• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Ladd/batteriproblem Fiat Adria Corrales 670 sl årsmodell 2017

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Hej!
Undrar om någon på forumet kan hjälpa mig med detta bekymmer, tips kontakter eller konkreta åtgärder.
Lite fakta.
Bor centralt i Nyköping, och har bilen uppställd på en gammal industrifastighet c:a 1 mil utanför staden, utan tillgång till el från fasta nätet. I år är första året vi inte bor i bilen vintertid på sydliga breddgrader. Utöver startbatteriet har vi dubbla bodelsbatterier som kan laddas med solceller.
För att ”hålla liv” i batterierna har vi regelbundet kontrollerat batterispänningen med en bärbar voltmeter.
Bilen är utrustad med larm som är kopplat till startbatteriet. Via mobil larmas jag om batterispänningen går under ett visst värde.

Under gångna vinter har jag fått lov att ladda startbatteriet 2 gånger då spänningen har gått ner till kritisk nivå.
Laddningen har skett utanför bilen och under minst 24 timmar.

För bodelsbatterierna har vi under hela vintern hållit undan snön från solpanelen. Panelen är på c:a 300w så den brukar alstra el även vid mulet väder.
Jag har dels mätt på polerna med mätare men även noterat på regulatorn (Out Back) hur mycket spänning som finns i batterierna. Inga värden har legat under 12,5 volt.

Under hela vintern har ja inte använt mig av husbilens panel! För att inte belasta batterierna och för att voltmätarna (start respekt bodel) visar 0,3 volt fel.

Nu till det akut problemet.

Inför påställning av bilen, stängde jag igen durken över startbatteriet (slutmätt med bärbara voltmetern) för att fortsättningsvis använda mig av bordellens kontrollpanel med dess fel och brister.
När jag då slår på panel hörs en hög ”smäll” som från ett relä och vid koll på bodelsbatteriet är spänningen bara 7-8volt! Startbatteriet visar dock normalt värde. Vid mätning direkt på bodelsbatteriet ”fladdrar” värdet upp och ner.
Det som beskrevs ovan hände igår.
Idag på morgonen visade solpanelen att batterispänningen var på 13,9 volt. Samma sak hände igen när jag slog på bodelspanelen.

Min kunskap i elteknik är mycket begränsad så jag är tacksam om någon kan vägleda mig hur jag ska gå vidare.
Tackar på förhand.

Karl-Arne Johansson
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Hej!
Undrar om någon på forumet kan hjälpa mig med detta bekymmer, tips kontakter eller konkreta åtgärder.
Lite fakta.
Bor centralt i Nyköping, och har bilen uppställd på en gammal industrifastighet c:a 1 mil utanför staden, utan tillgång till el från fasta nätet. I år är första året vi inte bor i bilen vintertid på sydliga breddgrader. Utöver startbatteriet har vi dubbla bodelsbatterier som kan laddas med solceller.
För att ”hålla liv” i batterierna har vi regelbundet kontrollerat batterispänningen med en bärbar voltmeter.
Bilen är utrustad med larm som är kopplat till startbatteriet. Via mobil larmas jag om batterispänningen går under ett visst värde.

Under gångna vinter har jag fått lov att ladda startbatteriet 2 gånger då spänningen har gått ner till kritisk nivå.
Laddningen har skett utanför bilen och under minst 24 timmar.

För bodelsbatterierna har vi under hela vintern hållit undan snön från solpanelen. Panelen är på c:a 300w så den brukar alstra el även vid mulet väder.
Jag har dels mätt på polerna med mätare men även noterat på regulatorn (Out Back) hur mycket spänning som finns i batterierna. Inga värden har legat under 12,5 volt.

Under hela vintern har ja inte använt mig av husbilens panel! För att inte belasta batterierna och för att voltmätarna (start respekt bodel) visar 0,3 volt fel.

Nu till det akut problemet.

Inför påställning av bilen, stängde jag igen durken över startbatteriet (slutmätt med bärbara voltmetern) för att fortsättningsvis använda mig av bordellens kontrollpanel med dess fel och brister.
När jag då slår på panel hörs en hög ”smäll” som från ett relä och vid koll på bodelsbatteriet är spänningen bara 7-8volt! Startbatteriet visar dock normalt värde. Vid mätning direkt på bodelsbatteriet ”fladdrar” värdet upp och ner.
Det som beskrevs ovan hände igår.
Idag på morgonen visade solpanelen att batterispänningen var på 13,9 volt. Samma sak hände igen när jag slog på bodelspanelen.

Min kunskap i elteknik är mycket begränsad så jag är tacksam om någon kan vägleda mig hur jag ska gå vidare.
Tackar på förhand.

