• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Labbe med torr o sprucken nos

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsåkande djurvänner!
Nu ställer jag frågan till er: Är det någon av alla hundägare som finns här på forumet som har/har haft en hund med s.k. skrovelnos?
Vi har en labrador som blir 2 år i nästa vecka. Under de första månaderna efter vi hade köpt honom, var hans nos normal. Sedan började den "torka". Har varit hos veterinär flera gånger, fått penicillin, cortisonsalva, omega-tillskott m.m m.m Under perioder blir han bättre, men han har aldrig en "normal" nos.
Finns det något mer man kan göra? Som väl är verkar han inte lida av det hela, men det ser inte bra ut!

I väntan på våren!
/Eva
 

Bilagor

  • CIMG1386.JPG
    CIMG1386.JPG
    3,7 MB · Visningar: 3

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Labbe med torr o sprucken nos

Hej, vår springer spaniel Saga brukade ha torr och sprucken nos allt som ofta,
men vi använde tillslut försvarets hudsalva efter ett tips, det hjälpte !
Hälsn Helen
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Labbe med torr o sprucken nos

Vår berner-sennen hade torr nos , hennes nos smorde vi med vitt vaselin(på tub) som vi köpte på apoteket/Staffan
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Labbe med torr o sprucken nos

Fresenius-Kabi har et produkt som heter "Lavasorb". Det er et geleaktig stoff som vi vet flere har brukt mot vanskelige plager hos dyr. Bl.a. sår som ikke gror på bena til hest. Vet ikke om det hjelper i ditt tilfelle, men kanskje verdt et forsøk.
Man kan jo også forsøke aloe vera. Kjøp en plante, bryt av et blad og klem ut saften (som en tannkremtube).
Smøres på flere ganger.
Lykke til!

Med vennlig hilsen
Arne
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Labbe med torr o sprucken nos

Kan inte svara på om det hjälper, men vår flat får alltid färsk Nordic-hundfoder (portionsförpackad) och med en skvätt laxolja till den på kvällarna.
Värt att prova, hundar älskar den!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Labbe med torr o sprucken nos

Kan inte svara på om det hjälper, men vår flat får alltid färsk Nordic-hundfoder (portionsförpackad) och med en skvätt laxolja till den på kvällarna.
Värt att prova, hundar älskar den!
Ni har inte tagit fel på den och köttfärs har hört att folk gjort det, men det man inte vet har man inte ont av. Har själv kört med det till vår hund ett tag en kompis till oss säljer det men vilka småportioner de skall ha. /susanne
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Labbe med torr o sprucken nos

Tack för alla tips jag fått! En del av salvorna har jag provat, det har hjälpt en tid, sen är det som om han blir "immun" mot dem. Börjar testa med olivolja, det finns hemma!
Ni som har använt vaselin o "försvarets" har ni smort i långa perioder eller bara någon månad?
/Eva:dog:
 
Toppen