• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lösa hjulbultar

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Lösa hjulbultar

Använd inte kopparpasta till aluminiumfälgar. Där ska man ha alumniumpasta ! för att undvika korrosion, eller möjligen vanlig maskinolja.
//Göte J

F

F.d. 7282

Guest

Men man använder väl bara kopparpasta på gängorna? som i sin tur bara
har kontakt med navet. Så risken för korrision är väl noll ?

För övrigt så kan alla skruvar som dras med moment smörjas med undantaget om bulten
skall vinkeldras också.

// Pär

F

F.d. 50080

Guest

Våra aluminiumfälgar, Aes tror jag det står på dom, är helt obehandlade på ytan mot navet. Detta göra att det blir rostigt på denna yta efter varje sommar. Problemet är att ytan inte känns helt slät som den måste vara för att hjulet inte skall riskera lossna. Jag har provat att lägga ett mycket, mycket tunt lager fett ena året, och rostskyddsmedel ett annat. (Alltså så tunt att ytan i princip bara blir ingniden.) Detta har inte hjälpt. I år har jag gjort likadant med aluminiumpasta. Det skall bli spännande att se om det hjälpte!:)
(Skall tillägga att hjulen aldrig lossnat hittills, och efterdragningen har aldrig behövts.)
/ Ulf B

F

F.d. 58621

Guest

Det verkar variera ganska mycket i uppfattningen om vad det är som gör att hjulbultarna kan lossna efter ett tag då man har aluminiumfälgar.
Frågan är om temperaturen kan ha någon betydelse.
Man kanske ska försäkra sig om att både fälj och nav har samma temperatur innan man efterdrar bultarna?
Jag tycker också att gängerna på bultarna ska smörjas, gärna med kopparpasta. Det tror jag att Bosse bildoktor skulle hålla med om.
V-backen ;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kopparpasta är främst avsedd för montering där man får mycket höga temperaturer, t.ex. grenrör.
I samband med väta och/eller salt kan den oxidera kraftigt mot oädlare metaller som aluminium.
Till hjulbultar är ett vanligt chassiefett alldeles utmärkt, sitter också kvar länge utan att rinna.
Smörj sparsamt och bara i gängor och kontaktytor, naven och hjulen blir rejält varma vid inbromsning
och då kan fettet smälta och kastas runt. I värsta fall kommer det till bromsarna!
Tänk också på att smörja navstyrningen i fälgen, om där blir rost eller oxid fastnar fälgen rejält!

F

F.d. 3088

Guest

Ett tips. ser du en svart ring runt hjulbultarna kan det vara dags att känna med fälgkorset eller dyligt verktyg.

Gurra

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Lite om fastsättning av hjul.

Plåtfälgar med koniska hål har alltid en utpressad bula vid bulthålet, när man drar fast fälgen pressas denna bula in något och fungerar som en spånningshållare.
Där lossnar en riktigt dragen stålfälg aldrig.

En Aluminiumfälg ligger med plansvarvad yta direkt mot navet, ingen fjädring alltså,
dessutom är godset tjockare och sväller krymper mer, heta och sen kalla nav gör att bultarnas förspänning kan försvinna. Efterdragning då och då rekommenderas särskilt på tunga fordon.
Beträffande smörjning av bultar använder jag alltid vanligt fett, detta för att få rätt moment.

Hälsningar till alla husbilister.

Jägarn;)

Toppen