Karl-Arne Johansson
bryter du inte strömmen batterierna kopplar bort polerna annars drars el till datan på bilen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Undrar om någon på forumet kan hjälpa mig med detta bekymmer, tips kontakter eller konkreta åtgärder.
Lite fakta.
Bor centralt i Nyköping, och har bilen uppställd på en gammal industrifastighet c:a 1 mil utanför staden, utan tillgång till el från fasta nätet. I år är första året vi inte bor i bilen vintertid på sydliga breddgrader. Utöver startbatteriet har vi dubbla bodelsbatterier som kan laddas med solceller.
För att ”hålla liv” i batterierna har vi regelbundet kontrollerat batterispänningen med en bärbar voltmeter.
Bilen är utrustad med larm som är kopplat till startbatteriet. Via mobil larmas jag om batterispänningen går under ett visst värde.

Under gångna vinter har jag fått lov att ladda startbatteriet 2 gånger då spänningen har gått ner till kritisk nivå.
Laddningen har skett utanför bilen och under minst 24 timmar.

För bodelsbatterierna har vi under hela vintern hållit undan snön från solpanelen. Panelen är på c:a 300w så den brukar alstra el även vid mulet väder.
Jag har dels mätt på polerna med mätare men även noterat på regulatorn (Out Back) hur mycket spänning som finns i batterierna. Inga värden har legat under 12,5 volt.

Under hela vintern har ja inte använt mig av husbilens panel! För att inte belasta batterierna och för att voltmätarna (start respekt bodel) visar 0,3 volt fel.

Nu till det akut problemet.

Inför påställning av bilen, stängde jag igen durken över startbatteriet (slutmätt med bärbara voltmetern) för att fortsättningsvis använda mig av bordellens kontrollpanel med dess fel och brister.
När jag då slår på panel hörs en hög ”smäll” som från ett relä och vid koll på bodelsbatteriet är spänningen bara 7-8volt! Startbatteriet visar dock normalt värde. Vid mätning direkt på bodelsbatteriet ”fladdrar” värdet upp och ner.
Det som beskrevs ovan hände igår.
Idag på morgonen visade solpanelen att batterispänningen var på 13,9 volt. Samma sak hände igen när jag slog på bodelspanelen.

Min kunskap i elteknik är mycket begränsad så jag är tacksam om någon kan vägleda mig hur jag ska gå vidare.
Tackar på förhand.

Karl-Arne Johansson
Koppla från solpanelen, koppla även bort bodelsbatterierna och mät spänningen direkt på polerna, med batterierna separerade från varandra, du bör ha ungefär samma värden på båda batterierna väl över 12V om dom är hyfsat laddade
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Hej!
Undrar om någon på forumet kan hjälpa mig med detta bekymmer, tips kontakter eller konkreta åtgärder.
Lite fakta.
Bor centralt i Nyköping, och har bilen uppställd på en gammal industrifastighet c:a 1 mil utanför staden, utan tillgång till el från fasta nätet. I år är första året vi inte bor i bilen vintertid på sydliga breddgrader. Utöver startbatteriet har vi dubbla bodelsbatterier som kan laddas med solceller.
För att ”hålla liv” i batterierna har vi regelbundet kontrollerat batterispänningen med en bärbar voltmeter.
Bilen är utrustad med larm som är kopplat till startbatteriet. Via mobil larmas jag om batterispänningen går under ett visst värde.

Under gångna vinter har jag fått lov att ladda startbatteriet 2 gånger då spänningen har gått ner till kritisk nivå.
Laddningen har skett utanför bilen och under minst 24 timmar.

För bodelsbatterierna har vi under hela vintern hållit undan snön från solpanelen. Panelen är på c:a 300w så den brukar alstra el även vid mulet väder.
Jag har dels mätt på polerna med mätare men även noterat på regulatorn (Out Back) hur mycket spänning som finns i batterierna. Inga värden har legat under 12,5 volt.

Under hela vintern har ja inte använt mig av husbilens panel! För att inte belasta batterierna och för att voltmätarna (start respekt bodel) visar 0,3 volt fel.

Nu till det akut problemet.

Inför påställning av bilen, stängde jag igen durken över startbatteriet (slutmätt med bärbara voltmetern) för att fortsättningsvis använda mig av bordellens kontrollpanel med dess fel och brister.
När jag då slår på panel hörs en hög ”smäll” som från ett relä och vid koll på bodelsbatteriet är spänningen bara 7-8volt! Startbatteriet visar dock normalt värde. Vid mätning direkt på bodelsbatteriet ”fladdrar” värdet upp och ner.
Det som beskrevs ovan hände igår.
Idag på morgonen visade solpanelen att batterispänningen var på 13,9 volt. Samma sak hände igen när jag slog på bodelspanelen.

Min kunskap i elteknik är mycket begränsad så jag är tacksam om någon kan vägleda mig hur jag ska gå vidare.
Tackar på förhand.

Karl-Arne Johansson
Kan det vara eltrappsteget som gick in eller ut? Det "smäller".
 

