "tillverka"denna signal. det är ju denna signalström som styr trappan, parabolen etc.

Tipset är att ta ett snack med Jesper på chassieverkstan hos BiÖ, han kommer sannolikt ihåg våran bil som han la många timmar på

Lycka till o Hejs

Claes 105
 

Git & Micke

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022
Sv: Laddar inte bodelsbatteri när kylskåpet är på

Gokväll

Hade samma problem på vår I 51-11 när den var ny.
Killarna hos BiÖ kämpade tappert med problemet, bytte generator, mätte laddspänning o la ner många timmars felsökning. Vi lämnade in bilen fyra gånger under ett par månader innan man löste problemet.
Det visade sig att det var spänningsfall i matarkabeln mellan generator o startbatteriet. Kabeln byttes till en med större kabelaria, o problemet var löst.

Du får dessutom väldigt dålig bodelsladdning, på vår bil var det så illa att bilen tog ström från bodelsbatterierna under körning.

Symtomen var identiska med dom du har,dvs vid högt strömuttag räcker inte strömmen till vilket leder till att ingen D+ signal tillverkas av elektroniken vilket ska ske när spänningen överskrider ett visst värde.( Jomen, på dagens moderna bilar tar man inte ut D+från generatorn, utan man låter elektroniken "tillverka"denna signal. det är ju denna signalström som styr trappan, parabolen etc.

Tipset är att ta ett snack med Jesper på chassieverkstan hos BiÖ, han kommer sannolikt ihåg våran bil som han la många timmar på

Lycka till o Hejs

Claes 105

Tusen tack för tippset, skall ringa Jesper i morgon

Med vänlig hälsning, Mikael
 
Toppen