Hej!
Undrar om någon på forumet kan hjälpa mig med detta bekymmer, tips kontakter eller konkreta åtgärder.
Lite fakta.
Bor centralt i Nyköping, och har bilen uppställd på en gammal industrifastighet c:a 1 mil utanför staden, utan tillgång till el från fasta nätet. I år är första året vi inte bor i bilen vintertid på sydliga breddgrader. Utöver startbatteriet har vi dubbla bodelsbatterier som kan laddas med solceller.
För att ”hålla liv” i batterierna har vi regelbundet kontrollerat batterispänningen med en bärbar voltmeter.
Bilen är utrustad med larm som är kopplat till startbatteriet. Via mobil larmas jag om batterispänningen går under ett visst värde.
Under gångna vinter har jag fått lov att ladda startbatteriet 2 gånger då spänningen har gått ner till kritisk nivå.
Laddningen har skett utanför bilen och under minst 24 timmar.
För bodelsbatterierna har vi under hela vintern hållit undan snön från solpanelen. Panelen är på c:a 300w så den brukar alstra el även vid mulet väder.
Jag har dels mätt på polerna med mätare men även noterat på regulatorn (Out Back) hur mycket spänning som finns i batterierna. Inga värden har legat under 12,5 volt.
Under hela vintern har ja inte använt mig av husbilens panel! För att inte belasta batterierna och för att voltmätarna (start respekt bodel) visar 0,3 volt fel.
Nu till det akut problemet.
Inför påställning av bilen, stängde jag igen durken över startbatteriet (slutmätt med bärbara voltmetern) för att fortsättningsvis använda mig av bordellens kontrollpanel med dess fel och brister.
När jag då slår på panel hörs en hög ”smäll” som från ett relä och vid koll på bodelsbatteriet är spänningen bara 7-8volt! Startbatteriet visar dock normalt värde. Vid mätning direkt på bodelsbatteriet ”fladdrar” värdet upp och ner.
Det som beskrevs ovan hände igår.
Idag på morgonen visade solpanelen att batterispänningen var på 13,9 volt. Samma sak hände igen när jag slog på bodelspanelen.
Min kunskap i elteknik är mycket begränsad så jag är tacksam om någon kan vägleda mig hur jag ska gå vidare.
Tackar på förhand.
Karl-Arne Johansson
Undrar om någon på forumet kan hjälpa mig med detta bekymmer, tips kontakter eller konkreta åtgärder.
Lite fakta.
Bor centralt i Nyköping, och har bilen uppställd på en gammal industrifastighet c:a 1 mil utanför staden, utan tillgång till el från fasta nätet. I år är första året vi inte bor i bilen vintertid på sydliga breddgrader. Utöver startbatteriet har vi dubbla bodelsbatterier som kan laddas med solceller.
För att ”hålla liv” i batterierna har vi regelbundet kontrollerat batterispänningen med en bärbar voltmeter.
Bilen är utrustad med larm som är kopplat till startbatteriet. Via mobil larmas jag om batterispänningen går under ett visst värde.
Under gångna vinter har jag fått lov att ladda startbatteriet 2 gånger då spänningen har gått ner till kritisk nivå.
Laddningen har skett utanför bilen och under minst 24 timmar.
För bodelsbatterierna har vi under hela vintern hållit undan snön från solpanelen. Panelen är på c:a 300w så den brukar alstra el även vid mulet väder.
Jag har dels mätt på polerna med mätare men även noterat på regulatorn (Out Back) hur mycket spänning som finns i batterierna. Inga värden har legat under 12,5 volt.
Under hela vintern har ja inte använt mig av husbilens panel! För att inte belasta batterierna och för att voltmätarna (start respekt bodel) visar 0,3 volt fel.
Nu till det akut problemet.
Inför påställning av bilen, stängde jag igen durken över startbatteriet (slutmätt med bärbara voltmetern) för att fortsättningsvis använda mig av bordellens kontrollpanel med dess fel och brister.
När jag då slår på panel hörs en hög ”smäll” som från ett relä och vid koll på bodelsbatteriet är spänningen bara 7-8volt! Startbatteriet visar dock normalt värde. Vid mätning direkt på bodelsbatteriet ”fladdrar” värdet upp och ner.
Det som beskrevs ovan hände igår.
Idag på morgonen visade solpanelen att batterispänningen var på 13,9 volt. Samma sak hände igen när jag slog på bodelspanelen.
Min kunskap i elteknik är mycket begränsad så jag är tacksam om någon kan vägleda mig hur jag ska gå vidare.
Tackar på förhand.
Karl-Arne Johansson