• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar ej

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Hej alla.
Undrar om någon vet?
Verkar som att bilbatteriet slutat ladda ??
Skulle ut med bilen i lördags , åkte till garaget och skulle starta bilen .
Det gick knappt runt och ville inte starta.
Fick koppla startkablar från personbilen , och då gick den igång direkt.
Färden gick Wänlunds fritidsvaruhus i Stäket utan att stänga av bilen .
Inhandlade ett Global 110 amp. batteri för endast 999:- (billigt tycker jag).
Åkte hem och stängde av bilen , provstartade utan problen (efter ca 1,5 mils körning).
Kan nämnas att laddningen har varit på minst 1 vecka.

Inga problem med bodels batterierna.

Så min fråga är, kan det ha gått någon säkring och vart kan dom sitta. ????

Vi även berätta att jag idag har inhandlat en laddare CTEK MULTI XS 25000
Som jag kopplat in på det gamla batteriet och kör rekond program.
Hoppas på lite bättre fart i batteriet.
Verkar vara en grym laddare :)

Bilen är en Dethleffs A-5830 -98 tror jag
 
Senast ändrad:
F

F.d. 57320

Guest
Hej jag har en sådan laddare.
Men när jag pluggar in min laddare till husbilen så börjar det klicka och låta från boxen.
Något relä som låter?
Något tipps?
vart köper jag en ny laddare?
Eller går det fixa?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har tyvärr inget tips om vad eller varför det klickar i boxen.
Det är knappast någon idé tyvärr att köpa en ny så gammal laddare (om det ens går att få tag i, och om det går så är den säkert dyr fast den är totalt ointelligent och inte behandlar batterierna på rätt sätt).
Eftersom elboxen inte innehåller mer än några reläer och kontakter till mätarna m.m. så är det bättre att skrota allt utom funktionen till mätarna, köpa en eller två nya laddare typ Ctek för laddning av bo och startbatteriet och några nya reläer för styrning av laddning utan eller med motorn igång och generatorladdning (skiljerelä) samt kylskåp m.m. .............

Jag förstår att det låter rörigt och jättesvårt beroende på hur mycket man kan om el och reläer m.m. men jag ville nog mest visa att laga det gamla enkla på en äldre husbil blir dyrt och är inte värt besväret även om man kan få tag på rätt delar.

Men en gyllene medelväg på äldre bilar är oftast att koppla bort och skruva bort originalladdaren (det är inte alltid som den är helt fristående och fysiskt går att skruva bort) men helt elektriskt bortkopplad skall den vara, både på matning 230V och 12V laddsidan.
Sedan köper man en ny elektronisk laddare typ Ctek eller liknande på kanske 15Amp. eller mer och kopplar in i stället för den gamla.
Lite beroende på inbyggda originalfunktioner i boxen så kan man även köpa en liten laddare på bara några Amp. för direkt underhållsladdning av startbatteriet så behövs inte någon omkopplingsfunktion för laddning mellan bo och startbatteriet.

Åter lite rörigt kanske :confused:, men kort sagt, köp en modern laddare som ersättning för den gamla.

Ps. du hann före med ett inlägg under tiden jag skrev och svarade i tel. Men vidhåller ändå, köp modernare grejer och koppla in.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej jag har en sådan laddare.
Men när jag pluggar in min laddare till husbilen så börjar det klicka och låta från boxen.
Något relä som låter?
Något tipps?
vart köper jag en ny laddare?
Eller går det fixa?

Om det är när du står ansluten till 230V som det klickar kan det vara att du har ett spänningsfall ifrån uttaget, kolla vilken spänning du har på 230V i bilen när laddaren och kylskåpet går.
 
Senast ändrad:
Toppen