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Koppla från solpanelen, koppla även bort bodelsbatterierna och mät spänningen direkt på polerna, med batterierna separerade från varandra, du bör ha ungefär samma värden på båda batterierna väl över 12V om dom är hyfsat laddade
Tack för ditt svar, skall göra ett belastningprov av de båda batterierna. Dröjer dock några dagar.
K-A
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.797
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
EBL har ett elektriskt relä som löser ut vid för låg spänning ca 11.5 v. Låter rätt högt när den slår ifrån. Då blir bodelen utan ström och manöverpanelen . Lösningen är då att koppla in 230 v till husbilen i 24 timmar. Då laddas batterierna vid EBL (ELEKTROBLOCK) Då borde det funka igen om du har bra batterier
 

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Tack!
Jag håller med dig, och har ställt bilen på laddning som du skriver. Kan dock konstatera att båda batterierna är dåliga/slut. Under allt testande har jag även fått bortfall av värmaren (red failure) på grund dålig spänning på batteriet.
Vad jag inte kan förstå är att båda batterierna är slut då de ”bara” är 3 år och av samma modell och fabrikat. Återstår att göra ett belastningsbesvär.
K-A
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack!
Jag håller med dig, och har ställt bilen på laddning som du skriver. Kan dock konstatera att båda batterierna är dåliga/slut. Under allt testande har jag även fått bortfall av värmaren (red failure) på grund dålig spänning på batteriet.
Vad jag inte kan förstå är att båda batterierna är slut då de ”bara” är 3 år och av samma modell och fabrikat. Återstår att göra ett belastningsbesvär.
K-A
Vilken typ/märke har du på batterierna,garanti?
Har du tömt dom helt och låtit bli att ladda på flera månader så får du nog anse dom som slut,se det som en möjlighet att byta till litium, det finns mängder med inlägg om detta på forum,räcker med ett batteri för att få samma kapacitet som din två gamla.
 

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Batterierna var/är av märket Norrack dual purpose Agm 12v 115ah inköpta av VoltPower i Tornio Finland. Inköpta 2018-05-11 resp 2018-05-25 och således nästan 3 år och garantitiden var 2 år. Att det skiljer i inköpstid beror på att till att börja med skulle det gamla batteriet på 95 ah som satt i bilen skulle vara kvar. Kompletterade med andra batteriet för att få en batteribank med 2 lika enheter och av samma fabrikat och ålder (kastade ett fullt fungerande batteri).

Slutsatsen är vi belastningsprov att batterierna var totalt slut. Varför kan man fråga sig?

Jag tycker att jag haft fullständig koll, aldrig sett att batterispänningen varit under 12 volt.

Slutsatsen blev att de gamla batterierna ersatts med två ny på 100Ah vardera och därmed är mitt problem löst.

Tack till alla som engagerat sig i mitt problem.

Karl-Arne
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Batterierna var/är av märket Norrack dual purpose Agm 12v 115ah inköpta av VoltPower i Tornio Finland. Inköpta 2018-05-11 resp 2018-05-25 och således nästan 3 år och garantitiden var 2 år. Att det skiljer i inköpstid beror på att till att börja med skulle det gamla batteriet på 95 ah som satt i bilen skulle vara kvar. Kompletterade med andra batteriet för att få en batteribank med 2 lika enheter och av samma fabrikat och ålder (kastade ett fullt fungerande batteri).

Slutsatsen är vi belastningsprov att batterierna var totalt slut. Varför kan man fråga sig?

Jag tycker att jag haft fullständig koll, aldrig sett att batterispänningen varit under 12 volt.

Slutsatsen blev att de gamla batterierna ersatts med två ny på 100Ah vardera och därmed är mitt problem löst.

Tack till alla som engagerat sig i mitt problem.

Karl-Arne
Här är en liten vägledning om batterier. Behöver inte vara under 12v för att vara slut
 

Bilagor

  • Vilospänning batteri.jpeg
    Vilospänning batteri.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 16

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är ju riktigt tråkigt att batterier inte håller mer än 3 år ? nu har jag ingen erfarenhet av ovan nämnda märke men tycker ändå det är dåligt ? sen vet jag att visst man kan köra slut på vad som helst på ingen tid alls genom oaktsamhet osv men det är det ju inte fråga om här !
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en till sak att som kan påverka livslängden av ett batteri.
Hur länge har det stått på hyllan i butiken eller i lagret.
Har det underhållits, laddats under tiden.
Med en multimeter i fickan när man ska inhandla ett nytt batteri kan löna sig på sikt. Man kan jämföra flera batterier av samma märke, då får man ett hum om hur de är.
Det har skrivits om det förut.

Frågan är om det finns tillverkningsdatum på ett batteri. Det borde finnas som med mycket annat. Någon som vet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är (oftast) inte åldern som sätter gonatt på ett bobatteri, utan antal cykler (urladdning->uppladdning)
samt hur djupt man urladdar, man prukar råda om att inte uradda mer än 50% för att få ut fler cykler.
Ett AGM dual purpose borde klara ca. 300st cykler ifall man bryter urladdningen vid 50%, detta kan ta från ca. 1år -> många år.
 
Toppen