Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Efter att i mer än ett decennium ha varit båtmänniskor, har en grannfamilj bestämt sig för att växla över till mobilt boende till lands – och då i husvagn. Naturligtvis blev vi lite nyfikna på hur ekonomin ser ut för deras semesterekipage, jämfört med ekonomin för oss som valt husbilsalternativet.
Grannarnas val föll på en 6,5-metersvagn för ca ¾ miljon kronor. För denna betalar de en årlig skatt på 360 kronor.
Som dragbil använder de en Volvo V90 T8 Twin Engine, som drivs av en 2-liters bensinmotor på 223 kW. Bilen har ett deklarerat CO2-utsläpp (blandad körning enligt WLTP) på 161 g/km, men eftersom bilen även har en 65 kW elmotor (som knappast kommer till användning vid dragning av den 2 ton tunga vagnen) klassas den som ”miljöbil” och har en årlig skatt på 360 kronor. (Att bränsleförbrukningen, och därmed CO2-utsläppet, ökar kraftigt vid husvagnsdragning påverkar inte skatten.)
Hade grannarna i stället valt en husbil i samma storlek och prisklass – t.ex. en Sun Living A75 SL med en motor på 103 kW – hade de fått ett CO2-utsläpp på 314 g/km och en årlig skatt på 27 163 kronor under de första tre åren. (Från år 4 blir skatten ”bara” 9 321 kronor.)
Den som tycker husvagnslivet passar bäst betalar alltså årligen 720 kronor (360 för vagnen och 360 för dragbilen) i skatt, medan den som föredrar husbilslivet beskattas med minst 27 523 kronor (27 163 för husbilen och minst 360 för en ”vardagspersonbil”).
Detta är naturligtvis helt orimligt!
Vad kan vi då göra åt detta?
Jo, vi kan alla ta kontakt med våra politiska representanter på riksplanet (du har ju själv valt dem, så du vet ju vilka de är), och påtala denna orimliga och orättvisa beskattning och vilka effekter detta har på samhället.
Pålle
Grannarnas val föll på en 6,5-metersvagn för ca ¾ miljon kronor. För denna betalar de en årlig skatt på 360 kronor.
Som dragbil använder de en Volvo V90 T8 Twin Engine, som drivs av en 2-liters bensinmotor på 223 kW. Bilen har ett deklarerat CO2-utsläpp (blandad körning enligt WLTP) på 161 g/km, men eftersom bilen även har en 65 kW elmotor (som knappast kommer till användning vid dragning av den 2 ton tunga vagnen) klassas den som ”miljöbil” och har en årlig skatt på 360 kronor. (Att bränsleförbrukningen, och därmed CO2-utsläppet, ökar kraftigt vid husvagnsdragning påverkar inte skatten.)
Hade grannarna i stället valt en husbil i samma storlek och prisklass – t.ex. en Sun Living A75 SL med en motor på 103 kW – hade de fått ett CO2-utsläpp på 314 g/km och en årlig skatt på 27 163 kronor under de första tre åren. (Från år 4 blir skatten ”bara” 9 321 kronor.)
Den som tycker husvagnslivet passar bäst betalar alltså årligen 720 kronor (360 för vagnen och 360 för dragbilen) i skatt, medan den som föredrar husbilslivet beskattas med minst 27 523 kronor (27 163 för husbilen och minst 360 för en ”vardagspersonbil”).
Detta är naturligtvis helt orimligt!
Vad kan vi då göra åt detta?
Jo, vi kan alla ta kontakt med våra politiska representanter på riksplanet (du har ju själv valt dem, så du vet ju vilka de är), och påtala denna orimliga och orättvisa beskattning och vilka effekter detta har på samhället.
Pålle
Senast ändrad: