• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem ladda startbatteri utan att öppna motorhuv

AniaRF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Haninge
Hej
Vi har misskött detta med laddning av startbatteri vintertid och bilen startar nu inte. Konstigt, eftersom startbatteri är ny och bilen har stått bara en och halv månad.
Vet inte om det var kyla eller annat som dragit strömmen från batteriet. Bodelsbatteri är fulladdad från solceller.

Jag kan inte öppna motorhuv heller då vajern eller något annat har tydligen frusit så det sitter fast..
Kan jag ladda batteri med extern laddare direkt på batteri i bilen? Den sitter nog i golvluckan framför förarstolen. Måste jag koppla bort något sp att jag inte förstör andra instrument i bilen?
Kan som sagt ingenting om det, försöker lära mig...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kan prova att ladda med max 2-3 A genom sigarettändaruttaget.
Det kommer naturligtvis att ta en bra stund, men brukar fungera.
(beroende på hur uttaget är kopplat.)

Jag kanske missförståod din fråga, kommer du åt batteriet bortse från ovanstående.

Ja du kan ladda med extern laddare direkt på chassibatteriet.
 

AniaRF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Haninge
Ja, jag var ute efter att kunna ladda direkt på batteriet som sitter under golvet. Jag kommer nog åt den. Eller rättare sagt är jag tvungen att komma åt den då motorhuven inte går att öppna :(
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
471
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
I vår manual står att man skall frikoppla batteriet innan laddning med extern laddare.
Och det fungerar utmärkt att göra så i ditt fall, då du med lätthet kommer åt det.

Att ladda på anslutningsblecken under motorhuven, blir egentligen samma sak som att sätta batteriladdarklämmorna direkt på batteripolerna utan att plocka bort anslutningskablarna till bilen.

Mvh Peter
 
Senast ändrad:

AniaRF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Haninge
I vår manual står att man skall frikoppla batteriet innan laddning med extern laddare.
Och det fungerar utmärkt att göra så i ditt fall, då du med lätthet kommer åt det.

Att ladda på anslutningsblecken under motorhuven, blir egentligen samma sak som att sätta batteriladdarklämmorna direkt på batteripolerna utan att plocka bort anslutningskablarna till bilen.

Mvh Peter
Tack! Jag ska absolut frikoppla det innan, känns tryggare. Hoppas jag går åt den bara där framför förarstolen.
Och hoppas att vajerns släpper när vädret blir mildare...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack! Jag ska absolut frikoppla det innan, känns tryggare. Hoppas jag går åt den bara där framför förarstolen.
Och hoppas att vajerns släpper när vädret blir mildare...

Du skriver att husbilen inte startar, kan du se spänningen i startbatteriet, hur som helst är den nog farligt låg för permanenta skador på batteriet.
Se till att få igång laddningen snarast för att få stopp på sulfateringen, ladda sen i minst 1 dygn.
Mät sen vilospänningen efter avslutad laddning, låt batteriet vila i någon timme innan mätning, den ska 12,7V eller högre.

PS. "moderna" bilar klarar bara några veckor att stå oanvända utan laddning av batteriet, så koppla antingen ur batterier vid längre stillestånd, eller ordna med underhållsladdning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.910
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I vår manual står att man skall frikoppla batteriet innan laddning med extern laddare.
Och det fungerar utmärkt att göra så i ditt fall, då du med lätthet kommer åt det.

Att ladda på anslutningsblecken under motorhuven, blir egentligen samma sak som att sätta batteriladdarklämmorna direkt på batteripolerna utan att plocka bort anslutningskablarna till bilen.
Mvh Peter
Vad menas med att frikoppla batteriet och varför behövs det?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har du en modern laddare typ Ctek så kan du koppla den direkt på bilens batteri utan att koppla ifrån kablarna.
Som PeterK säger ta som vana att koppla bort minuspolen på startbatteriet om ni inte ska använda bilen på någon månad och du inte har möjlighet till underhållsladdning.
I 15 års tid har vi ställt in husbilarna på vintern, lossat minuskablarna på bil + bodelsbatteriet och på våren kopplat på kablarna och kört ut. Är batterierna fräscha klarar de lätt en vinter utan underhållsladdning om de är bortkopplade.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.820
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du kan prova att ladda med max 2-3 A genom sigarettändaruttaget.
Det kommer naturligtvis att ta en bra stund, men brukar fungera.
(beroende på hur uttaget är kopplat.)

Jag kanske missförståod din fråga, kommer du åt batteriet bortse från ovanstående.

Ja du kan ladda med extern laddare direkt på chassibatteriet.
På min Fiat ducato 3.0L 2008 så bryts strömmen till dom 2 ciggpropparna när tändningen slås av. Så tyvärr kan jag inte ladda den vägen.

Men på min Volvo kan jag ladda i uttaget i bagaget.
 
Toppen