• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar era solpaneler även startbatteriet?

Saxman

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
Jag har nyligen bytt husbil och denna har solpanel på taket.

Har inte haft solpanel tidigare, men denna verkar bara ladda bodelsbatteriet, inte startbatteriet!
Enligt kopplingsschemat på elektroblocket tycker jag det verkar som att solpanelen även skall ladda startbatteriet, åtminstonde vid avstängd motor.

Ni som har erfarenhet av solpaneler - laddas ert startbatteriet även av solpanelen ?

Har ännu inte hunnit kontroller så att solpanelens laddregulator är inkopplad i avsett kontakt på elektroblocket.
 

Action

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
19530
Medlemskap
2024
Hittade en omkopplare på Kjell & Co som förmodligen kan fungera (12V/20A). Jag har köpt ett paket med en solpanel NDS 180W Blacksolar och en MPPT-regulator Suncontrol SC300M och tänkte att det ska väl inte vara så svårt att sätta på plats. Har ägnat mycket tid för planering av snygg kabeldragning från tak till bodelsbatteri som är placerat under passagerarstolen. So far so good. Placering av regulatorn är nästa utmaning, den bör ju sitta så nära batteriet som möjligt, förutom placeringen av regulatorn så blev jag ställd på inkopplingen av panelen till den. Regulatorn har anslutning för två paneler och i beskrivningen står det att det är möjligt att montera en enda panel på PF1 förutsatt att den andra kanalen PF2 är kortsluten eller kombinerad med PF1. Kan någon förklara hur man gör? Ska man splitta signalen från panelen eller ska man koppla en minuskabel till PF2?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej Stig, jag håller på och installera en solpanel och regulator på vår bil och tycker din lösning med en treläges omkastare låter smart. Jag förmodar att Läge -0 fungerar som strömbrytare mellan solpanel och batteri. Var kan man köpa den? Har du möjlighet att visa bild på montaget?
Hls/Håkan

Hej
Här kommer en bild, jag håller just på med ett batteribyte så flera kablar är inte varken längjusterade eller uppfästa (därav rörigheten)
20200515_143145.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Den här borde fungera och enkel inkoppling så kan man glömma alla strömbrytare, inkopplingen som visas borde dock skiftas så att startbatteriet blir förbrukningsbatteri.


På min gamla bil finns det ett mekanskt relä styrd av någon simpel elektronik och en knapp på instrument panelen kopplar dom manuellt parallellt så bobatteriet laddar startbatteriet vilket räddat mej ibland.
 
F

F.d. 22252

Guest
Knappast lampsladd eller så är alla tampar ihopkopplade 3x1 kvmm = 3kvmm.
Den omkopplaren skulle ju lätt kunna bytas mot biltemas skiljerelä sen kan man i princip glömma bort allting.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Som Wizard skrev i inlägg #24, Votrinics MPPT regulatorer löser problemet på ett enkelt och bekvämt sätt med en utgång för laddning av startbatteriet. Kopplas direkt från regulatorn till startbatteriet med lämplig kabel och en 5A säkring. En bekymmersfri lösning särskilt om man står parkerad länge utan 230V.

VOTRONIC - Charging Controllers
 
F

F.d. 22252

Guest
5 A säkring !!
Det kan ju knappast fungera även om det är små spänningskillnader så är strömmarna stora.
Ni får ursäkta men elläran är inte särskillt aktuell i den här tråden känns mera som hellre kopplat hälften brunnet.
Inser att mina 30år som lärare i nämnda ämne och ytterligare en massa år med elektronik är värdelöst det poppar upp en massa doningar hit och dit som ingen riktigt begriper sej på. Elen måste kopplas i ett system inte bara hänga på en massa saker som egentligen inte förstår hur de samverkar med varandra.
Att labba med de sk elblocken dvs en låda med intelligent laddare osv. är inte bra de kretsar som finns där behöver trots skydd bara millisekunder för att gå sönder.
Kliver av goda råd nu.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
5 A säkring !!
Det kan ju knappast fungera även om det är små spänningskillnader så är strömmarna stora.

Den ström som regulatorn levererar till startbatteriet är 1A för underhållsladdning.

Two Battery Charging Ports: Automatic charging of the main supply board battery (BOARD I), as well as support charging and trickle charging (max. 1 A) of the vehicle's starter battery (Start II) with overcharge protection.

bild1.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De vanliga Schaudt ebl brukar ladda 1-2A till startbatteriet när man är ansluten till 230V.
Det räcker bra som underhållsladdning.
Men många ebl laddar ingenting till startbatteriet, det tycker jag är en märklig lösning.

De flesta solpanels-regulatorer som har egen utgång till startbatteri brukar också ligga på 1-2A.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Har på de flesta bilar parallellkopplat bodel/startbatteri inkl. avstämt säkrat.
Bytt till en sjyst kvalitets MPPT laddare och nyttjar all bilens batterikapacitet till vid behov; inverterdrift.

Finns förmodligen fördelar med separata batteribanker, men jag har inte fått till mig den fördelen...
Jag fortsätter att koppla samman alla batterier. För info, har identiska batterier!
2x90Ah /bodel, 1x90Ah "startbatteri".
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har på de flesta bilar parallellkopplat bodel/startbatteri inkl. avstämt säkrat.
Bytt till en sjyst kvalitets MPPT laddare och nyttjar all bilens batterikapacitet till vid behov; inverterdrift.

Finns förmodligen fördelar med separata batteribanker, men jag har inte fått till mig den fördelen...
Jag fortsätter att koppla samman alla batterier. För info, har identiska batterier!
2x90Ah /bodel, 1x90Ah "startbatteri".

Här får man se upp då det olika typer av batterier, Startbatteri/förbrukarbatteri som har stora skillnadnader i egenskaper och kapacitet.
Nu verkar du ha förbrukarbatterier överallt, men det är ovanligt.
Ett bly/syra batteri av start-typ tar skada ifall man förbrukar mer än 20% av kapaciteten, bra att känna till.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är den vita kabeln en vanlig lampsladd (0,75 mm2)? I så fall blir det nog ett hyfsat stort spänningsfall i den om den inte är väldigt kort.
Möjligheten att ladda startbatteriet med solpanelen kan också ordnas genom att skaffa en regulator som har uttag får detta. Ex Votronic ed.

Nej, det är definitivt ingen lampsladd det är en 4 mm2 kabel och den som laddar startbatteriet är 6 mm2
 
F

F.d. 55128

Guest
LR1218 är en äldre laddare som fungerar enligt logiken; finns det sol så skicka på ström till ström till batteribanken. Den nyare LRM 12818B är en smartare laddare som skickar på ström i olika sekvenser och tar bättre hand om batteriet.
Andra varianten är att koppla direkt till batteriet. Inte helt ovanligt att den inbyggda laddaren i EBL:en går sönder om batteribanken är "för stor" och den inbyggda laddaren får ladda konstant, i ett sånt läge kan det vara klokt att gå direkt mot batteriet från solcellsregulatorn.
 
Toppen