• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda 12V bodelsbatteri från 24 generator

F

F.d. 24175

Guest
Hej!


Bygger en STOR husbil (med plats att lasta hästar längst bak :)

Byggs på en Scania tung lastbil med 24V elsystem.

Jag har 12V system i bodelen


Letar efter en batteriladdare jag kan mata från lastbilens generator som kan ladda mina 12V batterier medans jag kör.

Förslag????


Såg att Ctek har något som heter D250S men den klarar max 22V inspänning


Tacksam för svar.

Per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ladda 12V bodelsbatteri från 24 generator

Enklaste lösningen är att montera en 12 V-generator på motorn, för laddning av bodelsbatterierna. Då får du dessutom perfekt (och separat) reglering av laddningen av både start- och bodelsbatteri.
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Sv: Ladda 12V bodelsbatteri från 24 generator

Hej. Har du 2st 12 volts batterier laddar du dom med 24v i serie men tar ut 12v ström i paralell.
Då behöver du inga extra delar.
Lycka till
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ladda 12V bodelsbatteri från 24 generator

Hej. Har du 2st 12 volts batterier laddar du dom med 24v i serie men tar ut 12v ström i paralell.
Då behöver du inga extra delar.
Lycka till

Med denna lösning behövs någon form av serie/parallell-omkopplare (alltså en extra del, som kan vara svår att få tag i). En automatisk omkopplare kan strejka, och en manuell kan man glömma bort att slå om. I båda fallen får man 24 V in i bodelen.

Vidare får man ju, med Halles lösning, inte tillgång till 12 V under färd, eftersom batterierna under körning/laddning är seriekopplade.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ladda 12V bodelsbatteri från 24 generator

Hej. Har du 2st 12 volts batterier laddar du dom med 24v i serie men tar ut 12v ström i paralell.
Då behöver du inga extra delar.
Lycka till
Detta är en utmärkt metod att förstöra batterier på.
Jag har själv detta problemet och har monterat in en 12v generator och separerat 24/12v helt precis som Polle o Ingrid föreslog
24v endast till bilens funktion och sedan 12v till bodelen.
Tänk på att ett 24v uttag i bo-delen kan vara bra att Ex. ladda en dator med en 24/17v converter
 
Toppen