• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda batterier med 230 olika tillfällen

F

F.d. 7217

Guest
Hej!
Jo, jag hade en fundering. Om jag köper 3 st batterier, likadana, låt säga 100ah. Dessa laddas via solcell och vid körning osv, dvs vanligt i husbil. Om jag då skulle bli stående en längre stund under vintern eller 2 veckor i dåligt väder (kass laddning via solcell) men har möjlighet att ladda ett av batterierna i 230 för att ladda fullt, men inte alla 3, är detta dåligt för batterierna? Hur reagerar de om 2 är laddade till 75% medan den sista är 100%.

Laddar den ur den med 100% först tills den når samma nivå som de andra två?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Ladda batterier med 230 olika tillfällen

Varför inte ladda alla tre med 230V? Blir ju bara en massa krångel med att avskilja dom andra annars. Är dom inte avskiljda kommer du per automatik ladda alla tre. Skulle du ta loss ett och ladda och sen koppla in det med dom andra två oladdade kommer du få en sån strömrusning att du kan elda upp kablarna, eller (förhoppningsvis om det finns) bränna av huvudsäkringarna mellan batterierna.
 
F

F.d. 7217

Guest
Sv: Ladda batterier med 230 olika tillfällen

Tanken var att ta bort ett och ladda, det finns logistiska problem med att ta med alla 3, och därför kan jag bara ladda ett, men eftersom jag inte vill elda upp saker får jag nog skippa denna idén.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ladda batterier med 230 olika tillfällen

Eldsvåda lär det knappast bli.

Samma sak som när man kopplar startkablar mellan en bil med urladdat batteri o en som går.
Startkablarna blir inte varma så länge du bara låter strömmen flyta från det laddade till det oladdade. Däremot kan det bli varmt när man försöker starta den döda bilen, då tar startmotorn flera hundra ampere. men det är ju en helt annan sak.

Om du bara har vettigt grova kablar mellan batterierna är det inga problem. Och säkringar??? har någon säkringar mellan batterierna i en batteribank? har man det och dom är svaga skulle så klart dessa kunna gå men det kanske i så fall är tur för då kan man anta att de är till för att säkra av mkt klena kablar.

Men har man så klena kablar så kommer man få mkt sämre laddning av batteribanken främst vid körning.

Sen är det som antyds i första frågan så att batterierna strävar efter att jämna ut sig, d.v.s. det 100% laddade batteriet kommer dela med sig till de andra 2 o du får kanske 80% i alla 3 efter en stund.
 
Toppen