• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

F

F.d. 55348

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Visst, den kan du använda. Räkna samman bara hur mycket effekt du vill kunna "plocka ut" samtidigt så det räcker med 300W. Men för laddning av det du skriver räcker den nog gott.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Vi har valt en Kensington-laddare som kan användas både på 220 V och 12 V.
Laddaren valdes främst för att ha en säker strömförsörjning till datorn. Den är omställningsbar och kan även användas till andra behov. Kan köpas hos Dustin KENSINGTON UNIVERSAL AC/DC/USB ADAPTER 90W - Laddar lösningar för notebooks med mera och kostar 1 120 kr. Fick tipset av Teknik Lasse på denna utmärkta laddare.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Visst, den kan du använda. Räkna samman bara hur mycket effekt du vill kunna "plocka ut" samtidigt så det räcker med 300W. Men för laddning av det du skriver räcker den nog gott.

Använd bara denna grej när problemen inte går att lösa på annat sätt. Det ätr bättre att
ladda datorn med att gå 12v- 19-20 v än att gå 12v-220v och sedan till 19-20volt.
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Använd bara denna grej när problemen inte går att lösa på annat sätt. Det ätr bättre att
ladda datorn med att gå 12v- 19-20 v än att gå 12v-220v och sedan till 19-20volt.
Ursäkta.... begriper inte alls vad du Sharky menar med din utläggning om laddning av dator! V v förklara för en utomordentlig novis vad menas med "gå 12v - 19-20 v än att gå 12v - 220 v och sedan......???????
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

OK, jeg får forsøke på norsk!

Det er mye mer effektivt å bruke en DC-DC omvandler fra 12V til 20V enn å bruke en inverter fra 12V til 220V og en lader fra 220V til 20V. Denne lange veien burde en ikke bruke hvis det finnes en direkte vei tilgjengelig.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hej!
Vad jag har läst i tidigare trådar i detta ämne, så är det viktigt att man köper en omformare som har en riktig sinusvåg för att inte skade känslig elektronisk utrustning, många av dessa som säljs har en modifierad sinusvåg som kan skada känslig elektronik.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 4424

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hej Roger&Lana!
Jag använder en likadan konverter som ni visade på bilden. Den fungerar utmärkt att ladda småsaker med t. ex. kamerabatterier, rakapparaten och andra små batterier. Var bara aktsam med att den drar mycket ström även i avslaget läge. Tömmer batteriet på 2 - 3 dagar, så ta ur sladden. För att ladda laptopen och även köra laptopen använder jag en Strömadapter för dator[URL="http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=924234"] (Artnr:924234)[/URL] köpt på JULA.se
För att få bättre mottagning har jag förlängt USB-kabeln c:a 2 meter så jag kan lägga surfdosan i takluckan eller på taket när vädret tillåter.
Som Knut skriver är det slöseri med energi att omvandla 220 v till 12 v och sedan till 19 v ( som laptopen fordrar) istället för att omvandla direkt från 12 v till 19 v.
Claes Oh
lson har en batteriladdare som kan köras på 12v Artikelnummer 36-2399.

Hälsn. Kalle 320
 
F

F.d. 19161

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

/.../Som Knut skriver är det slöseri med energi att omvandla 220 v till 12 v och sedan till 19 v ( som laptopen fordrar) istället för att omvandla direkt från 12 v till 19 v.
Claes Oh
lson har en batteriladdare som kan köras på 12v Artikelnummer 36-2399.

Hälsn. Kalle 320

Men det är väldigt smidigt att köra en 12->230-omvandlare när man inte hittar någon laddare som passar. Dessutom satt bodelsbatteriet så öppet under stolen på det hyrhus vi hade att det skapades en naturlig laddplats bakom stolen, för datorn.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hej,

köpte min 12v laddare till laptoppen på Kjelle (art. 44473). Obs viktigt med rätt amp. Det finns 2 modeller. Kolla på din laptop vad du behöver. I mitt fall 6A 19V. Laddaren har omställbar utspänning 15-24V. Kostar 399 kr.

Funkar bra förutom klen DC-plugg.

Kör med DC-laddare till mobilen från samma Kjell.

/ChristerP:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Då kommer här en fråga!
En sådan här 12V laddare som man kan köpa för att ladda datorn, funkar dom även för att ladda mobiltelefon och digitalkamera eller måste man då ha en annan 12v laddare för dom prylarna.
Och funkar 12v laddare för laddning av finelektronik både när man kör eller skall dom helst användas när man står still (jag tänker på sinuskurvor och allt vad det heter).

Undrar Lana (som inte kan mycket om sånt här):wub:
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

.....
Och funkar 12v laddare för laddning av finelektronik både när man kör eller skall dom helst användas när man står still (jag tänker på sinuskurvor och allt vad det heter).

Undrar Lana (som inte kan mycket om sånt här):wub:

Jag tänka sinusvåg bättre för fineletronik

WAECO mobile solutions

Waeco lite fördyrt

Köpte för två år sen Koekraf 300W/600W ~ 1300 SEK incl. frakt till Sverige.

Funka bra, även med rakhyvel (när man står fri), gamla 300W kaffebryggare, mobiltelefon, dator, olika fina mätinstrument o.s.v.

Hälsningar

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hej alla därute, Emma & jag använder KENSINGTON UNIVERSAL AC/DC/USB ADAPTER 90W - Laddar lösningar för notebooks med mera till datorerna och de produkter som går att ladda via USB (det finns även en sådan utgång på produkten)

Till vår fotoutrusning där det är specialbatterier använder vi omformare från 12v till 220v. (svårt att finna en laddare på 12v som går till allt)

Till våra blixtar där det finns lösa batterier använder vi GP PowerBank smart2.
Den går på 12volt och 220v och är riktigt snabb!:)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hur gör de s.k. 12 volts laddarna för att höja spänningen till ca 20 V? Det är bara växelspänning som går att transformera upp. Det går visserligen att höja likspänningen genom en kombination av dioder och kondensatoer, men bara om strömförbrukningen inte är för stor, men det är kanske så DC-omvandlarna fungerar.

Jag har använt flera olika typer av invertrar (12VDC till 230VAC, modifierad sinus) utan problem, de kan ju användas till så mycket mer och den lilla förlusten de ger (ca 10%) är inget problem för mig
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hur gör de s.k. 12 volts laddarna för att höja spänningen till ca 20 V? Det är bara växelspänning som går att transformera upp. Det går visserligen att höja likspänningen genom en kombination av dioder och kondensatoer, men bara om strömförbrukningen inte är för stor, men det är kanske så DC-omvandlarna fungerar.

Jag har använt flera olika typer av invertrar (12VDC till 230VAC, modifierad sinus) utan problem, de kan ju användas till så mycket mer och den lilla förlusten de ger (ca 10%) är inget problem för mig

Hej, för oss är det viktigt som använder datorn mycket i jobbet, men när vi laddar batterier går det inte åt så mycket ström som när datorerna är på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hur gör de s.k. 12 volts laddarna för att höja spänningen till ca 20 V? Det är bara växelspänning som går att transformera upp. Det går visserligen att höja likspänningen genom en kombination av dioder och kondensatoer, men bara om strömförbrukningen inte är för stor, men det är kanske så DC-omvandlarna fungerar.

En DC-DC omvandlar fungerar ved switch-mode, dissa kan kopplas for högre eller lägre spänning ut en in. Tekniken er som for en växelriktare bare det at en jobbar med firkant hele tiden i en DC-DC
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Vi har en Acer 1810T och på baksidan av den står det DC rating 19V,1,58A???
Så vad för laddare kan man använda (som har rätt sinusvågor och allt det där) för att kunna ladda datorn när man inte har åtkomst till 220V?
Sen undrar jag även om alla dom 12V laddare som finns på Clas, Kjell mm. enbart kan ladda via bilens cigg uttag(dvs endast när man kör) eller om man på något sätt även kan ladda via bodelens 12V när man står still?? (våra 12V uttag i bodelen är mindre än bilens cigguttag)
Jag hoppas ni förstår vad jag menar:eek:


Undrar Lana som fortfarande inte fattar allt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Bodelens 12V går helt fint, en har 3 mulige løsninger på kontaktproblemet:
  1. En overgangskabel, adapter med plug som passer i bilen og hengekontakt av type cig.
  2. Bytte plugg på laderen - enkel jobb men kan kreve lodding.
  3. Montere ekstra 12V uttak type cig, en får aldri for mange slike uttak.
Fordelen med den lille 12V kontakten er at den er laget for 16A belastning, mens cig typen bare tåler 10A. Det finnes en del gode tips rundt montering av ekstra kontakter i en tråd som Michael Johansson skrev i forbindelse med forbedringer på sin nye bil. Han brukte runde kontakter fra Biltema til sine ekstra uttak rundt i bilen.

Utgang på ladere er alltid likestrøm, glatt eller opphakket så sinus eller ikke er uaktuellt her.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Toppen