• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag tog mig en funderare på detta med molntjänster och uppladdning. Jag blir dock lite osäker på om jag räknar rätt eller om jag är helt ute och cyklar.

Jag räknade så här för en hårddisk med 1 TB bilder:

Uppladdningshastigheten för min internetanslutning uppges till 12 Mbit/s.

1 TB = 1024 GB = 1024*1024 GB = 1048576 MB = 1048576 * 8 = 8388608 Mbit

8388608 Mbit / 12mBit/s = 699050 s = 11650 m = 194 h = 8 dagar

Om min beräkning stämmer och jag inte gjort någon tankemaja så skulle det alltså ta åtta dagar att ladda upp 1 TB data till molnet om det inte sker några som helst avbrott och att nätleverantören håller vad de lovar?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

Det är möjligt att jag också gör en tankevurpa men var kommer 8:an som du multiplicerar 1048576 med ifrån ?

Mvh / Roland
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

1 Byte (B) består av 8 bitar (b). Datamängden på disken räknas i Byte medan överföringshastigheten mäts i bitar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

" Om min beräkning stämmer och jag inte gjort någon tankemaja så skulle det alltså ta åtta dagar att ladda upp 1 TB data till molnet om det inte sker några som helst avbrott och att nätleverantören håller vad de lovar? "

I teorin är det rätt, men i verkligheten så kommer mer data skickas fram och tillbaka mellan avsändare och mottagare p.g.a. all data delas upp i småpaket med en verifieringskod och minsta fel i ett datapaket betyder att samma paket måste sändas om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paket_(nätverk)

Överföringshastighet med datapaket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Överföringshastighet

Så i verkligheten kommer det ta mer tid även om man har max överföringshastighet, mer troligt är att man aldrig får max hastighet på sin uppkoppling.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

Det är nog så illa. för mig tar det teoretiskt dryga 20timmar för 1TB


Bandbredden är viktig när det är så här stora volymer men du skickar väl bara upp allt en gång, sedan blir det väl små poster.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

Oftast så finns det begränsning i hur fort mottagaren kan ta emot all data. Skickade 100gB till Google foto i helgen och det tog över 2 dygn. Snittade då ca 20mb/s om jag räknar rätt. Har 100/100mb förbindelse.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

Precis. Jag har testat ett antal molnlösningar. Provade t.ex. Crashplan som beräknar tiden för uppladdning beroende på mängd, kapacitet, hastighet o.s.v. 2 Tb skulle ta drygt 6 månader vid anslutning utan avbrott och då har jag ca 100 Mb/s upp enligt bredbandskollen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ladda upp till molnet - räknar jag rätt?

Det blandas friskt här :)
Det är stor skillnad på mb, mB, Mb och MB! Även gb, gB och GB, även om det är den senare som brukar vara rätt.
Oftast kan man förstå vad som menas men när det gäller datahastighet kan det vara förvillande om man inte skriver rätt.
 
Toppen