• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda lithium med bilgeneratorn, varning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har lagt upp denna film i tidigare litiumtråd,kylning av generatorn är viktigt och att begränsa laddningen,grova kablar direkt in i batterierna ger för bra laddning med hög värme som följd.
I installationer i båtar monterar man ofta en styrenhet till generatorn där du kan ställa max Amp under laddning samt separat kylfläkt som blåser på generatorn,detta bara som ett exempel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns ju en utväxling mellan motorns remskiva och generatorn på uppskattningsvis minst 1:3.
Tomgång på 800 rpm ger då en generatorhastighet på 2400 rpm och skulle då vara utom fara.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Jag har lagt upp denna film i tidigare litiumtråd,kylning av generatorn är viktigt och att begränsa laddningen,grova kablar direkt in i batterierna ger för bra laddning med hög värme som följd.
I installationer i båtar monterar man ofta en styrenhet till generatorn där du kan ställa max Amp under laddning samt separat kylfläkt som blåser på generatorn,detta bara som ett exempel.
Ska vi tolka det som att det är inte bara ”plug and play”, samt om man nu har en ny bil för dyra pengar behöver ”bygga om”... låter inte roligt. Vore skillnad om bilen vore lite äldre Och man var sugen på att uppgradera.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Den filmen visar en generator på 70ah som laddar över 80ah. Dagens bilar har generatoter på 120ah och mer. Sen sitter det ju ett start batteri i mellan oxå som fungerar en extra bank vid laddning. Visserligen tar litium emot mycket laddström, så det skadar inte med en typ ladd booster. Dels jämnare laddning. även som ett laddrelä
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det skal ikke mange meter kabel til før en får kraftig naturlig begrensning i ladehastigheten. Kablingen fra bilbatteri til EBL og videre til bobatteri er dimensjonert ut i fra hva blybatteri kan ta i mot (med litt margin).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tja, på min Flair økte ladestrømmen fra maks 35A til 80A og over lengre tid da jeg monterte LFP pakken. Med Gel pakken så varte de 35A kun noen få minutter før det fallt til under 20A, med LFP lå det noe lengre tett under 80A og sank etter det sakte ned til omlag 90% fullt batteri og ladestrømmen raste nedover til nesten null fra rundt 50A i løpet av minutter. Beregnet slutt ladningen ved 95% SOC.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror att det att man alltid snabbt har ett fulladdat batteri är den stora vinsten med lithium. Även om man har dubbla mängden ah i blybatterier blir ju den långsammare laddningen kanske i praktiken att de aldrig är fullt laddade. I beskrivningen till mitt sk. startbatteri så handlar det om max 8 A i laddningsström då fattar ju vem som helst att bilen måste vara lättstartad om man kör små körningar.
Men jag är lite tveksam till säkerheten det är ju enorma effekter som kan utvecklas eftersom Ri är så otroligt liten.Att använda kablar som förkopplingsmotstånd för att minska max ström är att gå tillbaka i tiden, med modern teknik kan man ju elektroniskt reglera laddströmmen.
Men dessa batterier har ju möjligjort en massa saker som inte skulle finnas annars, har ju upplevt det mest som modellflygare där man på ett enkelt sätt kunde få ett flygplan att stiga helt vertikalt bara att släppa det som en ballong.
Att bara byta rakt av kan ju betyda en ökad belastning på generator drivande remmar kablage. Jag tycker att den spänning som finns i moderna bilar skulle vara mycket högre t.ex 48v som i en del elcyklar. Det skulle fortfarande inte vara farligt för beröring men 25% av strömmen mindre spänningsfall Startmotor och generator borde kunna göras mindre Startmotorn i en bil med kol är en mycket gammal teknik en modern konstruktion med frekvenstyrd synkronmotor skulle dra mindre ström lättare och starkare. Eller varför inte ta steget fullt ut och göra startmotorn och generatorn i en enhet det är ju trots allt bara två sidor av samma mynt .Vore bättre att utveckla bilen på det sättet än att bocka plåt på olika sätt för att om möjligt blidka det estetiska. Fanns ju redan på 50-talet 70år sedan.
Varför ska folk som vill ha en bra bil vara tvungen att ändra på den byta batterier lampor rostskydd osv. Man skulle kunna göra en bil så oändligt mycket bättre redan från början.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Jag tycker att den spänning som finns i moderna bilar skulle vara mycket högre t.ex 48v som i en del elcyklar. .....

Eller varför inte ta steget fullt ut och göra startmotorn och generatorn i en enhet det är ju trots allt bara två sidor av samma mynt .

Både 48V system och kombinerad starmotor/generator används redan i en del nya bilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De første moderne generatorer med 3-fas, dioder og slepering for rotor tålte ikke å gå uten batteri tilkoblet :D Regulatoren den gangen klarte ikke å hindre eskalering av spenning til diodene brant over. Med rett feedback og optimal regulering av strøm til rotor kan både denne eskaleringen og for høy temperatur korrigeres. Slik basiskonstruksjonen er så er det magnetfeltet fra rotor som styrer det hele og dette igjen er laget av strøm gjennom viklingene i rotoren, med unntak av en veldig liten restmagnetisme i jernkjernen.

Og ja forskjellen på dagens generator og en 3-fas motor er veldig liten, diodene med kontroller og ESP kontrolleren. Dette kan enkelt kombineres, og viklingene i rotor kan erstattes av permanent magnet selv om det overfører hele reguleringen til en kontroller utenfor selve motorgenerator enheten.

Det er interesant at Tesla har så effektiv regenerering/motorbrems med sine induksjonsmotorer som er uten permanentmagnet og sleperinger for rotor. Dette åpner for vedlikeholdsfrie motorgeneratorer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen