• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda bodelsbatteriet från generatorn

Haeffner

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
28345
Medlemskap
2024
Har en 1990 Citroen C25 med Bürstner bodel. På elpanelen ovan spisen finns två små paneler vars funktion jag inte känner. Bifogar bild. Ena (hö på bilden) visar valbart bilbatteri eller bodelsbatteri eller nolläge. Funktion? Och vad är lampan till för? Till vä finns en återfjädrande tryckknapp och en symbol el mot batteri? Vilken är funktionen av dessa två knappar? Den längst t vä tänder kökslampan så den vet jag.
 

Bilagor

  • 20200217_105403.jpg
    20200217_105403.jpg
    1,9 MB · Visningar: 183

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Här ett sätt att motverka obalans i en parallellkopplad batteribank.

Visa bilaga 190452

Koppla inte som den vänstra figuren visar, ifall ni vill ha en bra balans och liknande livslängd på batterierna :)
Jag skulle verkligen vilja veta hur man tänkte då man ritade den vänstra bilden, hur i hela friden kan det undre bli överladdat?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det gör det naturligtvis inte, ironi funkar ibland inte i skrift.

Inget batteri kommer i praktiken att ta skada oavsett vilken variant som används för att koppla in det.
För i praktiken använder man så grova kablar att spänningsfallet är ovesäntligt i dom korta avstånd det är frågan om.
Laddströmmen minskar avsevärt när batterierna närmar sig laddat tillstånd.
Då kommer spänningsfallet att vara omätbart (med multimeter).

Med tex 50kvadrats kablar och en ström på 3-7A blir spänningsfallet ca 0V (1m kabel)

Allstså, batterierna blir lika mycket laddade.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det gör det naturligtvis inte, ironi funkar ibland inte i skrift.

Inget batteri kommer i praktiken att ta skada oavsett vilken variant som används för att koppla in det.
För i praktiken använder man så grova kablar att spänningsfallet är ovesäntligt i dom korta avstånd det är frågan om.
Laddströmmen minskar avsevärt när batterierna närmar sig laddat tillstånd.
Då kommer spänningsfallet att vara omätbart (med multimeter).

Med tex 50kvadrats kablar och en ström på 3-7A blir spänningsfallet ca 0V (1m kabel)

Allstså, batterierna blir lika mycket laddade.
Nu vet jag inte vad du svarade på riktigt, men det spelar inget roll vilka kablar man använder eller hur man kopplar in det hela vad avser risk för överladdning, det kan aldrig ske om laddaren och förbrukarna är anslutna till samma punkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag fattar inte hur man får till balanseringen i en bank med olika stora batterier?

Visa bilaga 190448

Seriekopplade och parallellkopplade batterier – vad är det? - Batteriladdare
Hmm, balansering kan bara ske när man har celler seriekopplade och pratade vi inte om 2 st 12V bilbatterier här eller har jag missat något.

Rörande blanda olika batterier så gäller det framförallt att det ena kan bli förstört före det andra när man tar ut ström ur batteriet, vid laddning är det rätt okej däremot så fungerar inte en smartladdare som tänkt då.
 
Toppen