F
F.d. 50506
Guest
Hej,
Ska upp till Jämtland nu i mars och fricampa en vecka med min Volkswagen T5 Multivan. Håller just nu på att fixa husbatteri (LiFeYPO4) med BMS och förbereder för solceller till sommaren etc.
Min T5:a har elektriska dörrar som drar ström varje gång de öppnas och stängs, samt att det finns lite lampor (glödlampor, ej LED) som belyser insteget i bilen ett antal minuter efter varje öppning. Dessutom har bagageluckan en motor som drar igen vid stängning.
Har tidigare hänt vid enstaka tillfälle att denna motor "hängt" sig och stått på en hel natt och då laddat ur startbatteriet.
Allt detta i kombination med många minusgrader gör att jag är lite orolig att få startproblem när jag står ute i skogen eller fjället. Därför funderar jag på att använda en LTC3780 DC-DC omvandlare som har stöd för att ställa in både CC (constant current) och CV (constant voltage), för att ladda startbatteriet från mitt husbatteri (100 Ah LiFeYPO4 => motsvarar 200 Ah blybatteri gällande hur mycket ström jag kan plocka ur utan att skada det).
Min tanke är att ställa in CC på kanske 2A, och sen spänningen till 13.7V (2.28*6). Vad tror ni om det?
Tanken är att ha igång den när vi befinner oss i T5:an, men att ej ha igång den annars. Finns det andra förslag på spänning än 13.7V?
Och vad är högsta spänning man kan mata startbatteriet med om man vill gardera sig mot att man eventuellt skulle glömma den igång några dygn? Dvs högsta spänning som ej förstör startbatteriet om det skulle glömmas igång.
Är medveten om att en riktig blybatteriladdare laddar i flera steg, och min laddning ovan kan snarast beskrivas som någon slags floatcharge om jag förstått det rätt. Har en en 230V blybatteriladdare som har flera olika laddsteg som jag kan använda före och efter campingturen för att motionera batteriet.
Ser ni några problem med mitt upplägg?
Alla tankar och god råd mottages tacksamt!
Ska upp till Jämtland nu i mars och fricampa en vecka med min Volkswagen T5 Multivan. Håller just nu på att fixa husbatteri (LiFeYPO4) med BMS och förbereder för solceller till sommaren etc.
Min T5:a har elektriska dörrar som drar ström varje gång de öppnas och stängs, samt att det finns lite lampor (glödlampor, ej LED) som belyser insteget i bilen ett antal minuter efter varje öppning. Dessutom har bagageluckan en motor som drar igen vid stängning.
Har tidigare hänt vid enstaka tillfälle att denna motor "hängt" sig och stått på en hel natt och då laddat ur startbatteriet.
Allt detta i kombination med många minusgrader gör att jag är lite orolig att få startproblem när jag står ute i skogen eller fjället. Därför funderar jag på att använda en LTC3780 DC-DC omvandlare som har stöd för att ställa in både CC (constant current) och CV (constant voltage), för att ladda startbatteriet från mitt husbatteri (100 Ah LiFeYPO4 => motsvarar 200 Ah blybatteri gällande hur mycket ström jag kan plocka ur utan att skada det).
Min tanke är att ställa in CC på kanske 2A, och sen spänningen till 13.7V (2.28*6). Vad tror ni om det?
Tanken är att ha igång den när vi befinner oss i T5:an, men att ej ha igång den annars. Finns det andra förslag på spänning än 13.7V?
Och vad är högsta spänning man kan mata startbatteriet med om man vill gardera sig mot att man eventuellt skulle glömma den igång några dygn? Dvs högsta spänning som ej förstör startbatteriet om det skulle glömmas igång.
Är medveten om att en riktig blybatteriladdare laddar i flera steg, och min laddning ovan kan snarast beskrivas som någon slags floatcharge om jag förstått det rätt. Har en en 230V blybatteriladdare som har flera olika laddsteg som jag kan använda före och efter campingturen för att motionera batteriet.
Ser ni några problem med mitt upplägg?
Alla tankar och god råd mottages tacksamt!