• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lackkonserverat vår Concorde

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Tack Glenn o lillebror på Ditec i Eslöv för ett fantastiskt bra jobb dom har lack-konserverat vår husbil i veckan. Man vill ju inget hellre än att slippa att smutsen biter sig fast i originallacken. Det är ett väldigt drygt jobb att hålla en husbil ren o snygg utan lackkonservering tycker vi! [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Ditec i Eslöv är ett företag vi verkligen kan rekommendera![/FONT]

Bilagor

• DitecAnställd.JPG
    DitecAnställd.JPG
    193,4 KB · Visningar: 10
  • FickparkeradHemmaBlankLångsidaHö.JPG
    FickparkeradHemmaBlankLångsidaHö.JPG
    190,3 KB · Visningar: 8
  • BlankFront.JPG
    BlankFront.JPG
    231,8 KB · Visningar: 6
  • BlankBak.JPG
    BlankBak.JPG
    152,2 KB · Visningar: 6
  • BlänkFenomenLångsidaVä.JPG
    BlänkFenomenLångsidaVä.JPG
    201,1 KB · Visningar: 5

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lackkonserverat vår Concorde

Frågan som alla eller nästan alla får i huvudet när man ser det här: Vad kostade kalaset?

Jag lackkonserverade min lilla Peugeot Boxer häromåret och jag tyckte då att det var dyrt. Funderar dock på att göra om det för det blir ju mycket lättare att hålla bilen ren några år framåt.

Jappe

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På min lilla husbil gick det på 9000:- samt tog jag även GlasTEC för 800:- men min blev nog lite blankare ;) :) .

Kalasfint jobb av Lasse på BJ´s rostskydd i Falköping som även gjorde rostskyddet på bilen i höstas .
Falköpings diteccenter

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Regnumret finns med på bild i "Visa min husbil" så det kanske inte gör nåt att det är med på nån bild i tråden. :)

M

Matts Torebring

Guest

Jag har också beställt på Ditec, Däckservice, Aneby. Min Kabe 880 skulle kosta 12 000:-. Jag gjorde samma behandling på min förra Kabe och kan bara rekommendera det. Matts Torebring

F

F.d. 58637

Guest

Jag använder Turtle nanovax. Det ger en bra yta som är lätt att hålla ren, men så har jag ju bara en Adriatik. Hoppsan!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hur utförs en lackkonservering? Vad är det man lägger på? Tar man in bilen i någon typ av jättelik värmebox?

Jag kan inte hjälpa mitt lyte: Kan man gör det själv? Vad är det man betalar? Arbetstid kontra material? Finns materialet på öppna marknaden?

Obotliga "Gör det självaren":

Alve
:mcride:

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Bara Adriatik? Vi satt precis och pratade om vi ska göra någon form av lackkonservering av den nya Adrian som kommer till nästa år oklart när. Det finns fler lackkonserverare än Ditec men någon blir det.

Modellen ser ni på min avatar.

F

F.d. 16395

Guest

Jag lämnar in min nästa vecka burstner 647-2 nästa vecka, det kostar 1000 kronor metern plus 3000 för taket alltså 10000kr på diamondbrite i Ängelholm.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Hur utförs en lackkonservering? Vad är det man lägger på? Tar man in bilen i någon typ av jättelik värmebox?

Jag kan inte hjälpa mitt lyte: Kan man gör det själv? Vad är det man betalar? Arbetstid kontra material? Finns materialet på öppna marknaden?

Obotliga "Gör det självaren":

Alve
:mcride:
Ditec

kolla här

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Undersökte i våras - bilvårdare runt Umeå-området.
Finns olika sorts skydd för lacken - flera olika.
De dyrare varianterna kostar i snitt ca 1000 skr per meter - överslagsmässigt.
Sen finns det enklare skydd som kostar 5-600 skr per meter - främst till äldre bilar (mer än 3-4 år).
Flera firmor var benägna att erbjuda "motortvätt/glasförsegling" med i priset - istället för att pruta.
Ja så är det i Umeåområdet.

-----------------------------------------------
Frågan som alla eller nästan alla får i huvudet när man ser det här: Vad kostade kalaset?

Jag lackkonserverade min lilla Peugeot Boxer häromåret och jag tyckte då att det var dyrt. Funderar dock på att göra om det för det blir ju mycket lättare att hålla bilen ren några år framåt.

Jappe

F

F.d. 18508

Guest

Jag har också beställt på Ditec, Däckservice, Aneby. Min Kabe 880 skulle kosta 12 000:-. Jag gjorde samma behandling på min förra Kabe och kan bara rekommendera det. Matts Torebring
är det någon skillnad på 880.n och andra kabe?
har för mig det såg ut som dom var folierade,
dvs vita i grunden med grå folie,blir inte mycket och lackskydda då
och lite dyrt med 12?
jag har säkert fel-rätta mig

en fråga-är det samma lack på en husbil i aluminium som på en bil i plåt?
känna inte som om jag skulle vilja att dom gick på med allt för mycket
polering på min bil iaf..
min erfarenhet av de bilvårdare jag känner här i trakten är kanske att dom på sin höjd gått 2 dagars utb i bästa fall..
vill inte låta negativ bara fråga :)
glasbehandling är dock grymt,håller dock inte så länge tyvärr

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025

Prisuppgifter o vad man betalar för, lämnas av Ditec för respektive fordon, envar avgör om man vill kosta på sitt fordon en bahndling! Ditec firmorna är Ackrediterade (utbildade o godkända) av Statens Provningsanstalt (tror jag det står på deras hemsida) o finns på många orter i Sverige. Tekniken finns beskriven på denna länk: Europa Bilvård i Eslöv - DITEC-center för komplett bilvård klicka på behandlingar överst.
Ang regnr synligt på viss bild, beror det på att samma bilder ligger ute på bloggen, inte kul att skylta med regnr så som världen ser ut idag ;-[

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Rolf!

Det ante mig. Kemikalierna säljs ej utanför organisationen. Arbetet utförs av fackmän. Kan man inte kräva att, i miljöskyddets namn, få reda på vilka kemikalier som används?

Det är väl inte troligt att "organisationen" tillverkar kemikalierna? Om man känner till vilka kemikalier det handlar om är det väl dags att kolla om man verkligen inte kan köpa dom utanför "organisationen".

Är det här någon typ av Coca Cola-recept?
:confused:

J

Jimbo

Guest

Alla märken har sin lackkonservering.

Själv har jag kört Lahegas Topseal på mina bilar med bra resultat.

Svårigheten är att få tag i produkterna om man inte har någon kontakt som har kundnummer hos leverantörerna.

Men som sagt. Jag kommer aldrig att köpa vax eller rubbing på privatmarknaden igen. Bortsett från Sonax flytande hårdvax som är perfekt till rutorna på husbilen och till aluminiumfälgarnas utsida och insida!

Men efter att ha lagt lackskydd så är det VÄLDIGT mycket enklare att tvätta bilen. Att tänka på är att inte slarva med efterbehandlingen för att få ett långvarigt skydd.

MVH/
J

U

Uffe695

Guest

Hej!

Jag lämnade vår euramobil till en kille som normalt sett polerar båtar. Kanon arbete.

Uffe

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vi köper bilar för stora pengar , husbilar och vanliga bilar! Varför gör inte fabrikanterna dessa åtgärder från början?

Toppen