• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lövgrodor!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Letat i flera veckor i sommar efter lövgrodor, ikväll blev det Bingo...
Som bonus fick jag se en sandödlehane fånga en stor trollslända som han åt upp. Hans slickade sig om munnen med sin lila tunga efteråt...
Alla bilder fotograferade med Nikon Micro Nikkor 105/2,8 VR, hus Nikon D800

120805.060.jpg

120805.158.jpg

120805.213.jpg

120805.219.jpg

120805.232.jpg

120805.250.jpg

120805.268.jpg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lövgrodor!

Fina bilder Anette, tror du att sandödlan är på uppgång här i Sverige?

//Pilot

Nja...den är ju oerhört känslig eftersom den lever i små isolerade populationer. Den gillar kustnära, varma miljöer med en blandning av lövskog och ängsmark, samt stengärdesgårdar. Något som dels håller på att försvinna, marker som växer igen, men dels utsätts för exploatering i form av byggnation. Finns snart inte en meter kvar utefter kusten där det inte är villor, här i Onsala-Vallda. Som väl är så finns det en del skyddad natur i form av naturreservaten.

Det är en hotad art utan tvekan.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Lövgrodor!

Kanonbilder, vad snyggt det är med kort skärpedjup.
 
F

F.d. 6058

Guest
Sv: Lövgrodor!

:wub: Verkligen läckra foton! Synd på en sådan vacker slända ;) Är det fästingar ödlan har på sig? ser ut som det när jag tittar lite extra noga.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lövgrodor!

Japp, en hel drös med fästingar på den stackarn...tydligen drickor dom ödleblod, undrar om dom förvandlas till nåt annat sen...:p:
 
Toppen