• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lackkonservering och glasbehandling med Diamondbrite.

F

F.d. 24551

Guest
Efter första säsongen med vår nya Frankia är det så dags att förbereda för vinterförvaring. En av de planerade åtgärderna har varit att låta göra en lackkonservering och glas/plastrutebehandling. Efter att ha sökt bland olika firmor föll vårt val slutligen på Wittsjö Bilvård i Emmaljunga. Ett val som vi är mycket nöjda med.
Vi lämnade vår husbil en onsdag em. för tvätt och torkning över natten till torsdagen då lackbehandlingen påbörjades. Under både torsdagen och fredag fm besöktes Wittsjö Bilvård för fotodokumentering av arbetet dels för egen del men även för att kunna delge detta till medlemmar i Husbilsklubben då frågan om olika lackbehandlingsmetoder och värdet av dessa varit föremål för diskussion vid flera tillfällen.
Tanken med bilderna är att försöka visa hur arbetet går till och resultatet av detta. Bilderna visar arbetet i olika stadier och slutresultatet. Visserligen var inte solen på vår sida när husbilen fotograferades utomhus efter färdig lackbehandling men trots detta ser man tydligt hur omgivningen speglar sig i resultatet.
Killarna som gjorde jobbet har välförtjänt kommit med på ett par av bilderna.
Dessutom tillhandahöll Wittsjö Bilvård, under tiden arbetet med lackkonserveringen pågick, en mycket trevlig lånebil på fördelaktiga villkor.
Inför beslutet att låta göra detta arbete hade vi velat fram och tillbaka, läst och försökt tolka olika åsikter om huruvida det är bra eller inte bra att göra lackkonservering, om det är värt priset eller bortkastade pengar, o.s.v, o.s.v. Slutligen kom vi fram till att det enda sättet att få svaret är att låta göra behandlingen. Ett beslut som vi med facit i hand inte ångrar en enda sekund. Vi ser nu fram mot många goda år med ett minimum av arbete för att hålla husbilen ren och fräsch.
Är det någon som har frågor om detta är ni välkomna att höra av er så skall jag svara efter bästa förmåga.

Polering på gång.jpg
Behandlingen påbörjad.
Medlet har torkat/härdat.

Full fart på poleringen.jpg
Polering.

Hälften polerat.jpg
Nedre halvan börjar bli klar.

Spegelbild i lacken.jpg
Spegelbild i lacken.
Trots mulet väder.

Helheten.jpg
Helheten.

Grabbarna som gjorde jobbet.jpg
Grabbarna som gjorde jobbet.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25214

Guest
Sv: Lackkonservering och glasbehandling med Diamondbrite.

Hej vad är kostnaden MVH Janne!!

F

F.d. 24551

Guest

1200:- per meter

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2028

Gjorde Diamondbrite behandling i Trelleborg på min HB i somras. (1.000:-/m+moms, lånebil + väska med div bra tvättpreparat) Det var en fröjd när de "svarta ränderna" kom, bara att torka bort med en fuktad microtrasa.

Ska bli intressant att se hur den blir efter vintern. Står ute under bar himmel. Här i syd är det ju mkt luftföroreningar. Stor skillnad mot när jag bodde i mellansverige. Husvagnen jag hade tidigare blev svart av sot och grön av alger, speciellt när det var fuktiga, milda vintrar och man fick skrubba rejält på våren.
Så om sisådär 4-5 månader blir det upp till bevis Diamondbrite! ;)

Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025

Hej alla HBK:are jag gjorde en Dimondbrite behandling i Oktober förra året i Trelleborg, sedan stod vi endast några meter från det salta medelhavet hela förra vintern med i princip sol hela tiden och så nu den svenska sommaren, och jag tycker den är fortfarande lika blank och lättvättad så den behandlingen är mycket bra.

Hälsnigar Åke

F

F.d. 25023

Guest

Samma här, Diamondbrite i Stockholm maj, mycket nöjd hittils!

men vindrutebehandling gav inget mer än lite lättare att få bort myggen, första veckan lite hjälp även mot regn!

hälsning
jyrki

F

F.d. 53012

Guest

Gjorde min husbil och personbil när den var helt ny och resultatet helt underbart men tog bara halva taket pga att jag var nära att ramla ner så halt blev det. För övrigt snygg Frankia och uppenbarligen blank och fin. Grattis.

F

F.d. 24551

Guest

Hur länge sedan var det som du gjorde dina behandlingar och hur står de sig?

F

F.d. 53012

Guest

Husbil 8 mån bilen 8 månader känns ingen skillnad melan dom pärlar sig lika mycket men bilen tvättar jag betydligt oftare en gång i veckan och har gjort ytterligare 3 bilar åt goda vänner och 2 är riktiga BVS freak och ger tummen upp. Husbilen däremot var tidsödande som sagt.

F

F.d. 1470

Guest

Diamondbrite inga problem att lägga på själv. I princip som vanlig vaxning fast 2 ggr. Så mycket pengar att spara...

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det finns inte på den allmänna marknaden för privatpersoner. Har sett det på nätet någon gång e-bay? Var köper ni det?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Lyfter den här tråden igen. Ni som köpte och lade på Diamondbrite själva, är ni nöjda? RolandN, du skulle testa olika produkter, hur blev det?
Jag har en sats Diamondbrite, tänkte lägga den på taket före jag monterar solpanelerna, så det bli lättare att håll rent under.

/Ludde

J

Jarn

Guest

Hej Ludde, det stämmer att jag har provat en del olika medel på olika delar av bilen.
Nu är jag väl egentligen ingen bra testpilot eftersom jag har bilen inomhus under mörka årstiden.

Men jag kan väl säga att glansen är väl ingen större skillnad på nu efter 10 månader, eftersom den bara blivit tvättad några gånger.
Insekter går lätt bort där det är Diamondbrite, men det gör det också där det är Sonax Extreme 1 Nanopro. På taket har jag ett vax från Fritz Berger och det håller sig också väldigt bra.
Har också provat en del på fronten med Turtle Ice. Det är väldigt lätt att ta bort insekter då, men det medlet verkar vara typ siliconolja, så det håller inte länge.
Det är däremot väldigt lättjobbat och ger en väldigt fin glans, men som sagt, ej hållbart.

Nu inför Italienresan skall jag nog prova att ta Turtle Ice på hela fronten och testa om det är lätt att få av insekterna efter att bilen stått i solen en tid och det har bränt in.

Ingen vetenskaplig test detta, men lite för skojs skull, eftersom jag tycker det är kul att hålla bilarna i fint skick.

F

F.d. 53012

Guest

Gjort 4 bilar och min egen husbil. Lätt att lägga på och ta av givetvis knepigare med en husbil pga av storlek därför tog jag det på våren eftersom inget tillräckligt stort garage. Använder tvättsvamp utan innehåll av shampo givetvis där jag klipper en tvättsvamp i en 4:e del som påläggare av 1:an och 2:an och avtagandet av medlet med gammalt lakan som är av bomull och sista avpoleringen med mirakeltrasa. Men varken påläggandet eller avpolering får ske med roterande rörelser och absolut inte med maskin för att få bäst effekt. Dom bilar jag gjort har ägarna nämt att det är en mycket bra motståndskraft mot smuts och tvättmedel och det har jag själv märkt på min Audi med röd pårlemorlack som gjordes för 30 månader sedan och den behöver ej något uppgradering på minst något år så gäller även husbilen som gjordes för 30 månader men körs inte på vintern. Bästa medlet jag har haft med 20 års erfarenhet där Lahega 3M Simonitz använts flitigt mm.

Toppen